Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra

Rättelse: STORMHATTARNA! :oops:
Tack @Elvah för bra info, och då menar jag inte stormhattarna, utan det du skrivit i denna tråd.
Jag åker till Kvikkjokk om en vecka och ska uppleva Rapadalen.
Det är inte helt klart hur jag ska vandra...får se hur dagsformen, vädret och omständigheterna är när jag väl är där. Har en idé om att uppleva Rapadalen, och om det vill sig väl ska jag upp på Tjahkelij.
Mer än så är inte planerat, och det är lika bra det. Jag har tid att gå i dalar, upp på toppar, uppleva området och bara njuta. Jag vill se älg och björn. Ska ha kläder så jag kan sitta still och spana.
Någonting av det jag ritat ska vandras...på något sätt. Vad ska ske på ett säkert sätt och jag har inte bråttom. Eftersom jag vandrar själv så kan jag välja att göra hur jag vill. Tror inte det blir så långa dagsetapper, för att jag inte behöver det...fast är det strålande väder kan man ju knata på.
Stigar där djuren knatat är bra att gå på. Om de kan så kan jag.
1692448122434.png

Jag börjar och avslutar i Kvikkjokk, och har hela tretton dagar på mig att vandra, njuta, spana, uppleva...
Just nu pågår torkning av köttfärssås...och jag börjar få lite resfeber, om än en mild sådan.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tack @Elvah för bra info, och då menar jag inte stormhattarna, utan det du skrivit i denna tråd.
Jag åker till Kvikkjokk om en vecka och ska uppleva Rapadalen.
Det är inte helt klart hur jag ska vandra...får se hur dagsformen, vädret och omständigheterna är när jag väl är där. Har en idé om att uppleva Rapadalen, och om det vill sig väl ska jag upp på Tjahkelij.
Mer än så är inte planerat, och det är lika bra det. Jag har tid att gå i dalar, upp på toppar, uppleva området och bara njuta. Jag vill se älg och björn. Ska ha kläder så jag kan sitta still och spana.
Någonting av det jag ritat ska vandras...på något sätt. Vad ska ske på ett säkert sätt och jag har inte bråttom. Eftersom jag vandrar själv så kan jag välja att göra hur jag vill. Tror inte det blir så långa dagsetapper, för att jag inte behöver det...fast är det strålande väder kan man ju knata på.
Stigar där djuren knatat är bra att gå på. Om de kan så kan jag.
Visa bilaga 42194
Jag börjar och avslutar i Kvikkjokk, och har hela tretton dagar på mig att vandra, njuta, spana, uppleva...
Just nu pågår torkning av köttfärssås...och jag börjar få lite resfeber, om än en mild sådan.
Låter som en skön vandring. Jag förstår resfebern, jag var där nyss. Först ett par dagar med skräck, sedan nervositet, och sedan lugnet när man väl står där. :)
 
En rättelse om vadet av Bielloriehpjågåsj! Övergången av en första nordlig fåra på klipphäll, tror jag vid närmare eftertanke var nedan sammanflödet, vid en förgrening.

Det var som sagt den enda "plana" och bredare punkten jag kunde finna, men det var rätt rejält forsigt med vatten även där och halt. Det kändes inte helt solklart, men på tok för forsigt runtom. Även när den andra fåran skulle vadas tyckte jag det var mycket lutning överallt och hittade bara precis det här planare stråket.

En anledning till min osäkerhet kan ju ha varit att jag inte minns att någon beskrivit Bielloriehpjågåsj som särskilt besvärlig, så jag undrade om jag fått det helt fel att folk vadar på det här stället nedan sammanflödet..? Det är en helt annan femma om man är inställd på att andra upplevt det halt och strömt. :) Men det kan ju hänga ihop med regnet jag gick i.

Tyvärr har jag inte fått med själva vadstället på bild, men jag har runtom. Här är platsen på håll:

Visa bilaga 39487

Nedan är klipphällen så nära jag har bild på, men den syns ju bara i profil så man ser ju inte riktigt bredden på vattnet mer än att det inte är stilla då. :) Det kan ha varit cirka 3 meter brett om man räknar med lite grundare skvalvatten ut på klipphällen...

Visa bilaga 39489
Visa bilaga 39488

Här är en bakåtblick efter passeringen av den andra fåran - även här är klipphällsvadet lite dolt nedan klippkant...

Visa bilaga 39490

Här är vadstället som jag såg vid vattenfallet vid 810-metersnivån där jag tyckte det såg ut att vara mycket vatten (dessutom brant ner i regnet):

Visa bilaga 39491
Visa bilaga 39492
Jag brukar enkelt gå över mellan fotografen och det röda strecket där det sluttar så lite som möjligt. Den typ av vad det ör vid strecket undviker jag.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.