Tält utan innertält = Tarptält (?)

De här "nya" Traptent:s som dykt upp är misstänkt lika ett vanliga tält med borttaget innertältet! ;)
Har tidigare haft ett Akto och funderar på att köpa ett igen. Använde det utan ytterduken några nätter men aldrig tvärt om. Frågan är vilket skyddsunderlag som man i så fall bör välja.
Hillebergs egna som går att knäppa i eller en bit till klippt tyveck alt. nylon duk?
Vilken duk ger bäst vikt vs.slitstyrka vs. handhavande?

akto_ot_34right2.jpg
 
Helt riktig analys. MItt hemgjorda tarptent är i princip ett yttertält till ett ryggåstält.

Jag tycker inte att man behöver något underlag typ groundsheet alls. Liggunderlag räcker för min del. Är det blött så lägger jag ut lite regnkläder, packpåsar och ryggsäck runt liggunderlaget om det behövs för att inte blöta ner mig.

Det finns extremt lätta groundsheets hos t ex Gossamer Gear.
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/xdpy/s/Shelter/index.html

Jörgen
 
UL-liggunderlag

Nu är jag så stenålders att jag fortfarande kör med Thermarest av olika modeller. Har tidigare kämpat med osynliga hål och pyspunka och vet hur det kan förvandla stora starka män till griniga tonåringar, så skyddsunderlag är nog ett måste!
Vad väljer jag för bäst vikt vs.slitstyrka vs. handhavande och som finns att inhandla i svedala (Beställer inte en $9 pryl och betalar lika mycket i frakt...)?
Stämmer det HB:s skyddsunderlag även täcker absiden?
 
Senast ändrad:
Jag föredrar nån form av golv för att inte riskera att blöta ner sovsäcken så mycket (ett golv väger för det mesta mindre än att ha ett bredare liggunderlag).

Ska man ha ett lätt golv lär det väl inte skydda särskilt mycket mot punktering, då måste det nästan vara vettigare att försöka limma på nån slags förstärkning på undersidan av liggunderlaget?
 
Nu är jag så stenålders att jag fortfarande kör med Thermarest av olika modeller. Har tidigare kämpat med osynliga hål och pyspunka och vet hur det kan förvandla stora starka män till griniga tonåringar, så skyddsunderlag är nog ett måste!
Vad väljer jag för bäst vikt vs.slitstyrka vs. handhavande och som finns att inhandla i svedala (Beställer inte en $9 pryl och betalar lika mycket i frakt...)?
Stämmer det HB:s skyddsunderlag även täcker absiden?

Använder också Thermarest och andra självuppblåsare, men har ett tunt, lätt cellplastunderlag i botten. Detta är hellångt och skyddar sovsäcken bra i fjällmiljö där vegetationen oftast är ganska kortvuxen. Den skyddar också självuppblåsaren mot punkteringar. Jag använder bara ett kort självuppblåsande, som vaddering för axlar och hötfter.

Ett billigt och lätt cellplastunderlag kan man köpa på Jysk för 39 kr. Väger knappt 150 gram och 180*50*0,5 cm.

Jörgen
 
De här "nya" Traptent:s som dykt upp är misstänkt lika ett vanliga tält med borttaget innertältet! ;)
Har tidigare haft ett Akto och funderar på att köpa ett igen. Använde det utan ytterduken några nätter men aldrig tvärt om. Frågan är vilket skyddsunderlag som man i så fall bör välja.
Hillebergs egna som går att knäppa i eller en bit till klippt tyveck alt. nylon duk?
Vilken duk ger bäst vikt vs.slitstyrka vs. handhavande?

akto_ot_34right2.jpg

Ja, det är sällan innertältet följer med ut. För mycket bök och stök, om det är insekter har jag ett myggnät att hänga upp istället.
Golvlösningen beror på hur vädret är, jag har i huvudsak två olika lösningar.
Golv av lättviktspressening, inte så värst lättvikt men billigt och pålitligt. skulle tro att det skiljer 300 gram mot lättare lösningar i motsvarande storlek.
Inget golv utan ett sovsäcksöverdrag för att skydda mot väta och slitage (och hoppande glöd de gånger man ligger och pyser vid en eld).

Jag har hört att byggplast ska vara ganska lätt och segheten ger en förvånande livslängd, dock inte testat själv. Billigt är det iaf så det kostar ju inte mycket att testa!

Om du ska använda pressening så tjänar du in hiskeligt mycket vikt och bulk på att klippa bort kanterna med kantrep och öljetter.

Se till att hitta ett yttertält som erbjuder stora öppningar / halvuppsllagsmöjligheter för att få ut det mesta av "halvtarps", jag använder mitt muddus men det finns lättare varianter om man är beredd på att ha lite mindre styrka och flexibilitet. Akto tror jag är långt ifrån optimalt för den typen av användning.
 
Ang. liggunderlag

Använder ibland 2/3 Thermarest så man får nog släpa med sitt gamla Intersport underlägg på nästa vårtur. Är det för bött kan man lägga räddningsfilten underst.
 
Min världsbild rämnar. Jag har hela tiden trott att Laserlite är ett ovanligt lätt dubbelväggstält.

Du har rätt och jag har fel,hade för mig att jag sett nån Laser-modell som enkelväv.Får skylla på att jag inte har nån större koll på tält med absiden på långsidan,vill för egen del ha den vid huvudändan.
Din världbild står sig,även om den förefaller smått skev men dock underhållande ibland...;).


peter
 
När jag solotältar så är det alltid Akto utan innertält som gäller. Jag använder fö HBs Akto golv som täcker både tält och absid. Om det är lite mygg och knott ser jag inga alls nackdelar med detta. Hade länge i avsikt att köpa Tarptent från Henry men tycker inte att det lönar sig om man redan har Akto.

Ska jag ut med familjen eller pa skidtur på vintern så blir det lyxhotellet (Nammatj med innertält) som följer med. Annars Akto utan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
Fjällkjell Sova utan att frysa. Lättpackning 63
sachsaren Utan kök? Lättpackning 30
FLU Lätt liggunderlag utan komfortkrav Lättpackning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.