Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken

Hur långt nedströms kan man vada jokken som rinner österut genom Stuor Reaiddávággi (och som mynnar ut i Visstasjohka)?

Min plan är att korsa Visstasjohka vid bron vid Vistasstugan för att därefter via sydvästra delen av Visstasvággi vandra till Unna Reaiddávággi. För att göra detta måste Stuor-Reaiddávággi-jokken vadas.

Jag postade inlägget här eftersom jag inte hittat någon information om vadet varken här på Utsidan eller i Grundstens guidebok.

Men så plockade jag fram Tore Abrahamssons Detta är Kebnekaise och där finns ett vad inritat precis där jokken delar sig cirka 300 meter uppströms sammanflödet med Visttasjohka. Vidare skriver han (s. 97 i 1987-års upplaga), i samband med en beskrivning om hur man tar sig till Unna Reaiddavággi från norra sidan av Visttasvággi: Vid högvatten kan man tvingas gå upp till bron vid Vistasstugorna, för att sedan vada Stuor Räitajåkkå, vanligtvis enkelt

Det låter bra. Någon som kan bekräfta Tores noteringar?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har gått över där en gång, och där det bara är en fåra (söderifrån). Tyckte inte att det såg svårt ut, så bara gick över där jag stötte på jokken. Lite över knädjupt som mest vid norra sidan.

Är väldigt intresserad av hur terrängen kan tänkas vara på den sträckan, väldigt blött misstänker jag men hoppas på motsatsen.

Är väldigt intresserad av hur terrängen kan tänkas vara på den sträckan, väldigt blött misstänker jag men hoppas på motsatsen.
Inte så farligt, men bitvis ganska snårigt. Den rösade led som finns markerad på min inte helt färska karta hittades aldrig mer efter vadet av Unna Räitajokken, trots att den till stor del är ritad på 600-meterskurvan, och jag hade höjdmätare!

Intressant, så man ska i stort sett följa 600-meters kurvan. Kanske det är lättare att upptäcka spår efter den med hjälp av en gps.
Tror humöret och vädret får avgöra för min del om jag ska vandra sträckan, den markerade leden på andra sidan vistasjohka är över 2km längre men väldigt lättvandrad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips