värk i knäna?

hej! har lite problem när jag åker längre turer
på skidorna (20-35km). Efter ca 2 mil börjar det värka alldeles under knäskålarna och ibland runt om
knäpartiet. Vad kan det bero på? kan man få
bort det (ngn typ av stretchövning kanske?). Tack på förhand!
 
Kalla knän?

Jag får ont i mina knän, speciellt det ena, när de blir kalla under ansträngning. När jag åker längd så brukar jag använda värmeskydd av neoprene (Vulcan) på knäna för att undvika det.

Peter
 
Ont=varning

Var försiktig med kroppens egna signaler,kan vara minisk eller brosk-brott. Nu skall jag inte skrämmas men kolla med en sjukgymnast och är det "bara" tränings grej så kan du få bra tips om att bygga upp muskeln runt knät. Lycka till.
 
Roffis; sa:
hej! har lite problem när jag åker längre turer
på skidorna (20-35km). Efter ca 2 mil börjar det värka alldeles under knäskålarna och ibland runt om
knäpartiet. Vad kan det bero på? kan man få
bort det (ngn typ av stretchövning kanske?). Tack på förhand!

Lite mer exakt var gör det ont under knäskålarna? På insidan eller utsidan eller precis mitt under? Värk någon annanstans, upp mot låret eller ner mot underbenet till? Försvinner det allteftersom eller finns det kvar hela tiden under det att du anstränger dig?

Kan vara bra att veta sånt, finns mycket som kan ge besvär kring knän, besvärliga tingestar :)

/Per
 
Gå och kolla dem

Gå och få en koll på knäna. Det finns mycket saker som kan göra ont. Svårt att ställa en diagnos via mail.
Man vill gärna känna och klämmaa lite för att veta vad det är. Bor Du i stockholm kan Du ringa till någon av de kliniker som är inriktade på motions och idrottsskador. Det finns fler kolla i gulasidorna om Du vill hitta någon i närheten.

Mvh Magnus
Lic.Idrottsmassör
 
Tips!

värken sitter alldeles under knäskålen och avtar
direkt efter träningen. har ännu inte varit å kolat
knäna men tänkte passa på och fråga om bra övningar,
kanske på gym för att stabilisera och stärka knäna.
vore tacksam för svar! :)

MvH Hannes
 
Har länge haft problem med knäna, jag har själv broskbildning på insidan av knäskålen som irriterar och gör ont när man rör knäna mycket.

Orsaken till knäont kan även sitta i ryggen! Tror att naprapater brukar tjata om ländryggen (?) om man har problem med knäna.
 
Senfäste

Hej,
Det du beskriver med smärta som kommer nedan knäskålen efter en längre tids ansträngning kan sannolikt inte vara något med menisken som någon var inne på. Troligast är att du överanstränger en något otränad quadricepssena dvs. senan från benets främre muskler. Denna sena använder knäskålen som en sorts led, och fäster sedan på en knöl fram på underbenet. Skidåkning innebär ofta att man böjer benen ganska mycket, och därmed blir belastningen på fästet större. Att använda värmeskydd typ Vulcan är en bra idé. Prova att tänka på att inte gå så djupt ner i knäna under några veckor samtidigt som du tränar lite knäböj på gymet. Det är viktigt att rörelserna du styrketränar med är större dvs. i det här fallet djupare, än vad rörelserna som du skidar med är. Tänk på att vara ordentligt uppvärmd innan du börjar styrketräna, sluta alltid innan det börjar göra ont, och ät lite extra protein så kommer du att kunna undvika smärtan framöver.
Lycka till,
David

PS. När du säger under knäskålen, förutsätter jag att du menar mot marken, om smärtan sitter bakom knäskålen, föreslår jag att du besöker en läkare.
[Ändrat av d_cederberg 2003-01-09 kl 14:32]
 
Ont i knäna

När du säger att du får ont i knäna, menar du då nedanför eller mer på baksidan av knäskålarna?
Nedanför är sannolikt ett överansträngt/irriterat muskelfäste (Osgod-Slatter). Bakom knäskålarna innebär sannolikt en irritation av brosket (Chondromalasi). Har själv känningar av det sistnämnda och har avhjälpt det genom att på insidan av skiddräkten sy på ett vidtätt material över knälederna. Fungerar mycket bra.
hans
 
Värme

Jag hade samma problem, doktorn sa att det var överansträngning och jag fick någon remautikermedicin. Sedan dess använder jag volleyboll-knäskydd och det ger en distans mellan byxans yttertyg och knät. Problemen har försvunnit helt.
 
Ont i knäna

Ibland, om man inte får hjälp av någon kunnig person på idrottsskador, kan det vara svårt att avgöra om värken ska härledas till senfästet för den sena som löper mellan spetsen på knäskålen och underbenet eller till broskförändringar på baksidan av knäskålen. Tänk på att i det förstnämnda fallet så innebär styrketräning en fortsatt belastning på en redan irriterad vävnad, vilket kan underhålla eller t.o.m försämra tillståndet. Samråd med läkare/sjukgymnast och medicinering under en tid av vila, brukar hjälpa. I det senare fallet brukar regelbunden, men inte för hård, stretching (främre lårmuskeln)i kombination med ett värmeskydd av något slag hjälpa.
 
Många förslag och synpunkter...

Att uppsöka en läkare är nog det bästa. Att se, känna på och diskutera knäna är betydligt enklare på en läkarmottagning än över internet (även om vissa landsting har försöksverksamhet på nätet).

/Håkan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.