Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu

Bara nyfiken på hur läget ser ut i markerna mellan Abisko och Nikka just nu vad gäller snö och väta. Jag ska upp om ett par veckor, så det vore kanon att få lite upplysningar om vilket före som väntar.
 
Det är ju en bra idé förstås. Tänkte mest i fall någon nyss varit där och kunde ge en liverapport.
 
ja - det kunne være fint. Tager derop d. 26. og vil da også gerne ha' en situationsrapport.

Der ser da dejligt ud - midnatssol just nu på webkamera over torneträsk på http://www.abisko.nu - webkamera norr.

Glæder mig ;-)
 
Blött!!

Här i Abisko hade vi den första riktigt varma dagen igår (förutom ett par dagars värmebölja för flera veckor sedan).
Det har med andra ord varit riktigt kallt, med både regn och blåst och snösmältningen har gått väldigt trögt.
Har varit uppe och rekat längs Kungsleden. Den första biten från Abisko är inga problem, men sedan blir det rejält blött.
Förhoppningsvis så håller det varma vädret i sig ett tag men jag tror att du kan räkna med en hel del väta.

Väntar in rapporter från folk som är ute på sträckan mellan Abisko-Nikka. Återkommer så fort jag tagit del av dem.

Anders
 
Det var ju synd... Hoppas det hinner torka upp lite de närmaste två veckorna. :) Tack för rapporten!
 

avslutad210712

Gäst
MLind; sa:
Det var ju synd... Hoppas det hinner torka upp lite de närmaste två veckorna. :) Tack för rapporten!

Närmaste två veckorna. Tja jag åker upp på midsommarafton så våtdräkten kanske får följa med.

*är det nu jag skall köpa stövlar*
 
I förrgår var det senaste läget mycket snö i Tjäktjapasset, snöskor rekommenderades eller planera in lite extra tid att pulsa :)
 

avslutad210712

Gäst
drd; sa:
I förrgår var det senaste läget mycket snö i Tjäktjapasset, snöskor rekommenderades eller planera in lite extra tid att pulsa :)

OM det går med lite extra tid så tänkte jag pulsa mårmapasset. Men går det inte så är man väl inte sämre än att man får ändra sig. Har ordentligt med tid och tänkte ta mårma så fort som möjligt så om jag får vända så spelar det ingen större roll.
 
Abisko - Nikka

Jag gick sträckan mellan 13 och 20 juni. Mycket snö vid Tjäkta. Sträckan från stugan till passet tog en halv dag. Sen var det pulsning oxå en bit i dalen mot Sälka.
 
Snö

Vandrade förra veckan i trakten och i Ballinvaggi var det så mycket snö att vi vände (vattendrag under mjuk is/snö) och uppe vid Låktatjåkkastugan (1200 möh) var det full vinter, stundtals över två meter snö i det heltäckande lagret.

Ganska jobbigt att pulsa då snön inte bar och omöjligt att se leden i dimma (fick gå på karta och kompass, missade först Låktatjåkkastugan med cirka hundra meter).

Kungsleden efter Abiskojaure skulle vid den tidpunkten ha ovanligt mycket snö, rapporterade personalen i Abisko Turiststations naturrum. Om värmen har kommit dit nu borde det vara rejält blött.
 
Hejsan

Jag jobbar på Naturum här uppe i Abisko. Vad gäller snöläget längs Kungsleden har vi inga nyare rapporter än de som redan framkommit här.

Vad gäller vätan är det mycket vatten i jokkarna nu, Abiskojokken är rejält hög. Antagligen pga rätt varmt väder kombinerat med regn.

Något vi på naturum uppskattar mycket är när folk kommer in och berättar lite hur det vart på deras turer, så att man kan ge andra undrande bra information. Man kan även skriva meddelanden på anslagstavlan på vår hemsida:
http://www.abiskonaturum.nu/

Där står det f.ö. rätt mycket om djur, natur och kultur om man är intresserad av sånt.

Mvh Patrik Bylund, Abisko Naturum
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
Hedman Väta eller mygg? Fjällvandring 5
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Fjällvinden Snöläget Fjällvandring 75
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.