Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra

Är det tältbart i trakterna av den här lilla sjön på Luohttoláhko? På 1:25.000-kartan ser det i alla fall inte stenigt ut? Det verkar inte heller den branta sluttningen ned längs jokken vara, men den är väldigt brant - gåbar? Eller hur långt vill man runda innan man viker ner i Noajdevágge?

(Det lär jag ju upptäcka när jag står där, men jag försöker räkna så väl jag kan på kilometrarna. 😅)
Skärmbild 2022-06-09 221954.png
 
Noajdevagge är en ganska snäll nedstigning. Inte alls så mycket block som närliggande tvärdalar.

Pårek-kvikkjokk är mycket lättgånget, snäll/bekväm lutning, spänger och stor tydlig stig.
 
Utan att vara helt säker, Tror inte du hittar acceptabel tältplats där du markerat. Men 2km rakt söderut och sydöst går att hitta
 
Är det tältbart i trakterna av den här lilla sjön på Luohttoláhko? På 1:25.000-kartan ser det i alla fall inte stenigt ut? Det verkar inte heller den branta sluttningen ned längs jokken vara, men den är väldigt brant - gåbar? Eller hur långt vill man runda innan man viker ner i Noajdevágge?

(Det lär jag ju upptäcka när jag står där, men jag försöker räkna så väl jag kan på kilometrarna. 😅)Visa bilaga 39183
Det kanske går att hitta en acceptabel tältplats i närheten av den lilla pölen du markerat. Bifogar en bild som i alla fall visar att det finns litet gräs. Men det kanske lutar för mycket. ("Sjön" ligger t.h. utanför bild). Själv har jag tältat ett par gånger ca 2km åt väster. Där finns stora gräsytor ner mot Luohttojavrre. Bifogar bild. Har även tältat söderut. Håller med kjpil, Noajdevágge är lättvandrad, men bered dig på mycket skrågång.
Sarek 2013 192-1.jpg
Sarek 2013 196-1.jpg
 
Det kanske går att hitta en acceptabel tältplats i närheten av den lilla pölen du markerat. Bifogar en bild som i alla fall visar att det finns litet gräs. Men det kanske lutar för mycket. ("Sjön" ligger t.h. utanför bild).
Det var intressant med det där gräset. Jag bifogar en betydligt sämre bild, men där är själva sjön med och terrängen ser inte bra ut runtom. Men så finns det mörkgröna partier som är svårtydda. Kanske är det någon av dem som Bertil fotograferat? Jag stod en bit upp på Noajddes sluttning vid det tillfället.

IMGP7004_snitt.jpg


En annan tältmöjlighet är utmed det blå vattendraget NV om den lilla sjön. Har inte använt det själv men lagt märke till det när jag passerat.

Förresten, början av nergången i Noajdevágge tycker jag är lite stenig och långsam. Men egentligen inte svår, så jag håller med tidigare skribenter. Bertils foto visar det mycket bra.
 
Förra året hittade vi en trevlig plats med fin utsikt, bra underlag och en liten bäck intill någon km från Luohttojavrre i riktning mot Nåite. Vi startade dagen från hyllan ca 1240 direkt efter stigningen efter vadet av Ruopsokjåhkå och gått nästan en hel dag över Luohttoláhkos steniga terräng utan tillstymmelse till plats att tälta. På den här platsen och i riktning mot Luohttojavvre finns det bra platser. Första bilden ser vi Luohttojavvre i bakgrunden och jag fotograferar med ryggen mot Nåitte, andra bilden 180 grader omvänt mot Nåitte och på sista bilden liten utsikt ner mot Sarvesvagge och Rapadalen. Den sista bilden är dock tagen närmare nedtigningen till Sarvesvagge och inte invid tältplatsen.
När vi var där låg det ett annat tält nere vid Luohttojavvre, som sedan visade sig vara de två killar som fowwe omnämner i sitt blogginlägg här (så världen är liten även i Sarek).
Mer om det bortglömda i Sarek - Fowwes blogg - Utsidan
P8151009.JPG
P8151008.JPG
P8151054.JPG
 
Ja gräsplätt eller ej, det är frågan, så svårt att avgöra utifrån bilder på håll. På Bertils bild ner mot Noajdevágge får jag intrycket att det är små gröna eller bruna stänk både här och där. Stämmer kanske inte riktigt att det skulle vara tältbart?

