Välventilerat 3-pers tält

Marmot Aeros 3P var ju onekligen smutt, och lätt var det också. Men det är väl ett tält där man smäcker upp innertältet först och sedan lägger på ytterduken? Känns som det finns potential för en blöt natt där...

Allak är onekligen fint, men jag tycker HB ligger ohemult högt i prisläge. Har letat runt efter liknande modeller, och Fjällräven Vålå Dome III verkar i princip vara en trepersoners kopia av Allak. Två absider också... men lite tungt, 4 kg. Hm.

Marmot har ett annat tält också, Nusku 3P, med två absider. Uppsättning av nordisk modell. Verkar också fint. Men även det lite tungt på drygt 4 kg.

Hm hm hm. Svårt detta.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Finns ett nytt HB Staika på Blocket nu för 6000 och Allak för 6700. Staika är den kraftigare varianten av Allak (som har tunnare duk).

Asch, det blev ett Marmot Limelight 3P (i grönt).

Fördelar:
+ Ventilationen
+ Utrymme och takhöjd
+ Relativt lätt för ett trepersonstält
+ Pris

Nackdelar:
- Amerikansk uppsättning
- Knappast ett tresäsongstält

Känns som ett prisvärt tält med tanke på det tilltänkta användningsområdet. Det lär dock inte få följa med på ensamturer på kalfjället...

Jag är riktigt nöjd med mitt Limelight 3P....
Otroligt skönt med ventilationen, barebonesuppsättningen gillar jag också skarpt.
det funkar väldigt fint att slå upp yttertältet om det regnar, för att sedan hänga i innertältet...

Finns det nån finess alls med att ytter och inner inte sitter ihop, och hela tältet åker upp direkt á la Hilleberg?

Jag är riktigt nöjd med mitt Limelight 3P....
Otroligt skönt med ventilationen, barebonesuppsättningen gillar jag också skarpt.
det funkar väldigt fint att slå upp yttertältet om det regnar, för att sedan hänga i innertältet...

Finns det nån finess alls med att ytter och inner inte sitter ihop, och hela tältet åker upp direkt á la Hilleberg?

Det brukar ju vara tält från tillverkare med ursprung i torrare länder än Nordeuropa som har den lösningen. I USA är det, såvitt jag förstått, att man vid vandringar i torra trakter och vid rätt årstid struntar i att ta med sig yttertältet eller åtminstone nöjer sig med att slå upp bara innertältet som ofta har mycket större myggnätspaneler än vad som är fallet här. Man har tältet i första hand som insektsskydd, och vid behov som regnskydd.

OK. När man är van vid att tältet är uppe med fyra markspikar, sen tillkommer såklart några linor för sträck, så skulle det nog kännas som ett steg tillbaka.

Det brukar ju vara tält från tillverkare med ursprung i torrare länder än Nordeuropa som har den lösningen. I USA är det, såvitt jag förstått, att man vid vandringar i torra trakter och vid rätt årstid struntar i att ta med sig yttertältet eller åtminstone nöjer sig med att slå upp bara innertältet som ofta har mycket större myggnätspaneler än vad som är fallet här. Man har tältet i första hand som insektsskydd, och vid behov som regnskydd.

Tältade natten mellan Fredag-Lördag i mitt Limelight 3p när det bara var 4 grader på natten, det var skapligt mycket kondens på ytterduken p.g.a hög markfukt och kyla men innertältet var ändå snustorrt, det var dock ganska kallt p.g.a den generösa ventilationen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips