Val av kök?

Hej!

Jag står inför ett svårt val, jag ska nämligen köka mig ett nytt kök, valet står mellan Primus MFS, och Optimus Nova.

Vad är era åsikter?
mvh/Henrik

MFS lite krångligt.

MFS skiljer sig från Nova genom att det kan köras på gas. Men MFS fungerar inte särskilt bra med gas...

Annars är MFS ganska krångligt att byta munstycke på och även krångligt att rensa (man använder en liten ståltråd precis som med MSR XGK). Mycket skruvande. MFS tjuter gärna och ofta, ungefär som en turbojetmotor i miniatyr (alla som av någon anledning bevistat någon av de senaste hobbymässorna i Stockholm vet vad jag menar :).

Nova verkar betydligt enklare att rensa och att serva överhuvudtaget. Man behöver inte byta något munstycke om man byter bränsle. Sådana detaljer är viktiga när vinden blåser och blodsockret inte ens når upp till fotknölarna. Nova verkar t.o.m. vara ett ganska tyst "brusbrännarkök", dock på bekostnad av effekten som är något lägre än MFS eller MSR: s toppmodeller.

Jag tycker personligen att hanterbarheten är av stor betydelse, så jag skulle titta på Nova.

/J.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bra kök.

Hej!

Jag har ett MFS sedan 98. Jag tycker att det fungerar utmärkt. ´Regörningen är som ovan sagt, men det behövs sällan göras om man kör på rent bränsle.

Nu har jag bara varit i de svenska fjällen, sommar och höst, men det har inte varit något problem med rengörning.

Jag kör på bensin och gas. Det är samma effekt tycker jag, men har inte gjort något seriöst test. Kanske att effekten med gas är något sämre än vissa andra renodlade gaskök, med det är inte märkbart i fält.
I ett test i Utemagasinet skiljde det 1,5 min mellan MFS och Primus gaskök av samma modell. 3,5 eller 5 min är inget som jag bryr mig om när jag kopplar av.

Annars tycker jag att det är lätt, stabilt och enkelt att handskas med. Pumpen är bra och i alu.

Det finns säkert fler fördelar enligt mitt tycke, men de är troligt färgade av att jag har just detta kök.

Titta bara på KAP-ägarna, de är lyriska över detta "tunga monster".
Oops, det får jag nog äta upp. Inget illa ment.

MVH
Mats

Kap arctic tungt?

Kap arctic tungt? Nåja triangiat är tungt. Har provat en lättviktsvariant av arcticen, lite ståltråd och simsaliabim så har man ett sant lätviktskök. Tre stenar och en titankastrull så har man ett lätt kök! Vindskydd, nja... Bra, nja... Lätt, ja!

Jo man blir nog färgad, KAP är bra... Har ägt XGK, Primuskök och annat men det är KAP arcticen som fortfarande följer med på alla turer.
/PT

Duossal/Titan

Mitt duossalkap vägde drygt 1700 gr., men när jag bytte ut kastrullerna mot Titan så försvann 400 gr...

Nu är totalvikten drygt 1300 gr., vilket är ungefär ett hekto mer än mitt gamla XGK med tillhörande kokkärlsset. Inte så pjåkigt faktiskt. Men det finns lättare kök, förstås, och dessa är inte så pjåkiga heller, om man inte har något emot att vänta några minuter extra på att vattnet ska koka upp.

;-)

/J.

KAP

Har åxå ägt ett par olika kök men har ett KAP sen ett antal år tillbaka och kommer att fortsätta att använda det. Helt klart det bästa köket för mig hitills..

Nova vs MFS

Jag stod inför in för samma val precis när Nova släpptes. Jag chansade på Nova, efter ganska flitigt användande tycker jag att det fungerar utmärkt och är enkelt att handskas med. MFS beskrivs som ett on/off-kök när det gäller att justera effekten pga. eftersläpningen som slangen orsakar eftersom justeringen sitter på flaskan. Man ska inte stirra sig blind på ev. effektskillnad köken emellan, det finns så det räcker till i Nova. Man bör t.o.m. med vara lite försiktig och inte brassa på för mycket när man smälter snö så att man inte smälter kastrullerna oxå. Har tidigare varit ägare av Explorer som jag inte var speciellt nöjd med, bla. mycket lösa delar. Utifrån mina erfarenheter med Nova kan jag rekomendera köket.

Varifuel

Primus gör också en modell som heter varifuel. Den påminner om MFS men saknar möjlighet att använda gasol. Det är dock lättare och har en något högre effekt samtidigt som det är mycket billigare. Jag har aldrig känt något behov av att använda både bensin och gasol på samma tur uton tycker att den bästa lösningen är att använda ett bensinkök på vinterturerna och ett gasolkök på sommarturerna. Eftersom Varifuel är så mycket billigare än MFS kan man faktiskt unna sig ett gasolkök också.
/Thomas J

Nova vs Kap o andra

Hej,

jag är ute efter ett köp som jag tänker endast använda fotogen i och undrar vilket som är bäst ?????

Många verkar lyriska över Kap och Nova.

Viktigt är att det äe smidigt att använda.
Vikt och storlek spelar ingen roll.
Det ska funka i 10 minus oxå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips