Val av batteri + ev solcellsladdare

Den lilla pocketbokstora laddaren som i solsken i MÖ laddade 4 AA celler på en förmiddag klarar här en solig dag inte fylla 4 AA celler.
Vår tyske vän har byggt ett par tabloidstora solfångare och kunde vid sommargrå himmel i lappland fylla hans batteribehov.
Antalet soltimmar häruppe och mängden filtrerande lufthav som ljuset skall passera är ofta gränssättande här. Med de problem som fukttätning och fasthållning i vind har undertecknad även för långre turer här norröver försett mig med en rejäl uppsättning reservbatterier. För turer närmare ekvatorn är solfångare klart intressanta.
Prof Gunnar Pleijels bok om Solenergi är mycket läsvärd, den rekommenderas, Aldus 1966.
go tur

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tidigare beräkningar har landat i slutsatsen att man behöver vara ute uppemot två veckor för att solcellsladdare ska bli lönsamt, kortare tider är alltså extra batterier vettigast (och batteripack att ladda från kommer tvåa, eftersom man har förluster vid laddningen).

Men solcellerna blir väl bättre och bättre så snart kanske det går att få nåt som lönar sig redan efter en vecka. OM det är sol hela veckan... Vad man gör om det regnar en hel vecka vet jag inte?

Tidigare beräkningar har landat i slutsatsen att man behöver vara ute uppemot två veckor för att solcellsladdare ska bli lönsamt, kortare tider är alltså extra batterier vettigast (och batteripack att ladda från kommer tvåa, eftersom man har förluster vid laddningen).

Men solcellerna blir väl bättre och bättre så snart kanske det går att få nåt som lönar sig redan efter en vecka. OM det är sol hela veckan... Vad man gör om det regnar en hel vecka vet jag inte?

Mm, fick göra återköp idag på den jag köpte (se tidigare inlägg), den fungerade med var låångsam att ladda med.

Blir nog en till powerbank istället,
Dock ska jag nog bygga en egen solcellsladdare med en panel på 30 - 50 watt.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

lösning verkar vara förnämlig för långa paddelturer. http://paddling.nu/2011/06/12/den-miljovanlige-paddlaren/

Peter har gjort flera blåbandetturer hela svenska kusten i ett svep. Peter skriver själv på paddelforumet. http://www.utsidan.se/member/view.htm?find=lastposter&t=60445

Thure
Man skall inte använda startaccar för cyklisk drift - dom pallar inte särkilt många urladdningar
100%-10%.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Blyackumulatorer-80402/ - dessa är gjorda för det.

Skillnaden är att ett startacc är designat att ge mycket ström under kort tid och sedan direkt laddas upp igen(dock en procentiell låg urladdning) , dessa cykliska accar är gjorda för att ge lite ström och har mer material på plattorna(startaccar kan vara gallerformade för att få så stor blyyta och dom bryts ju ner fortare)

Dessa cykliska accar är lite som fritidsbatterier - dom kallas även för förbrukningsbatterier.

Mm, fick göra återköp idag på den jag köpte (se tidigare inlägg), den fungerade med var låångsam att ladda med.

Under hur lång tid fick laddaren verka? Hur kraftigt var batteriet som laddades?
Var solcellspanelen placerad i direkt solljus eller rådde disiga/molniga förhållanden?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips