• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hyrbil kring Abisko?

Jag har sökt förjäves efter om det går att hyra bil kring Abisko. Ska dit med nattåg är tänkt (kan inte flyga pga passet gått ut) och ta några dagsturer. Blev nyfiken på att samtidigt hyra bil och utforska nordnorge/Lofoten. Är det bara Kiruna som gäller då eller finns det någonstans kring Abisko att hyra? Känns lite galet att åka tillbaka till Kiruna och sen upp förbi Abisko igen. Kostar ju lite onödigt med bensin kan jag tycka.

Eller kan det gå att hyra bil i Narvik som alternativ? Osäker om det går med vanligt körkort dock, eller om man behöver ett sånt där s.k.. internationellt körkort....
 
Eller kan det gå att hyra bil i Narvik som alternativ? Osäker om det går med vanligt körkort dock, eller om man behöver ett sånt där s.k.. internationellt körkort....
Jag tror inte att du har en problem att hyra en bil där med vanligt svensk körkort, den international körkort behövs ju inte alls inom EU och den andra "vanliga" europäiska länder (som här hemma i Schweiz). Men du kan ja tar din utgångna pass med dig om de vill ha något extra - även om den är inte längre giltig som ID-dokument så har du två dokument som visar att du är du.
Men om du vill vara helt säkert, skicka ett mail till dom i förväg.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.