Fire Maple Blade 2 Titanium

Är det någon som har erfarenhet av spindelköket Fire Maple Blade 2 Titanium? En av fördelarna som tillverkaren framhåller med detta kök är att det har en förvärmningsslinga och därför fungerar med upp- och nervänd gasflaska (vätskematning).

Jag köpte ett på XXL härom dagen, och har testkört det hemma. Det brinner fint och kraftfullt med rättvänd gasflaska, men jag har inte fått det att fungera med vätskematning. Så fort man vänder på flaskan så flammar det upp i höga gula lågor. Jag har kört det i uppåt 10 min för att få det ordentligt varmt, men det hjälper inte. Har jag fått ett måndagsexemplar, eller funkar de alltid så här dåligt?
 
Köpte min för länge sen, när de fortfarande såldes i deras resp. namn av flera andra friluftsmärken (och ofta hette något med 118 Volcano). Min brännare är t ex från "tjeckiska" Pinguin, men vad jag kan se är det fullt identiskt med den som FM sen började sälja i eget namn. Jag har inte använt den så ofta och aldrig i någon extrem kyla, men de gångerna funkade vätskematningen helt OK. Visst fräste lågan till lite, men det gör nog alla i det läget. Man får vara noga med hanteringen, jfr xxargs beskrivning i detta inlägg.

Mer om brännaren finns att läsa i denna tråd, inkl - återigen - xxargs superinformativa inlägg om hur man ska tänka kring/hantera vätskematning (du kan säkert detta, men jag länkar ändå för ev. mindre erfarna läsares skull).
 
Senast ändrad:
Nu har jag testat köket lite mer, i temperaturer kring 12 grader och med både full och halvfull gasflaska. Jag har följt råden från xxargs om vätskematning till punkt och pricka. Tyvärr blir det samma resultat hela tiden: Köket flammar upp med höga gula lågor när man vänder på gasflaskan. Jag tycker att möjligheten till vätskematning är en stor del av vitsen med detta kök, och om det inte fungerar så är det inget kök för mig.

Nej, det får bli en retur till XXL.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.