Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra

Rättelse: STORMHATTARNA! :oops:
Tack @Elvah för bra info, och då menar jag inte stormhattarna, utan det du skrivit i denna tråd.
Jag åker till Kvikkjokk om en vecka och ska uppleva Rapadalen.
Det är inte helt klart hur jag ska vandra...får se hur dagsformen, vädret och omständigheterna är när jag väl är där. Har en idé om att uppleva Rapadalen, och om det vill sig väl ska jag upp på Tjahkelij.
Mer än så är inte planerat, och det är lika bra det. Jag har tid att gå i dalar, upp på toppar, uppleva området och bara njuta. Jag vill se älg och björn. Ska ha kläder så jag kan sitta still och spana.
Någonting av det jag ritat ska vandras...på något sätt. Vad ska ske på ett säkert sätt och jag har inte bråttom. Eftersom jag vandrar själv så kan jag välja att göra hur jag vill. Tror inte det blir så långa dagsetapper, för att jag inte behöver det...fast är det strålande väder kan man ju knata på.
Stigar där djuren knatat är bra att gå på. Om de kan så kan jag.
1692448122434.png

Jag börjar och avslutar i Kvikkjokk, och har hela tretton dagar på mig att vandra, njuta, spana, uppleva...
Just nu pågår torkning av köttfärssås...och jag börjar få lite resfeber, om än en mild sådan.
 
Tack @Elvah för bra info, och då menar jag inte stormhattarna, utan det du skrivit i denna tråd.
Jag åker till Kvikkjokk om en vecka och ska uppleva Rapadalen.
Det är inte helt klart hur jag ska vandra...får se hur dagsformen, vädret och omständigheterna är när jag väl är där. Har en idé om att uppleva Rapadalen, och om det vill sig väl ska jag upp på Tjahkelij.
Mer än så är inte planerat, och det är lika bra det. Jag har tid att gå i dalar, upp på toppar, uppleva området och bara njuta. Jag vill se älg och björn. Ska ha kläder så jag kan sitta still och spana.
Någonting av det jag ritat ska vandras...på något sätt. Vad ska ske på ett säkert sätt och jag har inte bråttom. Eftersom jag vandrar själv så kan jag välja att göra hur jag vill. Tror inte det blir så långa dagsetapper, för att jag inte behöver det...fast är det strålande väder kan man ju knata på.
Stigar där djuren knatat är bra att gå på. Om de kan så kan jag.
Visa bilaga 42194
Jag börjar och avslutar i Kvikkjokk, och har hela tretton dagar på mig att vandra, njuta, spana, uppleva...
Just nu pågår torkning av köttfärssås...och jag börjar få lite resfeber, om än en mild sådan.
Låter som en skön vandring. Jag förstår resfebern, jag var där nyss. Först ett par dagar med skräck, sedan nervositet, och sedan lugnet när man väl står där. :)
 
En rättelse om vadet av Bielloriehpjågåsj! Övergången av en första nordlig fåra på klipphäll, tror jag vid närmare eftertanke var nedan sammanflödet, vid en förgrening.

Det var som sagt den enda "plana" och bredare punkten jag kunde finna, men det var rätt rejält forsigt med vatten även där och halt. Det kändes inte helt solklart, men på tok för forsigt runtom. Även när den andra fåran skulle vadas tyckte jag det var mycket lutning överallt och hittade bara precis det här planare stråket.

En anledning till min osäkerhet kan ju ha varit att jag inte minns att någon beskrivit Bielloriehpjågåsj som särskilt besvärlig, så jag undrade om jag fått det helt fel att folk vadar på det här stället nedan sammanflödet..? Det är en helt annan femma om man är inställd på att andra upplevt det halt och strömt. :) Men det kan ju hänga ihop med regnet jag gick i.

Tyvärr har jag inte fått med själva vadstället på bild, men jag har runtom. Här är platsen på håll:

Visa bilaga 39487

Nedan är klipphällen så nära jag har bild på, men den syns ju bara i profil så man ser ju inte riktigt bredden på vattnet mer än att det inte är stilla då. :) Det kan ha varit cirka 3 meter brett om man räknar med lite grundare skvalvatten ut på klipphällen...

Visa bilaga 39489
Visa bilaga 39488

Här är en bakåtblick efter passeringen av den andra fåran - även här är klipphällsvadet lite dolt nedan klippkant...

Visa bilaga 39490

Här är vadstället som jag såg vid vattenfallet vid 810-metersnivån där jag tyckte det såg ut att vara mycket vatten (dessutom brant ner i regnet):

Visa bilaga 39491
Visa bilaga 39492
Jag brukar enkelt gå över mellan fotografen och det röda strecket där det sluttar så lite som möjligt. Den typ av vad det ör vid strecket undviker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
majjen Från Pårek till Luohttoláhko Fjällvandring 16
DrSlurf Från Luohttoláhko till Sarvesvágge Fjällvandring 3
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.