Vad tänka på vid vintercykling?

Jag prövar ja med!!??

Undrar & letar ja med, info om främst Fett & smörjning till cyklar på vintern i 5>30- ?
Detta eftersom jag har märkt av ett ordentligt ökat slitage på främst lager och bussningar,men även isbildning i vajrar trots kvalitets pryttlar å mojjar.

Vid -10 & neråt känns det rejält tyngre i vev och hjul lager. Så det handlar inte bara om slitaget på cykeln :).

Detta bortsett från den naturliga hållfasthets försämringen hos olika metaller vid främst -5 och kallare,´ansikts mask osv förstås.

Vinteroljor och vinterfett är dagens fråga om rätt eller snett!!
(ehh de har ju varit jul..)
RK
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förästen...

Är det någon som har tipps på vad man kan göra mot vägsalt... det verkar DÖDA kedjor totalt... smörjer min kedja gansak nogrant och frekvent men när jag råkas köra landsväg med vägsalt mår den inge bra alls... vågar inte ens tänka på vad den gör med växelförare å lager å sånt... ush... tipps någon???
tex någon olja som skyddar extra bra... eller någon avfettning som tar bort allt (för vatten verkar inte funka) *hugs*
PS--- tänkte att det kanske var relevant i en tråd om vinterkörning... :)
 
Re: Förästen...

QwiP; sa:
Är det någon som har tipps på vad man kan göra mot vägsalt... det verkar DÖDA kedjor totalt... smörjer min kedja gansak nogrant och frekvent men när jag råkas köra landsväg med vägsalt mår den inge bra alls... vågar inte ens tänka på vad den gör med växelförare å lager å sånt... ush... tipps någon???
tex någon olja som skyddar extra bra... eller någon avfettning som tar bort allt (för vatten verkar inte funka) *hugs*
PS--- tänkte att det kanske var relevant i en tråd om vinterkörning... :)

Mitt tips är att byta kedja efter vintern. Jag har cyklat i betydligt värre förhållande än landsväg med vägsalt och då är det ända som fungerat ett kedjebyte efter ca 50 mil. Inte så kul men det fungerar.

2003_19big.jpg


/Stellan
 
Ta reda på vilka gator o vägar som saltas

QwiP; sa:
Är det någon som har tipps på vad man kan göra mot vägsalt... det verkar DÖDA kedjor totalt...

Ta reda på vilka gator o vägar som saltas.

Vägsalt dödar inte bara kedjor utan även växlar, nav, vevparti, o s v. Är det torrt, så att det inte är något sprut, är det väl inte hela världen, men vid minsta väta bör man undvika saltade gator o vägar helt. Ock, om inte det går hoja så långsamt att sprutet inte når upp till drivlinan.

I Uppsala är det ganska enkelt, kommun saltar bara bussgator, så, så länge man undviker dem är det ingen fara.

Per
http://lowdin.nu
 
Angående pedaler

Ville bara lägag till en sak till mina förra inlägg...

Crank Brothers fungerar kanon i "vinterföre" Inga som helst problem med isklumpar eller att pedalerna kläggar igen. Nu är pedalerna testade i allt från halvfrusen lera och "tösnö" till -10 och pudersnö och dom beter sig på precis samma sätt som om det vore torrt och sommar.

Bästa pedalerna hitentills! (även för vinterbruk)

/Mattias
 
Inomhusförvaring

Angående vintercykling och slitage på cykeln finns det uppfattning att det sliter på cykeln att ha den ute i kallt väder och sedan ta in den i ett varmt förråd el liknande. Teorin är, som jag förstår, att eftersom cykeln blivit kall kondenserar minsta fukt i rummet på den, och även annars skyddade delar som naven angrips.

Har detta någon praktisk betydelse? Är detta något man ska oroa sig över?

En självklarhet blir väl att hitta ett så torrt förvaringsyutrymme som möjligt, men ofta har man inte så många att välja mellan. Har man dessutom en dyr hoj, kanske det inte är något alternativ att lämna den ute.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips