Ultralätta tält, Vaude Refuge

Vi håller på och försöker få till en ultralättutrustning men har fastnat lite på tältsidan.

Är det någon som har erfarnehet av Vaude Refuge som är ett enskiktstält i 1-kilo-klassen för två personer?

http://www.bisonoutdoor.se/p689_Refuge.html

Detta har jag hittat på en site i USA:

Test: 
-5
-16 wind chill

There was a minimal amount of frost from condensation inside the tent. Since the wind speeds only topped out at 12mph I was unable to determine how well it would hold up in harsh winds. It was still way below freezing inside the tent, but it was still noticeably warmer than it was outside.

I've made one modification to the tent; I sewn on 6 small pieces of Velcro to the screen window so that I could attach a window cover to help retain heat. I didn't cover the air vent above the door to allow some ventilation.

There are some little details that made this tent a lot nicer:
- The guy lines are four times longer than shown in the above pictures, with two glow in the dark sliders to easily adjust to the exact length.
- It comes with 10 'U' shaped lightweight aluminum stakes.
- 40D Silicone Nylon, light, but a more durable than 1.1oz sil. 
- Front door vestibule can be anchored on either side. This would allow entree from left or right side; important if pitched on a ledge. 

I would like to see: 
- A few loops inside the tent to hang-up socks or a light.
- A way to close the mesh windows. (which I fixed)

Jag har även kollat på GoLites alternativ och Gosamer Gear. Tacksam för alla synpunkter.
Bengt
 
Jag har ingen erfarenhet av just detta tält men...

Jag kan inte se någon info om hur stor golvytan är på det.
Det står också: "Fjäderlätt tält för minimalister och multisportare". Normalt sett innebär det när man pratar om multisportstält att det är väldigt lite plats.

Jag har själv ett Terra Nova Laser som också är ett 2-mannatält för multisportare men jag kan definitivt säga att det INTE får plats två lättpackningsvandrare i det om man inte är väldigt goda vänner som accepterar att man ligger sked.
//Peter
 
En kompis har ett Vaude refuge och vi använde det några nätter på senaste Ahkka-turen. Det är i trängsta laget för två personer och dålig ventilation i kombination med blåst gjorde att det blev en del kondens-skurar i tältet. Tältet är okej för enstaka övernattningar om man är två personer men inte särskilt bekvämt för längre bruk.
 
Jag är 175, min polare runt 185cm.. Vi sov två nätter i det. Första natten var på ca 1300 meters höjd på Ahkka och det regnade och blåste en del. När jag låg på sidan så hände det några gånger att vindbyarna blåste in den blöta tältduken i ansiktet. Mindre roligt. :) Andra natten var lägre ner och det var rätt varmt. Båda gångerna blev det rätt mycket kondens så det droppade från taket och rann längs väggarna. Är man ensam så är det nog en annan sak då man kan ligga mitt i tältet utan att komma åt tältduken.
 
Låter mindre kul. Kondensproblem är helt klart ett gemensamt problem för alla enkelduks tält oavsett typ av konstruktion eller duk. Bättre ta en titt på de tips om tarptent som postats tidigare samt googla och se om ett så luftigt skydd passar dina typer av turer.
 
Låter mindre kul. Kondensproblem är helt klart ett gemensamt problem för alla enkelduks tält oavsett typ av konstruktion eller duk. ..

Sant för tält med helt täta dukar, inte alltid sant för tält med dukar som kan släppa igenom vattenånga och har bra ventilation. Epic fungerar utmärkt, hade aldrig nånsin kondensproblem med mit BD Feathercraft jag nyss sålt , när det var massa regn och hög luftfuktighet, oavsett antal plusgrader. Vid vintertältning kunde det ibland bli lite frost uppe i taket men inte så det störde direkt. Däremot silnylon-singleskins jag haft, Golite Trig2, Golite Hex3 (Och Golite Lair2 - men det är mer åt tarphållet) kan det lätt bli små droppar på insidan duken som slås ner på golvet/personen i tältet när det blåser.
 
Sant för tält med helt täta dukar, inte alltid sant för tält med dukar som kan släppa igenom vattenånga och har bra ventilation. Epic fungerar utmärkt, hade aldrig nånsin kondensproblem med mit BD Feathercraft jag nyss sålt , när det var massa regn och hög luftfuktighet, oavsett antal plusgrader. Vid vintertältning kunde det ibland bli lite frost uppe i taket men inte så det störde direkt. Däremot silnylon-singleskins jag haft, Golite Trig2, Golite Hex3 (Och Golite Lair2 - men det är mer åt tarphållet) kan det lätt bli små droppar på insidan duken som slås ner på golvet/personen i tältet när det blåser.

Kanske var det Black Diamond Firstlight du hade? ;)
Andra recensioner av tält med membran får mig att tvivla. Förövrig så räknas Epic s väv inte som regntät så det tillsammans med stor innervolym kan förklara den minimala kondens du upplevde.
 
Senast ändrad:
..ja just det BD Firstlight.. Var nog lite trött. Tja, tvivla hur mycket du vill men det var i alla fall min erfarenhet. Regntätt; man kan nog säga att BD FL är "tillräckligt" regntätt, och att fördelen med att duken släpper igenom mesta kondensen starkt överväger enstaka droppar som kan leta sig in efter några timmars ösregn.

För att singleskin-tält med helt tät duk (dvs silnylon oftast) ska fungera vettigt måste de så ha så bra ventilation att de ligger nära tarpar, dvs som Tarptents tex. Men Golite Hex3 tex har fördelen att det dels är så rymligt att risken att 2 personer ska behöva ta i duken är väldigt liten, dels är väggarna så branta att eventuella kondensdroppar rinner ner längs sidorna istälelt för att de droppar på de boende. Dock kan vindbyar piska kondens mot boende förstås.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Tyngsta super-/ultralätta prylen? Lättpackning 143
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
grodanbolle Vaude Power Lizard UL Lättpackning 102

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.