Vakuumpacka maten?

Tänkte bara säga att jag vandrat i många år och har gått över till att torka maten själv. Jag portionspackar min torkade mat i vanliga fryspåsar som jag lägger i vanliga kakburkar. Påsarna är lite luftiga så att man kan packa väl i kakkburkarna.

På detta sätt så blir det välpackat, skyddat och det blir väldig lite skräp.

Maten håller gott och väl i två veckor i ryggsäcken.

Fördelen med detta sätt att tänka kring mat är att det är enkelt att laga till en måltid. det är bara att tömma påsen i kokkärlet. Sedan blir det väldigt lite skräp. En fryspåse tar väldigt lite plats. Jag brukar ta en treliterspåse för två måltider...jag knyter alltså mellan portionerna.

Så som jag ser det så finns det ingen anledning att vakuumförpacka maten. En sådan förpackning är hård, tar plats och ger mycket skräp. Försök få ned 20 måltider i två kakburkar? Det är svårt..

Vakuumförpackning har säkert någon fördel som jag inte kan se.

Se fryspåsevarianten som ett tips som fungerar bra. maten blir inte dålig om man torkat den väl.

Under v 36, 37 ska jag vandra igen...och jag ska torka mat snart...godare än köpefrystorkat och billigare. Kanske 10-20 kr/port.

Jag lade detta inlägg i denna tråd, då det handlar om vandring.
 
Det är väl bara att be admin flytta tråden till Friluftsmat =)

För övrigt tycker jag precis som du, och gör på samma sätt.

Vakuumförpackning är overkill om det handlar om att torka mat som ska förtäras inom ett par veckor.
Hårda paket är svåra att packa, och det är onödigt tung/skrymmande plast i vakuumpåsarna.
Dessutom tenderar vissa typer av hemmatorkad mat att perforera vakuumpåsarna, då det ibland blir väldigt vassa hörn på matbitarna (potatisstavar är nog det värsta).

Jag portionsförpackar min torkade mat i 1-literspåsar och klipper bort överflödet utanför knuten.
Jag har dock ingen förvaringsburk med mig på tur, utan lägger småpåsarna i större zip lock-påsar. Lättare att packa och håller fukten borta från maten.

Har man tänkt lagra maten finns det en poäng med vakuumpackning.
 
ska man in med bär osv i frysen länge så är det ju bra, men inte för några dagar, veckor bara. Däremot månader så tror jag nog det hjälper till att bevara allt nyttigt och smak/konsistens
 
Vakuumförpackning är väl främst aktuellt med mat som kan oxidera (man vill få bort syret), men de flesta livsmedel tar rätt god tid på sig att förändras av oxidering.

Köpt frystorkad man är ju oftast inte vakuumförpackad utan istället är det nån gas i förpackningen för att hålla syret borta (kontrollerad atmosfär brukar det väl kallas). Men hemma har man kanske lite svårt för det, och då fyller vakuumförpackning en funktion. Men sällan för grejer som ska förbrukas inom nån vecka.
 
Om man vacuumförpackar t.ex. russin, tar inte paketet mindre plats än om man lägger dito russin i en plastpåse och knyter igen? Jag tänker att det i sistnämnda fall samlas luft mellan alla russin.
 
Ja men utrymmet mellan russinen försvinner väl inte bara för att du vakuumsuger? Det är ju russinens form som gör att det blir utrymme för luften. Ok, till viss del deformeras väl russinen av vakuumförpackningen, men det lär inte röra sig om mer än kanske 10% gissar jag. Men det är ju då för att russinen är mjuka, är det nåt hårt (torkat) som du har i påsen så lär det ju inte packas tätare för att du vakkumsuger. Det är nog effektivare då att skaka ihop det.
 
Om man vacuumförpackar t.ex. russin, tar inte paketet mindre plats än om man lägger dito russin i en plastpåse och knyter igen? Jag tänker att det i sistnämnda fall samlas luft mellan alla russin.

Om vi pratar ett enskilt matpaket och faktisk volym så är det så, men så snart vi pratar sammanlagd packvolym hos flera paket blir det annorlunda. Åtminstone i praktiken.

De små vinster man gör med "vakuum-komprimeringen" äts upp med råge av allt utrymme som stjäls av de hårda "runda" paketen som sedan ska packas i ryggsäcken. Undantagen är, förutom mjukt bröd eller marshmallows, väldigt platta saker, men då blir det å andra sidan väldigt mycket plast för väldigt lite matvolym =)

Den som packat REAL turmat för en vecka har säkert svurit över förpackningen. Den är säkert jättebra på alla sätt och vis, men inte när det kommer till att packa effektivt.
För ett par år sedan mätte jag upp den faktiska volymen på en utav de större REAL-rätterna. 2,7 dl. Lycka till att få ner fyra sådana i ett mjölkpaket =D Snarare ligger verklig packvolym på en sådan påse närmare 5 dl.

Blå-bands mjuka gasfyllda är, trots att de är fyllda med gas, effektivare att packa. De anpassar formen efter varandra så att det blir relativt sett lite luft mellan.

En liten billig plastpåse är så pass otät att det inte blir någon överskottsluft att tala om, och eftersom att innehållet ligger löst så kan innehållet i påse A gosa in sig mellan sina vänner i påse B.

Samma princip som att många små hårda drybags tar 50% mer plats i ryggsäcken än om man lägger i utrustningen utan drybags =)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.