Vada vid Mavas

Diskussionen liknar den om roddlederna på Kungsleden som är på väg att tas bort. Länsstyrelsen hävdar säkerheten. Är man båt och roddvan så är det ett fint avbrott i vandringen. Visst så kan ovana av båtar och att bedöma vindar och vågor en riskfaktor även där.

Fjäll och vildmark är riskmiljöer. Vad hör till riskerna och det finns väldigt mkt bra säkerhetsdiskussioner på Utsidan. Jag menar att Utsidan bidrar till säkerhetsmedvetenheten. Alla inlägg är förstås inte lika bra underbyggda.

SMHIs vattenweb kan bidra med statistik och aktuella flöden.

Thure

Jag har en gång pratat med gubben som på sommaren kör över vandrare till och från Mavas om det här påstådda vadstället mellan dom här öarna ,och han säger att det är omöjligt. Det är både djupt och otroligt strömt. I den ena kanalen kör man båt med utombordare.
Det är intressant då det var någon i Mavas som omnämnde ett eventuellt vadställe på östra sidan av Mavasjaure till mig när jag var där för några år sedan. Nu minns jag inga detaljer då det inte var aktuellt för min del.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för inlägg i denna tråd som svar på min fråga om det går att vada öster om Mavasjaure. Jag kollade parallellt med stugbyn Mavas och de tipsar om just området vid öarna som det finns kartbild på ovan. Jag har bett dem specificera mer, men inte fått svar än.
Jag har stor respekt för vad. Utifrån vad ni ovan skriver känns det som att jag bör gå väster om Mavasjaure.
Jag kommer komma från norska Sulitjelma och ska till Kungsleden via fjällområdet söder om sjöarna som ligger öster om Mavasjaure. Se karta. Jag får kanske planera om turen då omvägen väster om Mavasjaure borde ta en del extra tid i anspråk. Så synd att det inte går att få båtskjuts över Mavasjaure.

Bilagor

• IMG_6005.jpeg
    IMG_6005.jpeg
    1 MB · Visningar: 49
...
Jag kommer komma från norska Sulitjelma och ska till Kungsleden via fjällområdet söder om sjöarna som ligger öster om Mavasjaure.
...
Då kan det ju också vara ett alternativ att fortsätta rakt österut och gå över bron borta vid Miekak.

Borde vara fin utsikt åt alla håll från topparna på Guotko och Rádjá!

Hej igen,

Om du väljer att gå på västsidan av Mavasjaure och sen följer rutten i bilden IMG_6005 så kommer du i princip gå samma tur som jag och livskamraten gjorde 2012, fast baklänges. Fast vi valde dalgången norr om Gusstar via Måskosjavre och Navlekjavrre. Området runt Gusstar är bland det mest ödsliga jag besökt i Skandinavien, såg knappt ett enda spår efter andra vandrare. Så gillar man vildmarkskänsla så är det rätt område att gå igenom!

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips