finns det tält på 1hg

Tror det är väldigt svårt att komma ner i 1 hg.

En tarp på 2x2 meter blir ju fyra kvadratmeter, det skulle då innebära en duk på mindre än 25 g per kvadratmeter. Och en sån tarp går nätt och jämt att sova under.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nog finns det.

hej undrar om det finns tält på 1hg?

Självklart finns det tält på 1 hg, även vikter under det.
Jag har ett hemma, från när jag var liten och lekte med med action-gubbar.
De tälten vägde knappt hälften av 1 hg.

Om du är på jakt efter ett tält i den klassen dvs 1 hg eller mindre så kan man kolla på leksaksaffärer, de välsorterade har det garanterat.

Mvh
Anders

Man kan ju räkna per person - då kan man åtminstone hamna kring några hundra gram. Och då pratar vi tält, inte tak. Tarptent Rainshadow II hamnar väl kring 350 g, med myggnät, golv och absid. Det finns säkert lättare. 100 g per skalle är nog ingen omöjlighet.

Montbell har ju sin Zelt-serie, lättaste är på 240 g.

k1122281.jpg

Finns även liknande med lite bättre väv på 370 g och en Gore-Tex variant på 740 g. Grafen blir nog nästa språng nån gång i framtiden, men det blir ju ändå bara lite putsande på decimaler.

Men den väger fortfarande över 1 hg:)

Och det var ju det jag menade, det går nog inte att hitta nån vettig duk som inte väger minst 1,5 hg som tält. Sen tillkommer linor och eventuellt stänger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips