Vägvil vid Ritsem

Hejsan

Är det någon som har tips på bra vandring med slut, start eller mitt i Ritsem (en kompis jobbar där i sommar)? Jag har drömt om Padjelanta hela mitt liv, men jag har nog inte råd att flyga ut och inte ork att gå hela leden! Finns det några andra leder i området som kan beaktas? Jag är inte supererfaren och vill helst hålla mig till markerade eller omarkerade lätta leder!

Tackar på förhand!

/Sara

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Det framgår inte om du har tält eller tänker bo i stuga. Men en lätt 3-4 dagarsrunda om man inte vill tälta är förstås att ta båten över Akkajaure och gå Akkastugan - Kisurisstugan - Kutjaurestugan -Vaisaluoktastugan (alla STF utom Kisuris, som drivs av samerna) och båten tillbaka. Inkluderar bl.a. fjällens längsta hängbro över Vuojatätno; Kutjaure som är en pärla; fina vyer mellan Kutjaure och Vaisa. (Sen får man blunda för stränderna vid Akkajaure om det är lågvatten...).

lycka till
Pär

TIDsaspekt...

När vi ändå är inne på Ritsem.

Hur lång tid uppskattar nu att det tar och gå Ritsem till Kvikkjokk, semestertempo inklusive en säkerhetsdag och "normalt" vattenstånd i Jokkarna? ;-)

Förslag på lämplig väg (inte alltför jobbiga vad) emottages tacksamt!

MVH
Jmlove

Till/från Ritsen kan man alltid gå via Sitasjaure-Hukejaure och sedan antingen norrut (norrifrån) på norska sidan mot Unna Allakas eller mot Sälka i öster där man kan fortsätta Kungsleden åt valfritt håll. Antingen norrut hela vägen till Abisko, söderut till Vakkotavare (vilket väl är bäst om du tänkt dig en rundvandring från Ritsem) eller ut vid Kebnekaise-Nikkaloukta.

Det beror lite på vad du är ute efter för typ av vandring. I samtliga fall.

Om din kompis jobbar i Ritsen kan du säkert ordna skjuts längs vägen till Sitasjaure, annars går en led bredvid grusvägen upp dit.

Re: TIDsaspekt...

jmlove; sa:
När vi ändå är inne på Ritsem.

Hur lång tid uppskattar nu att det tar och gå Ritsem till Kvikkjokk, semestertempo inklusive en säkerhetsdag och "normalt" vattenstånd i Jokkarna? ;-)

Förslag på lämplig väg (inte alltför jobbiga vad) emottages tacksamt!

MVH
Jmlove
Vi gick åt andra hållet, från Kvikkjokk till Änonjalme genom Sarek år 2000. Den väg vi valde var via Pårek-Njåtsosvagge-Alkavagge-Routesvagge-Niak-Kisuris. Det tog 5 dagar och 2 halvdagar, dvs vi var ute i 7 dagar. Vi höll behagligt tempo och slog läger ganska tidigt flera kvällar. Under denna tur hade vi inga speciellt jobbiga vad (vandrade i slutet av augusti och det var torrt i backen). En mycket fin tur!

Det finns flera vägval att göra längs vägen. Ett alternativ är att ta båtarna vid Alkavare kapell och gå rakt upp mot Kisuris istället.

Det tar nog ungefär lika lång tid att gå Padjelantaleden från Änonjalme till Kvikkjokk. Istället för Sareks pampiga U-dalar får du vidsträckta vyer över sjöarna och slipper fundera över vaden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips