Val av vardags/brukscykel

Nja, min Oden känns inte värd att lägga några större summor på. Den är från -98 och har levt ett hårt liv men har fungerat förvånadsvärt bra. Den blir troligtvis reservdelscykel till min bror som också har en Oden -98.

Det blev iaf en Monark Gustav med nexus 7-vxl nav. Tycker den känns riktigt bra det lilla jag cyklat på den och bättre lär det bli efter lite småjusteringar av styre, sadel, handbroms m.m. Jag ska flytta över min fjädrande sadelstople från Odin så glider jag runt som en Kung sen. Bäst att köpa en fjädrande stolpe till tjejen också för i helgen ska cyklarna få bekänna färg.

Tack för alla tipps och synpunkter. Jag kommer lämna mina synpunkter på cyklarna framöver om någon är intresserad.
 
Även om trådstartaren gjort sitt val vidarebefordrar jag mitt tips. Min gamla Kalkhoff Jubilee,
som till skillnad från mig klarade sig oskadd i
en otäck trafikolycka i februari har alltid känts för hög och tung. Så jag bytte in den mot en Tunturi Park Café, c:a 5500 pistoler. Navgenerator, 7 växlar, c:a 16 kg, fotbroms och med suveränt rull.
(en handbroms - jag använder denna mest när jag stannar in och kliver av cykeln)
Kalhoffen vägde kanske 19.
 
Jag är också på väg att köpa en brukscykel i 4-5000 kronorsklassen och har siktat in mig på Pilen Lyx 3-växlad (~4800 kr) alternativt Skeppshult ARC 3-växlad (~5500 kr).

Jag hade blivit jätteglad för några spontana kommentarer kring vilken av dessa två modeller som är att föredra om man ser till komponenter och konstruktion? Jag är väldigt svag för Pilens retro-stuk, men vet samtidigt att Skeppshult är ett säkert kort och har ett rykte att hålla många år - vilket är mitt huvudkrav tillsammans med att cykeln ska vara "lätt-trampad".

Pilen cykel

Skeppshult

MagArne: Du var ju inne på att köpa en Pilen eller Skepshult ARC. Varför valde du "Monark Gustav" istället?

// Mattias N
 
Jag mailade pilen och frågade om lite saker som inte står på hemsidan. Vikten för en lyx var strax över 23 kilo, vilket var väl det som hindrade mig från att köpa en sån. Dessutom tycker jag det är fult att säga att det är hantverk och att de är byggda i europa när ramen är svetsad i Taiwan och alla delarna gjorda i malaysia. Jag annekterade, istället, en släktings Hermes som är både lättare och snyggare (retro på riktigt), lite blästring, lackning och kromning senare var den mkt finare än vad pilen någonsin kommer bli. Skeppshult är fina och ramarna är väl fortfarande gjorda i Sverige?

Finns annars ett märke som heter Velorbis, http://www.velorbis.com/ trots att det är en svensk och en dansk om startat det finns ingen ÅF i sverige, men väl i danmark och där är cyklar generellt billigare än här. De slår alla nutida 'svenska' märken med hästlängder när det gäller gubb- och tantcyklar.
 
Tack för tipset om Velorbis. Deras Churchill-modeller var verkligen grymt snygga. Aningen retrolyxigare än Pilen. Synd att de inte säljs i Sverige, det hade varit intressant att prova en sådan. Å andra sidan lär väl priset vara ganska högt, om jag inte minns fel ligger prislappen på Viva Cyklers retro-modell Papa ett par tusenlappar över min budget, så jag antar att samma sak gäller för Velorbis Churchill...

Att Pilen Lyx väger 23 kilo låter iofs ganska mycket, men gör verkligen några kilo mer eller mindre så mycket för cyklingen? Har sökt men inte hittat hur mycket Skeppshult ARC väger, nån som vet?
 
Det är en skam att de inte finns att få tag på här som sagt! Men å andra sidan kanske det inte är så många som är villiga att betala det priset här, folk verkar ju tro att man gör ett bra köp om man köper en biltemacykel. Men det är ju inte så långt till københavn, eller fredrikshavn, och det är som sagt mkt billigare med cyklar i danmark.

Det verkar svårt att hitta vikten på Skeppshults ARC, men det står ju att det är höghållfasthetsstål, förmodligen det som kallas hi-tensile på engelska, det vill säga billigt och tungt stål. Om det är någon som vet SIS koden på sånt stål skulle det vara kul att veta. Men oavsett så gör det ramen tung.
 
Marknaden för

bra vardagscyklar är oerhört mycket större och på en del sätt bättre i Danmark och Tyskland. Men det är ju det här med provcykling som kan ställa till det. Ramen till Churchillcykeln är svetsad och pulverfärgad i Tyskland

Den här http://www.urania.dk/product_info.php?cPath=2&products_id=93 med aluram och 8 vxl nexusnav kompletterad med pakethållare och heltäckande kedjeskydd tror jag kan passa rätt många i liknande situation som MagArne som startade tråden.

Den här danska är ytterligare lite sportigare med skivbromsar och 8 växlat nav. http://www.urania.dk/product_info.php?cPath=14&products_id=922 Komplettera förstås med skärmar pakethållare och överväg att byta det tråkiga raka styret till ett med lite bakåtsvepta styrändar.

Den här Nishikin är liknande men utan skivbromsar. http://www.urania.dk/product_info.php?cPath=14&products_id=465

Finns den till försäljning i Sverige?

Jag vet inget om firman Urania i Danmark annat än att de har hundratals olika cyklar på sin hemsida.

Påsvetsat blocklås är en av de saker som ansetts självklara på vardagscyklar i Sverige tidigare. En sådan detalj kan kosta rätt mycket när den specialbeställs i t ex Tyskland.

Thure
 
Morsan har lång erfarenhet i tid räknat. Däremot nästan noll i sträcka räknat. Nog skojat om päronen. I tidningen cycling plus för några år sedan långtidstestades SRAM S7 med riktigt gott resultat.

Mange
 
Tack för tipset om Velorbis. Deras Churchill-modeller var verkligen grymt snygga. Aningen retrolyxigare än Pilen. Synd att de inte säljs i Sverige, det hade varit intressant att prova en sådan. Å andra sidan lär väl priset vara ganska högt, om jag inte minns fel ligger prislappen på Viva Cyklers retro-modell Papa ett par tusenlappar över min budget, så jag antar att samma sak gäller för Velorbis Churchill...

Att Pilen Lyx väger 23 kilo låter iofs ganska mycket, men gör verkligen några kilo mer eller mindre så mycket för cyklingen? Har sökt men inte hittat hur mycket Skeppshult ARC väger, nån som vet?

23 kilo ska jämföras med min stadscykel som väger 16. Mer än så behöver det inte väga.
Vill du träna diverse muskler och kondis finns trevligare och effektivare sätt. Dessutom
lär du märka av vikten när du mekar med hojen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.