Tältplatserna som ni visar är alla stora perfekta ängar. Jag är nöjd om mitt Akto får plats och det är hyfsat plant på i alla fall 80x180 cm där liggunderlaget ska ligga. :giggle:

Vilka vackra bilder, allihop! Hoppas, hoppas det blir läge att ta mig upp dit. :) Jag har haft väldig otur med vandringsvädret vid nästan alla tillfällen nu några år och det vore hög tid att jag också får se de där fantastiska utsikterna för en gångs skull. 😡
 
Hej,
two years ago we hiked this tour, Kvikkjokk, Sähkok, Plateau 1240, Luohttoláhko, Noajdevágge, Sarvesvágge and The Dark Side. I wrote a report in the German outdoor forum. You should be able to read it well with Google Translate.


https://www.outdoorseiten.net/vb5/forum/tourenberichte/tourenberichte-nördliches-europa/3048702-se-endlich-luohttoláhko-–-sarek-im-herbst-2020

I had a lot of information about the tour here from the forum and from the blogs of Hans Fowelin and Hans Nydahl.
A great report, I spent the evening reading and I really enjoyed it. Thanks!
 
Två veckor kvar till min småtidiga tur med start 11 juli, benen tränade, packningen nedtrimmad till 15 kg utan att vara extrem-UL i comfort, redo för stenskravel och videsnår... :D Men nu verkar utmaningen bli en annan:

Följer snöutvecklingen med skräckblandad förstjusning... 😅 (Vilken fantastisk sajt och vilka bra filter som någon ställde in och länkade till i en annan tråd, tack för det.) Jag tror det kommer gå undan här i veckan med tvåsiffriga temperaturer på platsen och en del regn, men snösmältningen är klart sen.

Tipsen här i tråden har väl främst varit utifrån normalförhållanden. Något som kan bli lurigt längs rutten Sarvesvágge-Rapadalen/södra sidan vid mycket vatten? Eller andra färdvägen, Luohttoláhko-Ruopsokjåhkå? (Brant skrågång i snö undviker jag gärna, utöver livsfarliga vad.)

Enligt vandringsberättelser som den här tycks det vara glaciärjokken från Nuortap Luohttojiegna (det sägs inte, men visst är det där han är..? Se kartan för "dag 6" med start där) som kan vara omöjlig? (Om jag går Sarvesvágge mot Luohttoláhko, och det vill jag ju helst... hellre än Jiegnavágge.) Har ni tips om var den kan vadas? Brukar det ligga användbara snöbryggor?

Annat som kan bli omöjligt eller besvärligare än vad som redan nämnts?
 
Senast ändrad:
Två veckor kvar till min småtidiga tur med start 11 juli, packningen nedtrimmad, benen toktränade... :D

Följer snöutvecklingen med skräckblandad förstjusning... 😅 (Vilken fantastisk sajt och vilka bra filter som någon ställde in och länkade till i en annan tråd, tack för det.) Jag tror det kommer gå undan här i veckan med tvåsiffriga temperaturer på platsen och en del regn, men snösmältningen är klart sen.

Tipsen här i tråden har väl främst varit utifrån normalförhållanden. Något som kan bli lurigt längs rutten Sarvesvágge-Rapadalen/södra sidan vid mycket vatten? Eller andra färdvägen, Luohttoláhko-Ruopsokjåhkå? (Brant skrågång i snö undviker jag gärna.)

Enligt vandringsberättelser som den här tycks det vara glaciärjokken från Nuortap Luohttojiegna (det sägs inte, men visst är det där han är..? Se kartan strax som visar "dag 6" med start där) som kan vara helt omöjlig? (Om jag går Sarvesvágge mot Luohttoláhko, och det vill jag ju helst... hellre än Jiegnavágge.) Har ni tips om var den kan vadas? Brukar det ligga användbara snöbryggor?
hej,
Den filmen visar förhållanden då vilken liten bäck som helst kan bli omöjlig att passera, det är verkligen exttemförhållanden. Bästa medicinen mot det är att ha med en sattelitsändare och be en komous skicka dagliga prognoser från yr och smhi och planera dagsetapper därefter. Men bra påminnelse hur det ksn se ut, jag har sett liknande flera gånger.

Jåkken i fråga brukar vara ett ganska kraftigt vad, jämfört med många andra - men inga problem för de flesta. Jag har passerat flera gånger en bit ovanför Sarvesjåkken dör det ör flera fåror. Har gpskoordinater nånstans, men tror inte du behöver det. Kan troligen vadas på många platser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
majjen Från Pårek till Luohttoláhko Fjällvandring 16
DrSlurf Från Luohttoláhko till Sarvesvágge Fjällvandring 3
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.