Välja tält

Efter 15 år med ca 25 kg på ryggen -vid fjällvandring- skall jag nu ( efter kontakt med ett lättpackarfreek i Abisko) planera för att halvera vikten till nästa år. Ryggsäck, tält och kängor står i tur att bytas. Dessutom skall en konvertering av min dunsovsäck också genomföras.
När det gäller tält så är jag öppen för förslag men Tarptent verkar bra. Jag vill ha ett tält där jag, min packning och borderterriern Troll ryms. Undra om Contrail rymmer detta eller kan Squall vara att föredra? Om någon har erfarenhet av detta så hör gärna av er via forumet.

Senast ändrad:
Jag har ett tarptent double rainbow som jag använt tillsammans med siri, en australien shepherd. Vi rymdes alldeles utmärkt, och hade gott om plats för packning osv. Dessvärre var jag tvungen att fega med ventilationen och stänga ner öppningarna helt i stort sett, eftersom Siri blev knäpp om hon såg alla renar som paserade utanför. Resultatet var lite kondens på morgonen, dock inte värre än att jag kunde torka bort det.

Men det kanske kan vara värt att tänka på, om även din hund uppskattar utsikten lite väl mycket...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Cloudburst 2, Double Rainbow eller Rainbow

Om du ska ha plats med packning, hunden och ha lite utrymme då tror jag att Contrail blir för litet. Cloudburst 2 är större och dessutom behöver du inte tänka på att ha två vandrarstavar då det ingår två stänger till att resa upp Cloudburst 2. Med Squall måste du alltid ha två vandrarstavar med dig. Double Rainbow är en god idé då Rainbow är smalt som jag har förstått av andra som har använt Rainbow. De är lätta hursomhelst!

Jag vet inte hur frågeställaren vandrar, men jag tycker det blir rätt krångligt att vandra med stavar OCH hund, om inte hunden är väldigt duktig på att hela tiden gå där man vill ha den. Annars blir det lätt trassligt med koppel osv. Detta talar ju för ett tält som double rainbow, då man inte behöver stavar för att slå upp det.

Tarptent

Tack för era kommentarer. När jag går med hunden så har jag ett flexkoppel fäst i ryggsäckens midjebälte och använder 2 stavar. Det kan vara litet bökigt med kopplet i midjebältet om man går i skog. Det är klart att det kanske vore smart att tänka sig att kunna gå utan stavar också (alternativt ha med ett par Easton-pinnar om man skall använda Squall.) Höjden i Cloudburst är ju litet lägre än Squall - någon som tror att det är en nackdel. Det är ju trots allt 107 cm högt vilket jag tycker borde räcka till mina 182 cm.

Tack för era kommentarer. När jag går med hunden så har jag ett flexkoppel fäst i ryggsäckens midjebälte och använder 2 stavar. Det kan vara litet bökigt med kopplet i midjebältet om man går i skog. Det är klart att det kanske vore smart att tänka sig att kunna gå utan stavar också (alternativt ha med ett par Easton-pinnar om man skall använda Squall.) Höjden i Cloudburst är ju litet lägre än Squall - någon som tror att det är en nackdel. Det är ju trots allt 107 cm högt vilket jag tycker borde räcka till mina 182 cm.

Ja, du får fundera på saken. shalins synpunkter är också bra. Jag är 186 cm och min kompis är nästan 2 meter och vi sov i Cloudburst 2 i tre veckor i Pyreneerna. Det fungerade bra men du kan läsa mer i min recension av CB2:

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3197&reviewID=6076#6076

Bilder av CB2:

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=4199

Ytterligare bilder på CB2

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=4242

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips