vad vill du att ditt barn ska lära sig?

tack för svaren att lära dom använda kniv är nog ingen bra ide, lite för mycket risker om man nu ska tänka sig mej med ca 25 ungar. min riskanalys håller på att utvecklas.
p.g.a. komunikationsfel mellan min lärar-länk och hans chef så kanske jag måste skära ner det till en dag.
I värsta fall med ösregn får vi vara delvis inne o lära oss saker som knopar och ect. endel lekar kan man ha ute i regn ( dom måste få leka o inte bara lära :) ) dessutom finns det en kamin inomhus man kan sitta runt på kvällen, med varsit glas oboy och en kaka blir det väldigt mysigt.


Jag hoppas på fler tips. det här med 5 ätbara växter var mycket bra tips, några ideer på vilka?? dom enda jag har haft i huvet dom senaste dagarna är växter uppe på fjället.
 
Lite förslag och tips:

Att elda är alltid en populär sysselsättning: Träna på att tända eld, hitta ved, såga, hugga, laga mat. Gärna i mindre grupper så alla blir delaktiga och de får träna på att samarbeta.

Låt dem illustrera allemansrätten med lite teater. Varje grupp får välja varsin punkt.

Spänn upp en stor pressening om det regnar. Det gör det lite lättare att fokusera på annat än att komma inomhus...

Ha lite lekar i beredskap om det blir kyligt eller bara svårt att vara still.

Oavsett vilka kunskaper du väljer att lära ut, så se till att ni har roligt. Tänk på att om du har roligt så har barnen roligt (och tvärtom).

Lycka till!
 
tack så mycket. har tid att låna nästa vecka så de ska nog ordna sig :)

Det här med eld. från början var det en av mina grunideer men jag får se hur jag gör med den.
persening, jätte bra tips tackar
teatern var en bra ide. håller dom sysselsatta ett tag samt gör att dom kanske kommer ihåg det lättare.
tack igen
men fortsätt gärna ge tips :)
 
hej
har börjat planera på ett projekt arbete och tänkte under 2 dagar försöka lära barn (i 12 års åldern) lite olika saker som dom kan ha nytta av.
T.ex. göra upp eld,knyta knopar ocg bygga vindskydd, men jag undrar om ni har några ideer på vad ni skulle tycka va bra om era barn fick lära sig.

Vore tacksam för svar:)
Jag började på allvar med friluftsliv när jag var tolv år, och jag fick börja med att lära mig hantera en såg, yxa, kniv, göra upp eld, använda ett stormkök, lära mig laga mat över elden, knopar, samt allmänt om allemansrätten , och att vara rädd om allt levande i skogen inte bara djuren...
Packa min ryggsäck själv, inte mamma...
Och nu är jag 49 år o ångrar inte sekund den tråkigt jobbiga sågningen av grova träd, vedlyvningen etc.
Hoppas du fick ngt tips där
Kram peter o lycka till !
 
Kanske skippa knytandet?

Hej, tycker idén låter ambitiös på ett bra sätt (finns nog många som saknar såna föräldrar, och kanske aldrig kommer att förstå det). Men jag tycker du ska ligga lågt med knytandet, själv har jag levt ett gott friluftsliv hittills utan att kunna vare sig råbands eller dubbelt halv.

Fast jo, utan fiskeknuten hade jag nog tappat mer fisk än vad jag gör, så den kan man ju lära dem i sinom tid.

Det är dock synd att det är för många barn för att ha uppsikt över knivövningar, kniven hade jag nytta av redan som femåring. Men att göra och förstå en eld, liksom lite enkla växter att äta och bygga vindskydd/skydd är både kul och nyttigt. Sånt man kommer ihåg resten av livet.
 
Senast ändrad:
tack igen

kom också fram till att knivhantering inte kommer fungera i en stor grupp, allemansrätten kommer jag att gå igenom.
Har även plannerat att gå igenom förberedelser innan man ger sig ut, där kan ju packningen komma in. det kommer inte bli så många konopar eftersom jag inte är så jättebra på dom själv, men dom jag har haft användning av kommer jag försöka lära ut.

bara fortsätt att komma med ideer :)
 
Lærare se hit !

mitt projektarbete blir kanske inte av
læraren jag kontaktede gick fel væg då han beslutade att mitt projektarbete skulle kunna genomføras, rektorna sa tvær nej
så om jag inte hittar en annan skola och en annan klass så måste jag bytta projektarbete.
om jag ska ta mej runt till alla skolorna i området och se om någon ær intrersserad så kommer det ta før lång tid och veckan då jag skulle ha detta kommer att ha førsvunnit
Finns det nån dær ute som kænner eller kanske ær lærare i en klass på mellanstadie i halland,som ær intresserad av något som dethær??
var så vænlig och hør av er isåfall :)
tack
 
Finns massor av elever som är intresserade, problemet är oiengagerade lärare som har för lite kunskap om naturen. Var med en klass med 14-åringar på deras skolresa som var en kanottur där jag höll i några lektioner. Kidsen älskar att leka och kan man kombinera att lära sig något i samband med t.ex. en skattjakt så har man vunnit mycket. Sen så ska man hålla det hela så enkelt som möjligt, i den klassen jag hade så visste de flesta inte skillnaden mellan gran och tall. Så att lära kidsen våra vanligaste växter och kanske koka lite tallbarrste och provsmaka en myra är oftast tillräckligt.
Att lära kidsen hantera kniv på ett säkert sätt är inte så svårt även med en större grupp. Finns massor av roliga täljövningar för alla åldrar. Om det så är en barkbåt, vandringsstav, smörkniv eller sked. Saker som ger minnen för livet men även en stor kusnkap i att hantera en kniv.

Glöm bara inte bort att detta är barn fulla med energi och de kommer inte vara pigga på att sitta i 2 dagar och lyssna på dig. Så hitta på lekar och små äventyr och smyg in kunskapen den vägen.

Boktips som är fulla av tips på saker man kan göra med barna ungdomar (funkar lika bra på vuxna):
Slöjda och bygg för friluftsliv av Ingemar Nyman
Friluftslivets pedagogik av Britta Brugge
 
Ha skoj tillsamman...

Hej hej!
Lär gärna barnen att samarbeta, lösa små problem/uppgifter i grupp, både fysiskt (tex gå en sträcka med hjälp av några plankor med gruppen, då barnen inte får vidröra marken...) och små klurigheter med frågor eller uppgifter om naturen. Kanske vill du lära dem även grunderna i kompass o karta med lite övningar kring det.
Lycka till, ha så skoj!
Mvh. Nova09
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.