Val av vardags/brukscykel

Köp en beggad mountainbike av schysst kvalite' och gör en singlespeed. Då får man en cykel som är bekväm och kräver lite underhåll. Kan ju vara ide' att sätta skivbroms på när man ändå är igång.

/Filip
 
Dessa hade lite fler prisuppgifter på Pilen
http://www.cmcykel.se/

Pilen LYX 3-vxl med navgenerator för 4795kr och 4895kr för damvarianten. Blir nog till att dränka min MTB i 5-56 så den håller i 2-månader till så jag kan spara ihop till två Pilen cyklar.

Någon som äger eller tagit en närmre titt på Pilen som kan ge lite info om den är ett bra val?

Jag kan inte avgöra om en beg MTB är ett säkert köp så jag vill ha en helt ny cykel.
 
Jag är inne på min andra Skeppshult Elit (heter nu Skeppshult STC Elit). Den första köpte jag 2000 och har använt den nästan varje dag året runt. Den har stått ute i regn, snö och slask. Jag har varit elak och inte vårdat den som den förtjänat. Den blev snodd nu i vinter och jag köpte en likadan, men nyare.

Den gamla har varit suverän, den nya har jag inte hunnit misshandla än. Ett kedjebyte på alla åren (ska man väl egentligen göra vartannat år), några fixade ekrar, några punkteringar. Aldrig skruvat med växlarna (7 st, 8 på den nya), aldrig skruvat med bromsarna.

Den kostar i och för sig 7000 idag, men med tanke på att jag har sparat 500-700 kr per månad genom att inte köpa månadskort på lokaltrafiken så var ju inköpet av första cykeln avskrivet för många många år sen, och den nya kostade mig 1500 kr i självrisk. Det har jag sparat in om en månad.

Jag har dessutom fri service på cykeln till 2043. :)

Cykel är ett bra område att vara dumsnål på. När min förra Crescent gav upp efter 19 år (och den hade då stått ute i sol, regn och snö ungefär 2/3 av sin livstid) skulle jag köpa nytt. Köpte en Øresund på Cykelhandlar'n i Lund, de kostar billigt och sätts ihop av handlaren ifråga. Sämsta skit jag köpt. Etfer knappt ett år hade vevlagret packat ihop helt. Alla skruvar rostade på ett par månader. Kedjan måste oljas minst en gång i månaden för att inte vara knallrödbrun. (Kedjan på min Crescent oljades max en gång per år.) Bromsarna får man spänna var och varannan månad, växlarna är under konstant justering. Sämre skit får man leta efter. När jag var inne och bytte lagret (på garantin) blev han så sur att han (cykelmakar'n ifråga, alltså) vägrade prata med mig.

Det är inget måndagsex, min frus är lika kass.

Lägg in ett par tusenlappar extra, det har du igen i långa loppet.

Nån som är sugen på en svart herrcykel av märket Øresund förresten? Finns i Lund till avhämtning, priset är lågt. Stjäl den gärna.
 
En cykel man använder dagligen skall passa ens egna kroppsmått, då blir det så mycket bekvämare. Cyklar man där backar är frekventa eller som i Lund och Uppsala, det finns åtminsone en rejäl. Tjänar man mycket på en lätt cykel. För vardagsbruk behövs skärmar och cykelväska. Den mörka åstiden krävs rejäl belysning.
Som vanligt får man mest cykel om man köper sig en begagnad racer, vare sig man vill ha den enpinnad eller 30-växlad. Se till att ditt fynd har rätt mått för dig, samt att du inte cyklar med vikten av två eller tre cyklar.
//J
 
Hur mycket

skall du utsätta cykeln för? Saltslask på vintern är mycket tufft för drivlinan om du inte har heltäckande kedjeskydd.

Du kan ju läsa tråden drömvintercykeln http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28798 om du vill ha något som skall vara i det närmast problemfritt men det kostar en del.

Helkapslad kedja finns faktiskt på en del nya Crescentmodeller har jag sett men kvalitén i övrigt vet jag inget om.

Thure
 
Köp en beggad mountainbike av schysst kvalite' och gör en singlespeed. Då får man en cykel som är bekväm och kräver lite underhåll. Kan ju vara ide' att sätta skivbroms på när man ändå är igång.

/Filip

Varför använder man uttrycket singlespeed? Duger det inte med enväxlat? Eller är det någon skillnad?
 
Varför använder man uttrycket singlespeed? Duger det inte med enväxlat? Eller är det någon skillnad?

Jo eftersom det är den allmänt använda beteckningen inom mountainbike och racer. När jag skriver singlespeed eller SS så menar jag en cykel som har ett frihjul och ingen fotbroms. Den är endast utrustad med handbromsar.
Hade jag däremot skrivit enväxlat hade detta troligtvis tolkats som ett enväxlat nav med fotbroms.
Vidare kan man använda termen fixed villket innebär att man även tar bort frihjulet och kör direktkoppling. Detta kräver dock viss cykelvana och en del använder det på sina pendlarcyklar.

/Filip
 
Igår var jag och min sambo ute och tittade på cyklar. Det slutade i att hon köpte sig en Crescent City Tove 957. Tror det var en -07 för jag hittar inte den gröna färgen på crescents hemsida. Den var iaf rabbaterad till 4900kr och det kändes prisvärt för en 7-vxl med navgenerator.

Själv kom jag tomhänt hem men sneglade lite på en Skeppshult ARC bas 5-vxl för 4700kr. Hade den haft navgenerator hade jag nog slagit till på den men jag känner mig lite tveksam. Vill ju inte ha sämmre cykel än tjejen :p
Men jag får nog dra åt livremmen och hosta upp 5.500kr till en Pilen 5-vxl för den är ju bara för läcker. Tittade på en för några veckor sen men det blev ingen provtur då tyvärr.

Så som det ser ut idag är det navgenerator och 5-7vxl jag vill ha.
 
Själv kom jag tomhänt hem men sneglade lite på en Skeppshult ARC bas 5-vxl för 4700kr. Hade den haft navgenerator hade jag nog slagit till på den men jag känner mig lite tveksam. Vill ju inte ha sämmre cykel än tjejen :p
.

Annars är det en fin gest att låta flickvännen ha finare cykel.

Mange
 
Annars är det en fin gest att låta flickvännen ha finare cykel.

Mange
Hehe, det är sant.
Ringde precis Nellborgs i Linköping och de har Svarta Pilen 5-vxl med navgenerator hemma för 5,495kr. Ruskigt sugen men det är väldigt mycket pengar för mig. Fast det är nog väldigt mycket cykel också men jag ska fortsätta spana runt efter cyklar under 5000kr.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.