Välja tält

Efter 15 år med ca 25 kg på ryggen -vid fjällvandring- skall jag nu ( efter kontakt med ett lättpackarfreek i Abisko) planera för att halvera vikten till nästa år. Ryggsäck, tält och kängor står i tur att bytas. Dessutom skall en konvertering av min dunsovsäck också genomföras.
När det gäller tält så är jag öppen för förslag men Tarptent verkar bra. Jag vill ha ett tält där jag, min packning och borderterriern Troll ryms. Undra om Contrail rymmer detta eller kan Squall vara att föredra? Om någon har erfarenhet av detta så hör gärna av er via forumet.
 
Senast ändrad:
Jag har ett tarptent double rainbow som jag använt tillsammans med siri, en australien shepherd. Vi rymdes alldeles utmärkt, och hade gott om plats för packning osv. Dessvärre var jag tvungen att fega med ventilationen och stänga ner öppningarna helt i stort sett, eftersom Siri blev knäpp om hon såg alla renar som paserade utanför. Resultatet var lite kondens på morgonen, dock inte värre än att jag kunde torka bort det.

Men det kanske kan vara värt att tänka på, om även din hund uppskattar utsikten lite väl mycket...
 
Cloudburst 2, Double Rainbow eller Rainbow

Om du ska ha plats med packning, hunden och ha lite utrymme då tror jag att Contrail blir för litet. Cloudburst 2 är större och dessutom behöver du inte tänka på att ha två vandrarstavar då det ingår två stänger till att resa upp Cloudburst 2. Med Squall måste du alltid ha två vandrarstavar med dig. Double Rainbow är en god idé då Rainbow är smalt som jag har förstått av andra som har använt Rainbow. De är lätta hursomhelst!
 
Jag vet inte hur frågeställaren vandrar, men jag tycker det blir rätt krångligt att vandra med stavar OCH hund, om inte hunden är väldigt duktig på att hela tiden gå där man vill ha den. Annars blir det lätt trassligt med koppel osv. Detta talar ju för ett tält som double rainbow, då man inte behöver stavar för att slå upp det.
 
Tarptent

Tack för era kommentarer. När jag går med hunden så har jag ett flexkoppel fäst i ryggsäckens midjebälte och använder 2 stavar. Det kan vara litet bökigt med kopplet i midjebältet om man går i skog. Det är klart att det kanske vore smart att tänka sig att kunna gå utan stavar också (alternativt ha med ett par Easton-pinnar om man skall använda Squall.) Höjden i Cloudburst är ju litet lägre än Squall - någon som tror att det är en nackdel. Det är ju trots allt 107 cm högt vilket jag tycker borde räcka till mina 182 cm.
 
Tack för era kommentarer. När jag går med hunden så har jag ett flexkoppel fäst i ryggsäckens midjebälte och använder 2 stavar. Det kan vara litet bökigt med kopplet i midjebältet om man går i skog. Det är klart att det kanske vore smart att tänka sig att kunna gå utan stavar också (alternativt ha med ett par Easton-pinnar om man skall använda Squall.) Höjden i Cloudburst är ju litet lägre än Squall - någon som tror att det är en nackdel. Det är ju trots allt 107 cm högt vilket jag tycker borde räcka till mina 182 cm.

Ja, du får fundera på saken. shalins synpunkter är också bra. Jag är 186 cm och min kompis är nästan 2 meter och vi sov i Cloudburst 2 i tre veckor i Pyreneerna. Det fungerade bra men du kan läsa mer i min recension av CB2:

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3197&reviewID=6076#6076

Bilder av CB2:

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=4199

Ytterligare bilder på CB2

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=4242
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
nmr vilka vandringstavar ska man välja? Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.