Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå

Jag planerar gå från Kvikkjokk till Skarja (Mikkastugan) i mitten av Augusti och funderar nu över färdväg. Jag skulle vilja gå öster om Pårte och in i Sarvesvágge via Lullihavágge och vidare mot Skarja på Rapadalens nordostliga sida.

Tore Abrahamsson i sin bok skriver att Ráhpajåhkå är vadbar vid Lådebákte (Tielmavadet) samt att Sarvesjåhkå är vadbar.

Är det någon som har erfarenhet av dessa vad? Sarvesjåhkå lär enligt uppgift inte vara vadbar förutom på vissa ställen. Den breder ut sig i ett antal mindre fåror innan den går ut i Rapadalen. Går det att vada den där?
 
Sarvesjokken

Jag har gått över Sarvesjokken ett antal gånger strax ovanför utflödet i Rapaälven. Jag upplever att vattentrycket är större i Sarvesjokken än i Rapaälven på det ställe där jag brukar vada.
Jag har gjort mina vad i mitten/slutet av juli. I augusti är det mindre snösmältning så förutsättningarna för ett lyckat vad är större. Sedan beror ju vattenståndet på regnmängden också. Det finns fina tältplatser där man kan vänta på lägre vattenstånd i närheten.

Lycka till
Tore
 
Vad mm

Hej!
Tänkte gå precis den turen i fjol i augusti men vi gick i Kaskavagge. Regn hela veckan.
När vi kom ned i sarvesvagge gick det ej vada så vi gick ned mot Rapaälven, ej vadbar på kvällen och på morgonen var det ytterligare ca 15 cm högre vattenstånd, vad var omöjligt. Vi var då tvungna att gå Rapadalens södra sida österut för att sedan kilva över kanten och gå åter mot bron över Kåtåkjokken.
Rapadalens södra sida var tuff, men det gick om man höll sig nära vattnet och följde viltstigar.
Det skall visst gå att vada över Sarvesjokken om man går en 5-6 km västerut när man kommer ned i dalen enl Grundstens bok å andra sidan stämmde inte hanns beskrivning speciellt bra när det gällde vandring på södra sidan av rapadalen....
det är nog svårt att beskriva exakt hur man skall gå. Vore kul om någon kunde lägga ut olika vadställen med kordinater (GPS). Tyvärr är ju inte vaden alltid "vadbara" var än dom ligger.....
Kalle
 
Tack för era svar.

Tore Abrahamsson skriver att det är vadbart några kilometer in i Sarvesvagge. Nackdelen är då att man måste gå ut till Rapadalen på Sarvesvagges nordsida, vilket lär vara mycket svårt (pga extremt tät vegitation). Hur som helst får vi nog planera in olika reserv-alternativ. Vi har som det ser ut idag tre-fyra dagar som vi inte behöver gå, så vi kan i så fall använda dem. Problemet är då att jag vill ha dessa dar vid Mikkastugan för att invänta hyftat väder för att gå upp på Sarektjokko.
 
sarvesvagge.........

....visst är det svårt fläckvist, samma var det efter rapadalens sydsida. Det går bra eftersom det finns många viltstigar och jag tror att det skall gå en hyffsad stig efter Sarvesvagge, nära vattnet.
men det finns inte så många alternativ om det är lite högre vatten.
Rapaälven är ju vadbar men endast vid lågvatten...många som säger att det går bra, har bara läst om det och inte vadat själva. Tyvärr vet jag hur det kan gå om man chansar och kanske lyssnar på fel personer (leder fjällräddning).
Kalle
 
Sarvesjåkkå vadbar vid Lullihavagge!

Har själv gått genom Lullihavagge över Sarvesvagge och upp över Akkajekna (glaciären på andra sidan) 2 ggr. Båda gångerna var det inga som helst problem att vada Sarvesjåkkå. Vi vadade på ungefär samma ställe båda gångerna, något väster om Lullihavagges dalgång. Det är iofs rejält strömt men bara knäögt. Har även hört att det ca 2-3 km väster om Lullihavagges dalgång finns en trång kanjon som det går att hoppa över?! Vet inte om det är sant men det finns kanske någon på sidan som kan bekräfta ryktet.

/Tobbe
 
En möjlighet är naturligtvis att gå över Áhkájiegna. Denna glaciär är enligt litteraturen hyfsat gångbar och vi kommer att ha med glaciärutr (rep, stegjärn & yxor).

Jag ser det dock som ett reservalternativ om de planerade vaden inte är möjliga, främst p.g.a. passhöjden (1450m).

Jag har aldrig varit i denna del av sarek, men det skall enl. Tore Abrahamsson (Detta är Sarek) finnas en kanjon som är hopp-bar någon km väst om Ritanjunjesjåkåtj. Jag har dock inga planer att hoppa.
[Ändrat av tingdahl 2001-07-06 kl 14:26]
 
Akkajekna en bra väg!

Om ni ändå har med glaciärutrustning så varför inte gå över Akkajekna? Visst är det ganska hög höjdskillnad men tar man det bara lugnt går det bra. Akkajekna har förövrigt knappt några sprickor. Båda gångerna jag gått över har jag sett kanske 5 st sprickor och passerat 2 st som bara varit 3 dm breda. Glaciären är brant nere vid tungan men är sen relativt flack. Som bonus får man gå genom "vindkanalen" som är en ursvarvning i isen uppe i passet.

Efter passet får man också fin vy mot sarektjåkkåmassivet...

/Tobbe
 
vad sarvesjåhkå

det stämmer, jokken trängs ihop i en smal klyfta som går att hoppa över om man är någorlunda spänstig. detta ställe ligger några km väster om lullivagges dalgång. en utmärkt tältplats dessutom. sarvesvagge är ju i övrigt väldigt lättgången i dessa trakter så det gör inte så mycket om man får leta efter vad/hoppstället en stund.
själv skulle jag dra mig för att vada rapaälven utom vid extrema lågvatten. det är definitivt ingenting jag skulle räkna med att kunna göra och planera turen efter.
 
Akkajekna är ett bra alternativ

Vi vadade sarvesjåkkå strax söder om renvaktarstugan. Kom från Luottolako och gick ner mellan jåkkarna utan vide. Det hade regnat 6 dagar i sträck, 3v i augusti, men det gick ändå. Det är naturligtvis högre vattenföring ju närmare rapaätno man kommer. Vi gick på grund av det höga vattenståndet via akkajekna. Som sagt, något brant i början, men vinkanalen är helt fantastisk. Ett par mindre sprickor fanns det just efter krönet på nordost sidan.

Rickard
 
Om man ändå måste över?

Tielmavadet förefaller svårt ibland. Har själv bara gått över där vid lågvatten dock. Hur är det om vadet verkar riskabelt och om man ändå vill över på andra sidan. Går det bra med båttransport vid Nammatj? Hur är i så fall terrängen mellan Rapaälvens södra sida och Kåtokvagge?

/Nisse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
undvall Vadning av Sitoätno? Fjällvandring 5
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Lillbobban Vadning Fjällvandring 82
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Vadning i Valfojåkka Fjällvandring 15
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
Vadning av Mielätno vid Alkajaure Fjällvandring 7
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.