Vad väger en tom gasflaska?

Om man vill använda tomvikten för att kolla hur mycket gas det är kvar måste man nog veta taran för just den flaskmodellen. Det finns väl nämligen flera "standardstorlekar", där innehållet är ungefär detsamma, men t ex diametern varierar?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Enkelt förslag om uppgifter från tillverkaren stämmer.
Ex Primus enligt spec (www.primus.se):

100g burken väger 198g (fylld) -> behållaren: 98g
220g-burken väger 390g (fylld) -> behållaren: 170g
450g-burken väger 645g (fylld) -> behållaren: 195g

Kolla vikten när du har köpt burken om du vill vara lite mer noggrann. Räkna med att antal gram gas i burken stämmer, då har du vikten för själva gasbehållaren och kan kolla hur mycket gas du har kvar.

Har också upplevt att gasen blir "mindre effektiv" då den börjar bli tom, men det är kanske en annan historia...

/Mikael
[Ändrat av mikeon 2006-06-11 kl 10:48]

När jag kontrollerade en full burk fick jag det till att tomburken borde väga 170 gram, så Primus uppgifter verkar stämma.

Lite roligt var det när jag i våras köpte två burkar på utförsäljning och säljaren gav mig ännu mer rabatt eftersom folk hade skruvat på de brännare som burkarna var monterade på.
När jag vägde dem blev priset per gram någon procent mer än om de varit fulla och jag betalt "normalt" lågpris.

mikeon; sa:
100g burken väger 198g (fylld) -> behållaren: 98g
220g-burken väger 390g (fylld) -> behållaren: 170g
450g-burken väger 645g (fylld) -> behållaren: 195g
Förutsatt att du lyckas kräma ut vartenda gram gas, då. Inte för att skillnaden är så stor om det är kvar en matsked kondenserad gas i burken (fast här gillar vi ju att vara exakta!), men det är värt att tänka på när man resonerar kring hur länge gasen räcker. Med ett separat kök (t ex multibränsle-) och uppochnedvänd gasflaska i plsugrader så får man nog ut allt, men med ett toppmonterat kök i nollgradigt gäller inte samma.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips