Hur många oanvända prylar finns det?

Ibland undrar jag hur många oanvända sovsäckar, ryggsäckar och tält det finns i vårt avlånga land...

I annons efter annons på blocket, tradera med flera finns det mängder med prylar som aldrig har använts och då är det långt ifrån alla oanvända prylar som verkligen kommer ut på annons.

Handen på hjärtat, känner du någon som samlar på oanvända utelivsprylar eller är du själv en samlare kanske? 😊

Jag har helt klart fler tält, ryggsäckar, kepsar, köksprylar, sovsäckar, liggunderlag osv än vad jag har behov av.

Men till mitt försvar så är det många av prylarna som jag fått i present, övertagit från andra alternativt köpt till kraftigt nedsatt extrapris.

Jag har sålt prylar/kläder som jag inte använder. Om jag hittar någon billig friluftspryl på secondhand har jag ibland svårt att låta bli. Men generellt så behöver jag inget mera.

Har det jag behöver och har sålt sånt jag inte behöver.. Inser att jag använder en hel del antika prylar.. 17 år gammalt tält, 20 år gammalt liggunderlag etc..

Har dock ett gear room som är rätt välfyllt men det är mest för att täcka alla olika aktiviteter, vandring, fiske,paddling, klättring mtb..

Har ett gäng sovsäckar men det är mest billigare märken som fungerar som lånesäckar då familj el vänner ska utrustas..

Har väl mest köpt nytt och fått en del saker samt köpt en del begagnat. Det mesta av "överskottet" har jag skänkt till Ukraina. Det som finns kvar används med något undantag.

Problemet är ju inte att folk köper nytt och cirkulerar det gamla på begagnatmarknaden, köper inte folk nytt blir det ju inget begagnat heller.

Problemet är väl om folk köper nytt och hamstrar det gamla i förråden eller slänger ?

Farfar hade smärting tält, far hade tältcentralens fjälltält i bomull, själv började ego med ett Fjällräven i Steel nylon, det brann som fnöske.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg