Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om man vill använda tomvikten för att kolla hur mycket gas det är kvar måste man nog veta taran för just den flaskmodellen. Det finns väl nämligen flera "standardstorlekar", där innehållet är ungefär detsamma, men t ex diametern varierar?
Kolla vikten när du har köpt burken om du vill vara lite mer noggrann. Räkna med att antal gram gas i burken stämmer, då har du vikten för själva gasbehållaren och kan kolla hur mycket gas du har kvar.
Har också upplevt att gasen blir "mindre effektiv" då den börjar bli tom, men det är kanske en annan historia...
När jag kontrollerade en full burk fick jag det till att tomburken borde väga 170 gram, så Primus uppgifter verkar stämma.
Lite roligt var det när jag i våras köpte två burkar på utförsäljning och säljaren gav mig ännu mer rabatt eftersom folk hade skruvat på de brännare som burkarna var monterade på.
När jag vägde dem blev priset per gram någon procent mer än om de varit fulla och jag betalt "normalt" lågpris.
Förutsatt att du lyckas kräma ut vartenda gram gas, då. Inte för att skillnaden är så stor om det är kvar en matsked kondenserad gas i burken (fast här gillar vi ju att vara exakta!), men det är värt att tänka på när man resonerar kring hur länge gasen räcker. Med ett separat kök (t ex multibränsle-) och uppochnedvänd gasflaska i plsugrader så får man nog ut allt, men med ett toppmonterat kök i nollgradigt gäller inte samma.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...