Tarp-tält för 2?

Hej
Jag funderar på att uppgradera min utrustning lite och tänkte ta steget från tält till tarp-tent eller likvärdigt. Jag vill ner i vikter inte mycket över 1 kg (totalt). Dock vill jag ha plats för 2 personer. Det blir ju lättare att dela, men jag kommer att bära det själv.
Jag har kikat på terra nova comp. som ett tält-alternativ, men inte hört mycket om det. Vad finns det för tarp-tält lösningar som kan matcha TN comp.?
Hur funkar tarp-tält under fjällvandringar??
...och ni som är insatta...tror ni det börjar säljas tarp-tält i sverige snart??

tacksam för svar
micke
 
i min tråd "Hjälp mig välja Solotält." Skrev Martin
Med 2 kg som gräns kan man ju satsa på ett hybridtält och få jäkligt mycket utrymme. Skippa klaustrofobiska tuber. Det finns ju ett gäng välventilerade enkelvävstält med riktig sitthöjd och absid.

Med ett lätt tvåmans med enkelväv får man ju en massa trevligt innerutrymme och kan använda absiden till annat än bara förråd. Dessutom får man så mycket volym att risken att nudda kondensfukt minskar.

Exempel:
Six Moon Designs Lunar Duo (ryggås)
Tarptent Cloudburst (två bågar, tunnel)
Tarptent Double Rainbow (längsgående båge)

(blunda för en sekund för ordet "tarp" i varumärket "Tarptent" ;) )

Titta också i min tråd, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47982 där finns några andra tips.
 
...och ni som är insatta...tror ni det börjar säljas tarp-tält i sverige snart??

Kort svar: njae, inte snart i alla fall.

Hilleberg Rajd kan man kalla ett tarp-tält/hybridtält, och det finns en del enkelvävstält här och där i Europa, men jag tycker få ligger i närheten av de amerikanska lösningarna när det handlar om bra ventilation och myggskydd till en låg vikt. Men det pillas ju såklart på prototyper hos de europeiska producenterna, så vi får se vad som händer inom ett par år.

Det finns även en del vakna försäljare av friluftsprylar som gärna testar att ta hem amerikanska produkter om det finns en efterfrågan och om tillverkarna kan och vill leverera. Men vissa tillverkare (tex Henry Shires på Tarptent) vill helt enkelt helst sälja sina prylar själv. Andra amerikanska tillverkare börjar nog få upp ögonen för att det finns en marknad i Europa också, och skulle säkert sälja här om inte deras ofta begränsade tillverkningskapacitet slukades av hemmamarknaden.

Golite har till exempel gjort lite halvhjärtade försök att komma till Europa, men grejerna har inte riktigt lyckats komma ut i butikerna.

Men man kanske skulle ta och samla in svar från såna som Tarptent, Six Moon Designs och Gossamer Gear hur deras tankar om Europa ser ut...
 
Senast ändrad:
I likhet med Mikael, och flera andra här är jag nyfiken på att höra praktiska erfarenheter av tarp-tält i skandinavisk fjällmiljö? De diskuteras ju rätt flitigt som ett bra (av flera tom överlägset) alternativ till ett traditionellt fjälltält, men det är betydligt mer tunnsått med praktiska erfarenheter i forumet och på Fjäderlätt.se?

Per
 
Jag har ett Golite Trig 2 som använts i fjällen. Lite tight för två, men om man är mer än kompisar går det bra. (Det finns bilder i mitt album, t.ex. denna, och en recension.) Jag har inte varit utsatt för särdeles hårt väder i det, men jag har testat att slå upp det i hård vind (tråd).

Men det intressanta är ju inte om det använts i fjällen utan om det kommer att användas där igen. Och ja, det kommer det att göra. I sommar, minst en, evt två, turer. Och min tro på att dessa lösningar är bra fortsätter, jag har ett Six Moon Designs Lunar Solo på ingång som blir mitt solotält. Nästan exakt halva vikten jämfört med Trig2. Funderingar har gått åt ännu lättare lösningar, vi får se om det kommer upp till fälttestning...

Trig2 är numera utgånget och ersatt av ShangriLa-serien (som verkar vara varienter på Golites gamla Hex-tält). Det finns att få tag på i vissa webbutiker fortfarande (jag kollade runt en del efter ett Trig1 nu när jag skulle köpa solotält).
 
Rajd, håller knotten ute och fungerar för mig, men jag är inte säker på att det fungerar för alla. Den enklaste vägen att pröva på tarptältning är väl med en prazzelpressening eller ett löst yttertält hemmom. Går det bra vid myggtjärn i skogen går det nog bra på fjället också om du bara väljer lägerplats med omsorg.
Mina fjälldygn med Rajd rymms ännu på händernas fingrar så jag vill inte komma med några förhastade resultat, men det verkar lovande. Enkelvävsduk är inte rätt för alla och packningsdiciplinen verkar variera på en trivsamt bred indviduell skala. De som måste laga mat i sin absid får se till att bygga en dylik....Men utan stänger väger det under kilot och fyller föga.
//J
 
Tack för svaren.
Både Rajd och de tarptent som är med i det citerade inlägget verkar ju väga ungefär likvärdigt och ta 2 pers. Frågan är ju hur det är med stabiliteten om den också är likvärdig...Jag hade tänkt använda skyddet under sommarsäsong och mestadels på låglandet, men det är en önskvärd sekundär egenskap att det ska funka på fjället...
 
Många tarptält har ju en grunddesign som liknar ryggåstält, och sådana gick ju bra att ha tills tunnel- och kupoltält blev standard... Sedan kan det förstås vara skillnad på enskilda modeller.
 
Kejsarens nya tarptält...

Designen är ju slående lika gammaldags ryggåstält - det fanns väl ett liiiitet fjällräven tält som såg ut i det närmaste som Trig 2. Fast det kanske var dubbelväggigt?

Bra och, som jag uppfattar saken, ärlig recension av Trig tältet. Kul att se en utvärdering efter egna erfarenheter och med både fördelar och nackdelar redovisade.

Uffe
 
nu har jag kikat lite på olika lätta lösningar för två och kommit fram till att tiita närmare på:

1. HB Rajd
2. Vaude Refuge
3. Squall 2
4. Cloudburst 2
5. Lunar Duo
(Terra nova)

Jag har läst recensionerna av Rajd och squall 2 här på utsidan, men jag undrar om det är någon annan som har några erfarenheter av (någon av) dessa (5) eller några åsikter eller jämförelser???

Jag har mest tagit hänsyn till vikten, men även priset och "åtkomlighet" (om det går att få tag på i sverige) har spelat in...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
omaisgrande Tarp lina Lättpackning 2
pal2 Hur utnyttja stavar bäst för uppspänning av tarp? Lättpackning 4
simon_a85 Sea to summit tarp + myggnät Lättpackning 2
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
LightDan Lättvikt tarp/regnställsystem. Lättpackning 19
UnderEnTarp Tarp/poncho-kombination! Lättpackning 27
GustavF. Skippa tältet, tarp och myggnät istället! Lättpackning 13
Ulvskog Tarp godkänt Lättpackning 17
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
Cremytos GoLite 2010 Poncho Tarp Lättpackning 8
Eric R Tarp-ryggsäcks teori Lättpackning 25
anarkizt Tarp och sovsäck... Men vad ska man ligga på? Lättpackning 12
Anderljung Att sova i en tarp Lättpackning 2
Collin nödfilt som tarp Lättpackning 10
dave1 Egensydd tarp Lättpackning 17
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.