Vadarskor/lägerskor?

Vad har ni på fötterna då ni tvingas göra ett vad som går över skaften på kängorna?

jag använder ett par joggingskor eller ett par sandaler och båda dessa väger kring 750-800 gram vilket jag tycker är för mycket.

Förslag på lätta skor/sandaler med bra sula till ett vettigt pris?
 
Hejsan,

Jag kör med ett par sandaler. Dom väger också en hel del men garanterat mindre än ett par blöta jympadojjor. Jag tror dom väger runt halvkilot. Till nästa tur hade jag tänkt ta med ett par våtdräktssockor, borde funka tycker jag. Fördelen är att det borde bli både lättare och varmare. Nackdelen är dom inte funkar som lägerskor.

Nån som har erfarenhet med våtdräktssockor?

Hälsningar

Bengt
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Varför kör ni inte med vadare i stället? Då slipper man byta skor vilket jag tycker är omständigt om myggorna är jobbiga. Det är bara trä över de vanliga skorna och traska över.

Den korta varianten av Lundhags väger runt 400 gram.
 
crazy; sa:
Varför kör ni inte med vadare i stället? Då slipper man byta skor vilket jag tycker är omständigt om myggorna är jobbiga. Det är bara trä över de vanliga skorna och traska över.

Den korta varianten av Lundhags väger runt 400 gram.


Kan bero på att jag har för stora fötter eller för små vadare, men jag har inte upplevt det som så bara. Tar mig en 10-15 minuter att få vadarna över ett par blöta kängor...

/Johan
 
Jag kör också med Coverboots, både som läger- och vadningssko (har stoora fötter och inga problem med att få på vadarna).

Om jag ville spara vikt skulle jag ta ett par riktigt enkla sandaler eller göra ett par av en plastinnersula och gummiremmar.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nordesjö; sa:
Jag kör också med Coverboots, både som läger- och vadningssko (har stoora fötter och inga problem med att få på vadarna).

Om jag ville spara vikt skulle jag ta ett par riktigt enkla sandaler eller göra ett par av en plastinnersula och gummiremmar.

Hur höga är dom lättare (lägre) av Lundhags Coverboots?

jag har funderat på att köpa dom lättaste badtofflorna man kan hitta i stan och sedan göra dom stabilare med remmar som man spänner runt hälen/vristen osv, men jag är lite orolig över stabiliteten samt på fästet med en sån sula om man gör ett svårt vad.
 
migael; sa:
Nordesjö; sa:
Jag kör också med Coverboots, både som läger- och vadningssko (har stoora fötter och inga problem med att få på vadarna).

Om jag ville spara vikt skulle jag ta ett par riktigt enkla sandaler eller göra ett par av en plastinnersula och gummiremmar.

Hur höga är dom lättare (lägre) av Lundhags Coverboots?

jag har funderat på att köpa dom lättaste badtofflorna man kan hitta i stan och sedan göra dom stabilare med remmar som man spänner runt hälen/vristen osv, men jag är lite orolig över stabiliteten samt på fästet med en sån sula om man gör ett svårt vad.

Till strax under knäna tror jag.

Sen till föregående talarare så skall man tydligen ta en storlek för stor.
 
Våtsockor

Förra sommaren använde jag våtsockor vid ett kortare vad. Det fungerade jättebra, tyckte jag, så jag kommer att fortsätta att packa med dem istället för sandaler som jag gjort tidigare. Då jag vadar i sandaler brukar det komma in grus under tårna, det gör ont, detta slapp jag i våtsockorna. Dessutom är de lätta och tar väldigt liten plats.

Hälsningar BrittMarie som har planer på Jämtlandsfjällen om ett par veckor...
 
Jag har 42 i kängor och XXL på mina coverboots. De går lätt att få på (till skillnad från mina förra i XL) men är väldigt vida över foten, ngt som stör vid cykling. Detta löser jag med ett gummiband som drar ihop det hela. Jag tycker att de är hala på stenar mm därför har jag avstått från att använda dem vid vadning, men det kanske blir dags att prova eftersom andra verkar ha bra erfarenheter.

/Eric
 
Re: Orienteringsskor

haskell; sa:
Jag har ett par Silva K40. Walsh har några bergslöparskor som kan vara ännu lättare.
Borde funka bra...stadiga tunna sulor med bra grepp,sitter stadigt på foten,binder nästan inget vatten,torkar snabbt och har lågt vattenmotstånd..
 

avslut1008

Avslutat
Regnbyxorna.......

..... och silvertejp nedtill, är varmt och torrt.
har funnit att det inte finns någon anledning att kliva omkring i iskallt vatten barbent.........
Med den lösningen kan man även gå längre sträckor på torra marken, till ev nästa vad, utan att behöva "byta om". Covverbots o likn är ju lite kännsligare om man skall gå på stenar osv.
Lägerskor, ett par enkla sandaler..........

Är å andra sidan inte en "gramjägare".... men jag brukar kappa skaftet på tandborsten ;-)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.