Vad tänka på vid vintercykling?

Jag prövar ja med!!??

Undrar & letar ja med, info om främst Fett & smörjning till cyklar på vintern i 5>30- ?
Detta eftersom jag har märkt av ett ordentligt ökat slitage på främst lager och bussningar,men även isbildning i vajrar trots kvalitets pryttlar å mojjar.

Vid -10 & neråt känns det rejält tyngre i vev och hjul lager. Så det handlar inte bara om slitaget på cykeln :).

Detta bortsett från den naturliga hållfasthets försämringen hos olika metaller vid främst -5 och kallare,´ansikts mask osv förstås.

Vinteroljor och vinterfett är dagens fråga om rätt eller snett!!
(ehh de har ju varit jul..)
RK
 
Förästen...

Är det någon som har tipps på vad man kan göra mot vägsalt... det verkar DÖDA kedjor totalt... smörjer min kedja gansak nogrant och frekvent men när jag råkas köra landsväg med vägsalt mår den inge bra alls... vågar inte ens tänka på vad den gör med växelförare å lager å sånt... ush... tipps någon???
tex någon olja som skyddar extra bra... eller någon avfettning som tar bort allt (för vatten verkar inte funka) *hugs*
PS--- tänkte att det kanske var relevant i en tråd om vinterkörning... :)
 
Re: Förästen...

QwiP; sa:
Är det någon som har tipps på vad man kan göra mot vägsalt... det verkar DÖDA kedjor totalt... smörjer min kedja gansak nogrant och frekvent men när jag råkas köra landsväg med vägsalt mår den inge bra alls... vågar inte ens tänka på vad den gör med växelförare å lager å sånt... ush... tipps någon???
tex någon olja som skyddar extra bra... eller någon avfettning som tar bort allt (för vatten verkar inte funka) *hugs*
PS--- tänkte att det kanske var relevant i en tråd om vinterkörning... :)

Mitt tips är att byta kedja efter vintern. Jag har cyklat i betydligt värre förhållande än landsväg med vägsalt och då är det ända som fungerat ett kedjebyte efter ca 50 mil. Inte så kul men det fungerar.

2003_19big.jpg


/Stellan
 
Ta reda på vilka gator o vägar som saltas

QwiP; sa:
Är det någon som har tipps på vad man kan göra mot vägsalt... det verkar DÖDA kedjor totalt...

Ta reda på vilka gator o vägar som saltas.

Vägsalt dödar inte bara kedjor utan även växlar, nav, vevparti, o s v. Är det torrt, så att det inte är något sprut, är det väl inte hela världen, men vid minsta väta bör man undvika saltade gator o vägar helt. Ock, om inte det går hoja så långsamt att sprutet inte når upp till drivlinan.

I Uppsala är det ganska enkelt, kommun saltar bara bussgator, så, så länge man undviker dem är det ingen fara.

Per
http://lowdin.nu
 
Angående pedaler

Ville bara lägag till en sak till mina förra inlägg...

Crank Brothers fungerar kanon i "vinterföre" Inga som helst problem med isklumpar eller att pedalerna kläggar igen. Nu är pedalerna testade i allt från halvfrusen lera och "tösnö" till -10 och pudersnö och dom beter sig på precis samma sätt som om det vore torrt och sommar.

Bästa pedalerna hitentills! (även för vinterbruk)

/Mattias
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Inomhusförvaring

Angående vintercykling och slitage på cykeln finns det uppfattning att det sliter på cykeln att ha den ute i kallt väder och sedan ta in den i ett varmt förråd el liknande. Teorin är, som jag förstår, att eftersom cykeln blivit kall kondenserar minsta fukt i rummet på den, och även annars skyddade delar som naven angrips.

Har detta någon praktisk betydelse? Är detta något man ska oroa sig över?

En självklarhet blir väl att hitta ett så torrt förvaringsyutrymme som möjligt, men ofta har man inte så många att välja mellan. Har man dessutom en dyr hoj, kanske det inte är något alternativ att lämna den ute.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips