Val av tält

Jag har ett Hilleberg Kaitum 3 och ett Nordisk Halland 2 (ser ut att vara samma som ovan men utan "GT"-absiden). Det är en stor skillnad i vädertålighet. Jag tar inte mitt Nordisktält om jag inte vet att det blir ok väder på kalfjället.
Nordisks tält jämförs nog bäst med Hillebergs Anjan, som det är lättare än (med motsvarande mindre hållbarhet).
 
Kolla på nåt pyramidtält. Bra höjd i mitten och blir ganska lätta då vandringsstav fungerar som stomme. Är man över 185cm får man se upp med ligglängden på vissa modeller, i synnerhet om man ligger på uppblåsbara liggunderlag. Men ett ett större 3manna tex väger inte så mycket mer...

Finns allt från mkt billiga modeller till svindyra pyramidtält beroende på material och tillverkare.

De kan bli väldigt lätta och jag har kikat på dem men de verkar också väldigt dragiga:(
 
De kan bli väldigt lätta och jag har kikat på dem men de verkar också väldigt dragiga:(

Jag skulle tro att de allra flesta pyramidtälten är dragiga (eller välventilerade) om de sätts upp med luftspalt mot marken.
Däremot kan man sänka ner tältet närmare marken om man vill (givet att man sätter upp med teleskopstav), vilket tar bort draget. Givetvis kan man även sänka bara den sida som vetter mot vinden. Innertält med solida väggar (ej enbart myggnät) tar ju också bort en del drag. De flesta pyramidtält har ju en ventil högst upp, så man blir inte helt utan ventilation även om man sänker ner det.

Lättviktstält är såklart större kompromisser än de klassiska fjälltälten. Det är svårt att bibehålla allt det goda och samtidigt minska vikten.

Bifogar en bild på mitt, som jag sa tidigare ej ännu fälttestade, Stratospire 1.
Som du ser är det inga problem att slå upp det nära marken.
IMG_20201117_125623.jpg

Här är några länkar:

.


 
Däremot kan man sänka ner tältet närmare marken om man vill (givet att man sätter upp med teleskopstav), vilket tar bort draget.


Att sänka ner tältet tar inte bort kalldraget när det blåser på kalfjället. Ett vindtätt innertält krävs för att slippa drag.
 
Att sänka ner tältet tar inte bort kalldraget när det blåser på kalfjället. Ett vindtätt innertält krävs för att slippa drag.
Klart det gör. På samma sätt som det är mer drag under en öppen tarp än i ett tält.

Sen bidrar ju ett solitt innertält med att ytterligare bromsa luftrörelser, både p.g.a. vind och konvektion

EDIT:
Sen beror det ju på vad man menar med "drag". En vindstilla natt är det nog bättre med solitt innertält och luftspalt på tältduken, än ingen luftspalt och myggnätsinnertält.
Blandar man in att det blåser blir det annorlunda.
 
Att sänka ner tältet tar inte bort kalldraget när det blåser på kalfjället. Ett vindtätt innertält krävs för att slippa drag.
Stratospire finns ju med "solid walls" också. Då är det vindtätt från marken och upp till ungefär 2/3-delar av höjden sedan blir det mesh för ventilationens skull. Det i kombination med en låg uppsättning fungerar bra (med viss reservation för om det är snödrev).
 
Jag skulle tro att de allra flesta pyramidtälten är dragiga (eller välventilerade) om de sätts upp med luftspalt mot marken.
Däremot kan man sänka ner tältet närmare marken om man vill (givet att man sätter upp med teleskopstav), vilket tar bort draget. Givetvis kan man även sänka bara den sida som vetter mot vinden. Innertält med solida väggar (ej enbart myggnät) tar ju också bort en del drag. De flesta pyramidtält har ju en ventil högst upp, så man blir inte helt utan ventilation även om man sänker ner det.

Lättviktstält är såklart större kompromisser än de klassiska fjälltälten. Det är svårt att bibehålla allt det goda och samtidigt minska vikten.

Bifogar en bild på mitt, som jag sa tidigare ej ännu fälttestade, Stratospire 1.
Som du ser är det inga problem att slå upp det nära marken.
Visa bilaga 34333

Här är några länkar:

.



Ett högst intressant tält. Läste mig till att en vandringsguru i USA hade förenklat designen samt förbättrat duken och även gjort den billigare. Durston X-mid heter det. Verkar knepigt att få hit det bara
 
Ett högst intressant tält. Läste mig till att en vandringsguru i USA hade förenklat designen samt förbättrat duken och även gjort den billigare. Durston X-mid heter det. Verkar knepigt att få hit det bara
Det är ett likande tält. I båda två ligger man inte rakt i tältet, utan litet vriden. På så vis utnyttjar man utrymmet bättre. Nackdelen är att man får tänka till litet när man slår upp det.

Förbättrat duken har han knappast gjort. Det handlar troligen om att han använder polyester istället för nylon. Materialen har olika egenskaper. Polyester röjer sig mindre i fukt, men rivstyrkan är sämre. Beroende på hur tältet är konstruerat kan töjning vara ett irriterande problem.
 
Vad jag förstår planerar du en ensamtur i Sarek som första fjälltur. Det bör ju rimligtvis planeras som en ganska snäll tur utan jättelånga dagsturer eller den tuffaste terrängen. Varför inte då köra med det tält du har? Visst, kanske något onödigt kilo men med tanke på all annan optimering man kan jobba med så skulle detta komma långt ner på priolistan för min egen del. Jag har gått en del ensam, även Sarek, och har ännu inte fått för mig att köpa ett enmanstält. Jag tar det jag har, i mitt fall ett 3p Hilleberg Nallo.

Det är en tanke. Och
 
Vad jag förstår planerar du en ensamtur i Sarek som första fjälltur. Det bör ju rimligtvis planeras som en ganska snäll tur utan jättelånga dagsturer eller den tuffaste terrängen. Varför inte då köra med det tält du har? Visst, kanske något onödigt kilo men med tanke på all annan optimering man kan jobba med så skulle detta komma långt ner på priolistan för min egen del. Jag har gått en del ensam, även Sarek, och har ännu inte fått för mig att köpa ett enmanstält. Jag tar det jag har, i mitt fall ett 3p Hilleberg Nallo.

Det är ju en tanke förstås. Och en klok sådan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.