Värt att köpa dyrt tält ?

Om man inte inte är ute allt för ofta (ett par gånger per år). Är det då värt att lägga ut pengar på tex ett hilleber tält ? Håller de i så många år att det ändå lönar sig ?

vad?

Du får nog speca lite mer vad du menar med ett par gånger per år.. E du ute på ett par fjällvandringar runt en vecka åt gången per år, eller e det ett par övernattningar per år? Är det bara ett par övernattningar i lugn och fin miljö så räcker det förmodligen med ett Biltema tält för 400spänn. Skall du ut på ett par fjällturer både sommar och vinter så är npg Hilleberg eller motsvarande att rekomendera.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tarptent

Det finns med myggnät i beskrivningen...

Annars så finns det massvis med andra tillverkare av tält beroende på vad som är viktigt för dig. Är der pris? i så fall vad får det kosta.. Är det vikten? Vad får det väga?

Marginaler!

Med dina krav skulle jag lugnt satsa på ett dyrare tält. Det handlar om marginaler:

- Marginaler i vikt: lättare tält är dyrare.
- Marginaler i hållfasthet: bättre material är dyrare, och jag lovar dig att du INTE vill vara med om att tältstången går av i stormen - eftersom det ju är just i stormen som du behöver tältet. Dessutom kommer den avbrutna stången att göra hål på tältduken, som ju är billig och därför fortsätter att rivas upp av minsta påkänning. (Märks det att jag talar av egen erfarenhet? ;))
- Marginaler i sinnesfrid: välutvecklade tält är enklare att hantera, enklare att leva i, enklare att sätta upp osv så att du kan bry dig om det som är viktigt.
- Marginaler i livslängd: med rätt material lever tältet längre och garantierna är bättre.

Dessutom vet jag att när jag köper bra prylar så kan jag låna ut dem till mina kamrater om de vill, utan att vara orolig för deras hälsa.

Så sammanfattningsvis tycker jag att man skall lägga stålarna på ställen där de gör nytta. Vad gäller friluftsprylar tycker jag att såna ställen är tält, ryggsäckar och skor. Och käk, såklart.
Resten kan man snåla på.

Mums

Ja, Nallo 3 GT är ett riktigt porr-tält!

Ett litet aber är bristen på ventilation. Det finns ingen ventil vid fotänden, så någon egentlig genomluftning blir det inte.
Detta skapar nog kondens vid kallare väder, och ger ett bastutält vid varmt väder.

Men ooooo, vilket habegär det ger!

ventilation.

Korrekt angående ventilationen, verkar aningens dålig. Dock kommer jag att i princip endast att använda den vår/sommar/höst så det skall nog funka ändå (man kan ju alltid låta absidöppningen stå öppen).

Mer ventilation

Vad jag menar är att det inte spelar någon roll om man öppnar hela framänden så länge det inte blir en genomströmning av luft i innertältet.

Faran med ventilation endast i ena änden är att man får en massa stillastående luft i tältet.
Jag har erfarenhet av detta från mitt Haglöfstält - där är öppningen till innertältet i ventilen vid fotänden alldeles för liten, vilket ger ett kvavt tält när det är fint väder, även om kondens mellan dukarna vädras bort.
Det är möjligt att alla tält är kvava i fint väder, men en lösning som i Nallo hindrar helt och hållet att man "byter" luft i innertältet.

Fördelen med Hilleberg är förvisso att man (med hjälp av ett par tillbehör) kan spänna upp endast innertält om vädret är vackert.

Och det är möjligt att fotändslyftet ger bra kondensventilering, men det hjälper inte innertältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips