Nya tält - vad ännars

Använder inte heller stavar - så jag köpte det här i stället:
http://www.tarptent.com/moment.html

Klart positivt intryck hittils, förhållandevis rymligt o trevligt, bra ventilationsmöjligheter. Det är inget jag skulle vilja dra till fjälls med men det var heller inte tanken när jag köpte det.

Jag noterade en mindre vatten-inträngning när jag låg ganska öppet vid en sjö en natt med åska, regn och kraftiga vindar. Lite fukt på liggunderlaget som kom genom sömmen i taket för myggnätsväggen mot absiden. Det var innan jag tätade sömmarna.

Vid kraftigt regn och riktigt hårda vindar får man nog räkna med att vatten trycker in under nedre kanten på taket, genom takventilerna och kanske även i ventilerna i gavlarna. Så det ska nog helst stå i skogen...
 
vind?

Verkade ju vara kanonbra när man kollade in demonstrationsfilmen, har du testat det i fjällmiljö i hård vind?




Använder inte heller stavar - så jag köpte det här i stället:
http://www.tarptent.com/moment.html

Klart positivt intryck hittils, förhållandevis rymligt o trevligt, bra ventilationsmöjligheter. Det är inget jag skulle vilja dra till fjälls med men det var heller inte tanken när jag köpte det.

Jag noterade en mindre vatten-inträngning när jag låg ganska öppet vid en sjö en natt med åska, regn och kraftiga vindar. Lite fukt på liggunderlaget som kom genom sömmen i taket för myggnätsväggen mot absiden. Det var innan jag tätade sömmarna.

Vid kraftigt regn och riktigt hårda vindar får man nog räkna med att vatten trycker in under nedre kanten på taket, genom takventilerna och kanske även i ventilerna i gavlarna. Så det ska nog helst stå i skogen...
 
Verkade ju vara kanonbra när man kollade in demonstrationsfilmen, har du testat det i fjällmiljö i hård vind?

Det verkar inte så, men det kanske bara är jag... ;)

Använder inte heller stavar - så jag köpte det här i stället:
http://www.tarptent.com/moment.html

Klart positivt intryck hittils, förhållandevis rymligt o trevligt, bra ventilationsmöjligheter. Det är inget jag skulle vilja dra till fjälls med men det var heller inte tanken när jag köpte det.

Jag noterade en mindre vatten-inträngning när jag låg ganska öppet vid en sjö en natt med åska, regn och kraftiga vindar. Lite fukt på liggunderlaget som kom genom sömmen i taket för myggnätsväggen mot absiden. Det var innan jag tätade sömmarna.

Vid kraftigt regn och riktigt hårda vindar får man nog räkna med att vatten trycker in under nedre kanten på taket, genom takventilerna och kanske även i ventilerna i gavlarna. Så det ska nog helst stå i skogen...
 
Verkade ju vara kanonbra när man kollade in demonstrationsfilmen, har du testat det i fjällmiljö i hård vind?

Som gahne redan påpekat, är fjäll-turer inget jag ens har för avsikt att prova med det tältet. Jag har legat i tillräckligt många storm-nätter som har tvingat ner mitt Hilleberg Keron på knä, för att vila prova det. En storm-fri tur funkar det nog, men vem vill chansa på det? Jag vill ha robustare grejor på fjället.

Jag har bara 3 nätter I tältet ännu. Alla I skog.
 
Hjälp, så många tält :) Det är inte lätt (tack och lov) några tält har för mycket ventilation, andra inga alls. Vissa står upp i starka vindar, andra inte. Om jag hade tid och kompetens, skulle jag vilja ha en hemmagjord tält, med funktion fritt efter fantasin.

EE
 

Det skulle nog kunna tåla en hel del vind - men knappast regn & hård vind.
Men det baserar jag som sagt inte på praktisk erfarenhet i det tältet, utan är ett antagande baserat på erfarenheter i andra tält, var och hur vatten tränger in.
Med "tåla" regn, menar jag att det inte ska tränga in så mycket vatten att sovsäcken blir blöt.

Jag läste inte hela tråden på backpackinglight, men jag kunde se att det var fler där som var av samma uppfattning som jag, och inte så många som hävdade motsatsen. (fast jag kanske bara har lite "selektivt" läsande...)
 
Det är ju inte bara i fjällen det kan blåsa rejält. Flera av mina bekanta som gått runt skånekusten vår och höst har överraskats av att det blåst så mycket och regnat horisontellt.
Tält vars yttertält inte går ner till backen brukar kunna bli blöta, inklusive innehållet, i dylikt väder.
Men vid goväder finns det få ting som är så fritt som att sova ute under enkelt tak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.