Tälta i Unna reita? Samt jojo.

Tjo, har planer på Tältning i Unna Reitas i sommar och undrar om det går att tälta just här (se bild), med icke självstående tält dvs finns det jord nog att sätta spik? För 3-4 tält. Aktuell info på passet knivkammen pyramiden skulle också uppskattas :)
1743328888092.png
1743328999404.png

Kort svar angående tältning, Unna Räitas. Nej.
Eventuellt kan man hitta ett par kvadratmeter någonstans, men inget jag skulle räkna med.

Var förbi där senast för 5-6 år sedan och som jag minns det är det mestadels stenskrammel.

Vid stugan (då var det den gamla) fanns det två rensade ytor där det gick att slå upp tält på grus.

I övre delen av Unna Räitavagge finns det fler möjligheter att slå upp tält, men det är ju inte aktuellt om nu skall kämpa er över jojoleden.

1743352281569.png

1743352226296.png

1743352462954.png

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej, Unna Räitas-dalen är riktigt karg, stenig och kärv. Ett riktigt högfjällsområde. Otroligt sevärd, storslagen utsikt, dramatiskt vattenfall och vassa toppar. Dalen kan upplevas som ödslig och det kan vara svårt att hitta platser för tält någonstans i dalen (går förstås om man letar runt och röjer lite sten).
Pyramidpasset är även det riktigt, stenigt och brant, inget för den som har höjdrädsla eller inte tycker om att gå brant. Jag rekommenderar stegjärn och vandringsstavar eller isyxa. Det går att genomföra utan, men beroende på hur mycket snö som ligger i passet varierar svårhetsgraden ganska kraftigt utifrån årstid. Är du tidigt ute på året kan det finnas en del lössnö kvar vilket underlättar passagen. Kommer du sent på säsongen har du bara ett riktigt brant isfält att gå upp för. Halkar du där finns risk för att falla ned en bra bit rakt ner i stenskravel.
Jag avråder dig inte från din planerade rutt, det är en av de häftigaste i fjällvärlden, men var beredd på att detta inte blir någon vanlig fjällvandring där man kan strosa runt, framför allt inte om du väljer att fullfölja hela Jojo-leden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips