Välja tält/tarp

Har svårt att bestämma om jag skall ha ett Lunar Solo eller någon Av Tarptents modeller. Någon som vet om det uppstår mycket kondens i tält av typen Lunar - utandningsluften släpps ju ut väldigt nära tältduken?
Tarptents Rainbow blir väl något bättre?
Bäst är väl typen Contrail eller Cloudburst?
Tacksam för kommentarer.
 
Största nackdelen har tält av typen Lunar Solo eller Gossamer Gear The One för oss som är långa. Då hamnar ju huvud och fötter ofta så att de ligger emot väven. Ur denna synvinkel är det som du skriver, att tält där man ligger på längs, med vertikala väggar i huvud och fotända är att föredra. Orsaken till att jag använt är The One är dels att det är gjort av en kille som liksom jag är över 190 cm lång, samt att det väger flera hekto mindre än Contrail.

Det är också bekvämare att bo och laga mat i tält där man har absiden bredvid sig, istället för ovanför sig, tycker jag.

Cloudburst är ett rymligt tält för två personer, liksom Rainshadow (båda från Tarptent) för den som använder gångstavar.

Här några artiklar som beskriver mina erfarenheter av Contrail och The One.
http://www.fjaderlatt.se/2008/05/tarptent-contrail-ngra-erfarenheter.html
http://www.fjaderlatt.se/2009/02/one-intryck-efter-en-langtur.html

Jörgen
 
Hej,

Jag har ett double rainbow som jag använt förra sommaren. Tältet är mkt rymligt, framför allt på längden, så det borde passa även långa människor. Och så kommer ju utandningsluften bort från tältduken.

På min första tur med tältet hade jag hunden med mig, och stängde då ner tältet mot marken för att hunden inte skulle stirra ihjäl sig på alla renar som passerade utanför (oroade mig för att de skulle sluta i ett utbrytningsförsök). På morgonen var det en del kondens, men inte alls så mkt som jag hade oroat mig för.
Vid senare användningar har jag ventilerat mer, och knappt haft ngn kondens att tala om.

Kan verkligen rekommendera rainbow, ett mkt fint tält. Säg till om du undrar över ngt annat.
 
Cloudburst och kondens

Jag har ett Cloudburst. Tyvärr måste jag säga att det blir en hel del kondens i det också. Iallafall när det är vindstilla och man har myggnätet stängt . Dock är tältet ganska stort , så är man försiktig så kommer man oftast inte i kontakt med tältduken. Hursomhelst är det ända att rekommendera att man torkar av insidan av tältet med en trasa innan man stiger upp. Jag tror faktiskt att kondens är mer eller mindre oundvikligt i enkelvävstält vissa nätter. Det är något man får hantera. Ett sätt är att göra tältet så rymligt att man inte kommer emot duken, ett annat är att fixa korsdrag. Båda sätten har sina nackdelar. Rymliga tält får lätt stort vindfång. Korsdrag är ju inte heller så kul om det blåser mycket. Jag har själv bara använt mitt Cloudburst under nästintill vindstilla förhållanden, så jag kan inte uttala mig effekten av korsdrag, men jag har läst att en del tycker det kan bli väl kallt.

I vilket fall anser jag att tarptält nog behöver sättas upp med mer omsorg än traditionella tält. Lagom drag är bäst.

Lunar Solo är jag lite skeptisk till om det blåser. Konstruktionen är ju likadan som Gatewood Capen såvitt jag kan se, och den är inte så stabil. Framförallt buktar tältduken in rejält, även vid måttlig vind.

Double Rainbow tycker jag verkar vara ett riktigt bra alternativ. Man kan ju också köpa till en partiell innerduk till tältet. Om jag skulle välja tält igen så hade jag funderat noga på Double Rainbow.
 
hur är double rainbow i starkare vind, tyckte mig läsa att det går att fästa extra linor?

jag har även fått för mig att man måste täta sömmarna i tarptents med liquisol?

jag har stirrat mig blind på dessa tarptent i veckor nu men är tveksam
 
Senast ändrad:
hur är double rainbow i starkare vind, tyckte mig läsa att det går att fästa extra linor?

jag har även fått för mig att man måste täta sömmarna i tarptents med liquisol?

jag har stirrat mig blind på dessa tarptent i veckor nu men är tveksam

Jag har inte varit med om några starkare vindar med mitt DR, men som sagt var finns det fästen för stormlinor både längs den långa bågen (alltså på kortsidorna) och på långsidorna. Lite svårt att förklara. Med dessa extra linor hoppas och tror jag att det ska tåla en del vind, men man får nog tänka till lite med val av vältplats hur som helst. Vid hårda vindar tror jag det största problemet blir vid kortändorna där tältduken inte riktigt går ner till marken, maximalt nerspänt kanske det ändå skiljer ett par cm mellan tältduken och marken.

Lite svårt att förklara hur allt ser ut, men jag litar absolut på tältet på kalfjället. Om jag får tid kanske jag slår upp tältet i vardagsrummet om det finns intresse av att kika lite på bilder.
 
Jag tycker att tarptents tält ser grymt trevliga ut. Den dagen jag köper ett nytt (kanske om 5 år eller så) kommer det nog vara från dem.
 
Double Rainbow?

Jag har inte varit med om några starkare vindar med mitt DR, men som sagt var finns det fästen för stormlinor både längs den långa bågen (alltså på kortsidorna) och på långsidorna. Lite svårt att förklara. Med dessa extra linor hoppas och tror jag att det ska tåla en del vind, men man får nog tänka till lite med val av vältplats hur som helst. Vid hårda vindar tror jag det största problemet blir vid kortändorna där tältduken inte riktigt går ner till marken, maximalt nerspänt kanske det ändå skiljer ett par cm mellan tältduken och marken.

Lite svårt att förklara hur allt ser ut, men jag litar absolut på tältet på kalfjället. Om jag får tid kanske jag slår upp tältet i vardagsrummet om det finns intresse av att kika lite på bilder.

Jag är också intresserad av ditt D. Rainbow så det vore intressant om du kunde lägga upp lite bilder. Funderar på hur det funkar utan stavar vid cykel/paddelturer?
 
Jag har tillbringat en ganska blåsig Ölandsnatt i mitt Double Rainbow, men jag inser att det kanske inte går att jämföra med blåsten på fjället. Jag är 187 cm och sov då med min hund vid fötterna. Då tyckte jag att duken kom lite nära ansiktet, men det berodde också på att vi var två vuxna i tältet så man fick ligga mer ut mot kanten. Hade inte hunden legat vid fötterna så hade man kunnat få mycket mer huvudrum.

Ett nytt tält som liknar rainbow men som kanske ger mer huvudrum är ju Tarptent Scarp 2, kanske kan vara nåt?
 
Sömtätning

hur är double rainbow i starkare vind, tyckte mig läsa att det går att fästa extra linor?

jag har även fått för mig att man måste täta sömmarna i tarptents med liquisol?

jag har stirrat mig blind på dessa tarptent i veckor nu men är tveksam

Sömtätning är inget problem. Antingen gör du det själv med lacknafta blandat med silikon och lackborste (Det tar mindre än en timme exklusive torktid), eller så betalar du för att de gör det åt dig.
 
Jag upplever att amerikanska tälttillverkare och tältare har en något överdriven fixering vid sömtätning. Vad jag kan påminna mig har jag bara någon enstaka gång under många tältnätter upplevt att vatten letat sig genom någon söm, och det har aldrig varit ett problem för mig. Möjligen är det annorlunda på den amerikanska kontinenten, där inlandsklimatet kan ge våldsamma skyfall i en del sammanhang. För svenska fjällen, där regnet faller lite måttligt häftigt för det mesta, men också ibland faller för det mesta, skulle jag inte vara överdrivet orolig för att tarptält läcker i sömmarna. Men eftersom det är så enkelt gjort (ännu snabbare med bensin som lösningsmedel istället för lacknafta) så brukar jag numera täta sömmarna på mina tält.

Jörgen
 
Själv pröjsade jag några kronor extra för att Henry Shires skulle göra det åt mig (eller nån av de mexikaner som jag antar syr tälten åt honom). Gillar man pyssel så ska det ju dock vara relativt enkelt fixat har jag hört!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
nmr vilka vandringstavar ska man välja? Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
omaisgrande Tarp lina Lättpackning 2
pal2 Hur utnyttja stavar bäst för uppspänning av tarp? Lättpackning 4
simon_a85 Sea to summit tarp + myggnät Lättpackning 2
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
LightDan Lättvikt tarp/regnställsystem. Lättpackning 19
UnderEnTarp Tarp/poncho-kombination! Lättpackning 27
GustavF. Skippa tältet, tarp och myggnät istället! Lättpackning 13
Ulvskog Tarp godkänt Lättpackning 17
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
Cremytos GoLite 2010 Poncho Tarp Lättpackning 8
Eric R Tarp-ryggsäcks teori Lättpackning 25
anarkizt Tarp och sovsäck... Men vad ska man ligga på? Lättpackning 12
Anderljung Att sova i en tarp Lättpackning 2
Collin nödfilt som tarp Lättpackning 10
dave1 Egensydd tarp Lättpackning 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.