Välventilerat 3-pers tält

Efter den senaste tidens värmebölja plus klagomål från den bättre häften på utrymmet i mitt Bergans Kompakt tvåpersoners så är det nog dags att titta på ett nytt, större tält. Följande kriterier är viktiga:

- 3-personerstält, med tillräcklig takhöjd för 185 cm lång person. Jag förmodar att det motsvarar ca 100-105 cm innertältshöjd?

- Vikt inte överstigande 3 kg (med alltför mycket åtminstone).

- Välventilerat, med svidknottsäkra myggnätspaneler.

- Någorlunda vindsäkert. Tältet kommer mest att användas sommartid, ibland på fjället men troligen mest för skogsvandringar och kajakpaddling.

- Minst en, gärna två absider som man till nöds kan köra ett kök i.

- Inte alltför dyrt.

Några tips? Have at it!

Ett Kaitum 3 möter nästan alla dina krav, är väl priset som du får tumma på.
Jag har ett och trivs storartat i det med familjen, rekommenderas.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det var just därför och av utsiktsskäl jag köpte ett Hilleberg Allak. Två absider men dock bara två personers. Lång ligglängd och 130 cm brett. Varsin 75 cm absid, på bredaste stället. Tror inte det kan bli mycket luftigare. Det är väl en nackdel med tunneltält med endast en absid = för varmt och svårt att få tillräcklig snurr på luften.

Alla ni som klagar på dålig ventilation i tunneltält, har ni lärt er använda dem?

Jotack, efter femton års tältande så går det skapligt, och jotack, jag känner till knepen. Inte desto mindre anser jag att ventilationen på den lilla Kompakten är underdimensionerad när man är två, speciellt vid tältning i skogsmark när man har svårt att utnyttja vinden som oftast finns på fjället. Hillebergs och Fjällrävens modeller har avsevärt större ventiler och jag har också upplevt dem som betydligt mer välventilerade under likartade förhållanden.

Fler tips tack (åtta lök för ett hilleberg var nog lite väl dyrt).

Marmot Aeros 3P
Vikt 2,8kg
Innertält: höjd 104cm, golv 193 x 228 cm.
Stort, rymligt, väldigt luftigt, dock kanske absiderna på detta tält är mindre än du tänkt dig. De är breda men inte speciellt djupa.

http://marmot.com/products/aeros_3p?p=118,173,74
på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=pfQ_JoqSYP4

Lite recensioner:
http://www.backcountry.com/outdoorgear/Marmot-Aeros-Tent-3-Person-3-Season/MAR1098M.html#reviews

Kostar 3700kr på Skövdenatur.

Om jag fattat vad jag läst rätt så har tältduken bara en vattenpelare på 1800mm, rätta mig om jag har fel men ska det inte vara 2000mm för att vara vattentätt?

Det är någon gammal standard om jag minns rätt.

Hursomhelst Marmot använder samma väv till sina andra tält exempelvis Limelight och Earlylight, som används av många här på utsidan. Det är bra att fråga runt om det läcker genom duken.

Jo, kör oftast med fulla spjäll och lider sällan av fukt men då det är riktigt sommarvarmt kan man inte riktigt trolla. Jag har inga problem i andra fall, då funkar Nammatj perfekt. Det är de där dagarna då det är pressande varmt och luften inte rör på sig som jag tror att dubbla absider så man kan kuta igenom tältet blir succé.

IMGP2622.JPG

Alla ni som klagar på dålig ventilation i tunneltält, har ni lärt er använda dem?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips