Att beställa tält från USA

Beställde nyligen ett The One-tält och en Murmur säck från Gossamer Gear till ett värde av 385 dollar exkl frakt/försäkring (2750kr) och blev en smula överraskad när jag sedan fick betala hela 1122 kr extra här i Sverige i tullavgift. Jag mailade Tullverket för att höra om det verkligen stämde och fick följande svar;

Tullavgiften beräknas på fakturavärdet + frakt och eventuella försäkringar. Tullen på tält är 12 %. Momsen är 25 %. Man får alltså betala cirka 40 % i avgifter till Tullverket på vad du betalat för tältet och vad det kostat att ta hit det.

När jag för ett halvår sedan beställde en bivy från Mountain Laurel Design för 180 dollar (+ 25 dollar frakt), var MLD snälla nog att enbart deklarera ett värde av 40 dollar på paketet (utan att jag bett om det!) vilket resulterade i tullkostnad på 150 kr om jag minns rätt.

Liten head's up för alla som funderar på att beställa! Har ni andra liknande erfarenheter med tullen?
 
Det är än värre när du får snällt försäkrade presenter från over there och tullen tar betalt för att förtulla, värde+frakt, se det som en present till statsfinanserna....
 
Det finns några amerikanska leverantörer som har lager i England och då blir det tullfritt. Kommer bara på Hennessy Hammocks just nu men jag har för mig att det är fler....
 
ja man får ha koll på tullregler när man importerar, givetvis. :)
Den fria rörligheten innom EU har gjort en lite bortskämd ;)
 
Så är det, om du vill ha försäkring kan du inte skriva ned värdet eftersom försäkringen gäller det angivna värdet. Det är dessutom inte tillåtet.

Hur kan det blir tullfritt bara för att dom har ett lager i England? När varorna tas in i EU blir det tull på dom, sen att man inte ser det är en annan sak.

//PW

Beställde nyligen ett The One-tält och en Murmur säck från Gossamer Gear till ett värde av 385 dollar exkl frakt/försäkring (2750kr) och blev en smula överraskad när jag sedan fick betala hela 1122 kr extra här i Sverige i tullavgift. Jag mailade Tullverket för att höra om det verkligen stämde och fick följande svar;

Tullavgiften beräknas på fakturavärdet + frakt och eventuella försäkringar. Tullen på tält är 12 %. Momsen är 25 %. Man får alltså betala cirka 40 % i avgifter till Tullverket på vad du betalat för tältet och vad det kostat att ta hit det.

När jag för ett halvår sedan beställde en bivy från Mountain Laurel Design för 180 dollar (+ 25 dollar frakt), var MLD snälla nog att enbart deklarera ett värde av 40 dollar på paketet (utan att jag bett om det!) vilket resulterade i tullkostnad på 150 kr om jag minns rätt.

Liten head's up för alla som funderar på att beställa! Har ni andra liknande erfarenheter med tullen?
 
Men Splashmore, vet du inte att det är sexigt att betala skatt?
Nu ska jag inte bli för politisk här på Utsidan, så jag skriver inte mer.
 
Men Splashmore, vet du inte att det är sexigt att betala skatt?
Nu ska jag inte bli för politisk här på Utsidan, så jag skriver inte mer.

Det var inte mening att vara politisk eller skattesmitare utan tänkte snarare att det kunde vara instressant information för de där ute som själv suttit och funderat på att beställa hem något från MLD, GG, SMD, Tarptent etc. Sen kan jag iof tycka att det är lite bängt att betala tull på en fraktavgift..

Martin! Väldigt bra tysk site med rimliga priser till och med! Hade jag helt missat. Även Winwood Outdoor i UK säljer ju Gossamer Gear (Dock ständigt slutsålt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.