Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tycker att det fryser någonstans i systemet förr eller senare vilken typ man än använder, fortast förstås framme vid munstycket. Har haft isoleringar till Playpus, Camelbak och nu senast Source. Bäst tycker jag är att blåsa rent slangen på vätska efter att ha druckit.
En vanlig drickaryggsäck fungerar helt bra på vintern om man blåser ur slangen efter varje gång man druckit något. Glömmer man det fryser det på nolltid om det är kallt, i alla fall när man cyklar.
Det finns även slimmade system som passar under ytterkläderna. Vore säkert praktiskt på vintern.
Bär man ryggsäck är smala påsar i västen på framsidan under kläderna bäst, blås ren slangen. Västen finns inte i butiken den behöver du sy själv. Man behöver inte sprängfylla påsarna. DIY
go tur
Min erfarenhet är att vinklade munstycken(mun-munstyckena alltså fryser lättare än raka.Att blåsa tillbaka vätska och isolerad slang hjälper men inte till 100%. Någon gång står du där men fruset munstycke och då får du tina den i munnen så välj munstycke efter mun.
Är det livskritiskt så ha en vanlig termos som backup.
Erfarenheterna ovan kommer från skridsko-, skid- (utförs och tur) och lift-åkning i Sverige och alperna.
Vanlig plastflaska/fältflaska som man hänger med snöre runt halsen och har innanför jackan är en väl beprövad lösning.
Lättåtkomligt kroppsvarmt vatten som inte kyler ned dig.
Flaskan fylles med fördel med varmt vatten redan från början.
Har försvarets 2,5 liters vätskesystem från Source. http://snigeldesign.nordicshops.com/product.html/vatskesystem-25l--09?category_id=16
Den kommer i en någorlunda isolerad miniryggsäck. Vid frysgrader har jag blåsan under skaljackan eller fältjackan, likaså slangen. Fryser aldrig. Man kan få lite dropp på sig innanför jackan. Men man slipper att den fryser igen.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...