Frakta skidor med hyrbil i Kiruna?

Jag har en lös plan om att ta familjen till Kiruna, sannolikt nästa påsk, för att där hyra bil och bland annat köra till Lofoten/Västerålen och hälsa på bekanta. Vi ar gjort resan många gånger, men aldrig under snösäsongen. Med vårt upplägg är vi hänvisade till hyrbil. Dit vi ska går det inte kollektivtrafik.

Men vi vill då ha med oss våra turskidor. Är det någon som har erfarenhet av hur man kan ta skidor från Kiruna i hyrbil? Antingen från stationen eller flygplatsen. Jag har kollat med några firmor och de verkar inte erbjuda ens ett takräcke att surra dem på. Någon firma menade att det saknas efterfrågan. Jag tänker att de inte orkar erbjuda tjänsten. När jag frågade vad de kunde erbjuda mig som löste problemet, så föreslog de att hyra en minibuss och lägga dem på golvet. Känns onödigt dyrt. Det låter för mig helt otroligt att det inte skulle finnas efterfrågan på detta i Kiruna!

HasseQ

Temp. avstängd
Jag brukar fälla en bit av baksätet, och sticka in skidorna genom bakluckan. Om man har en tillräckligt stor bil, och kan offra en del av baksätet.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Går inte nattåget till Narvik? Hur många är ni? Borde gå att få in skidor på diagonalen på något sätt i varje fall i en combi.

Thure

Vi är fyra och man kan absolut åka till Narvik. Men dit vi ska i Vesterålen går det inga bussar, så vi måste ha bil. Det är avsevärt billigare att hyra bil i Kiruna än i Narvik ,så vi brukar alltid göra det. Vi är fyra i familjen, så teoretiskt går det ju att lägga skidorna i mitten, om det finns en lucka där, men de tar ju en hel del plats.

Hyr du en större SUV fungerar det även med fyra personer.

För några år sedan åkte min familj på fyra personer ner till alperna med komplett alpin skidutrustning till alla. Färden ner till Arlanda gjordes i vår XC90. I München hade jag hyrt en XC90, och allting gick att packa i den också. Skidorna ryms bra när mellansättet fälls. Det finns fortfarande gott om plats kvar.

Med fyra fullvuxna lär du behöva en stor SUV / minibuss för att få med allting i bilen om alla har skidor. Är ni två vuxna och två mindre barn bör det fungera även i en vanlig bil. Samma sak om inte alla ska ha med skidor.

Cirka 1000 kronor billigare i Narvik
Priserna är för 6-11 April tot. 5 dagar.
Vet inte om det går att få skidor in i bilen med kolla med bil uthyraren i Narvik om dom har takräcken eller takbox att hyra.
Allt är inte dyrare i Norge, så kolla alltid priserna. 😉

Opel Astra Estate

Perfekt för familjer
Opel Astra Estate
eller liknande kombibil

• 5 sittplatser

• Manuell

• 1 stor väska

• 1 liten väska

• Obegränsad körsträcka
Narvik centrum
2.8 km från centrum
Pris för 5 dagar:
3 905,00 kr
Gratis avbokning
Se erbjudande
Sixt

9
Fantastiskt
32 recensioner
Viktig information
Skicka kostnadsförslag

Motsvarande bilstorlek i Kiruna

Ford Focus Estate

Perfekt för familjer
Ford Focus Estate
eller liknande kombibil

• 5 sittplatser

• Automat

• 1 stor väska

• 1 liten väska

• Obegränsad körsträcka
Kiruna flygplats
Inne i terminalen
Pris för 5 dagar:
5 246,00 kr
Gratis avbokning
Se erbjudande
Avis

9.2
Fantastiskt
200+ recensioner
Viktig information

Senast ändrad:
Det var imponerande! Tidigare har det varit minst dubbelt så dyrt att hyra i Narvik. Samtidigt har vi potentiellt en idé om att stanna till i Abisko längs vägen. Kan ju i och för sig göras med tåget...

DÅå ag senast hade hyrbil hämtade de före mig ut en hyrbil Volvo XC någonting, med trakbox, på Hertz, dock i södra Sverige.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips