CEN; sa:stearinljusstumpar. inte så coolt, men effektivt.
Ett äkta KISS svar! Målet är det viktigaste!
Go tur
CEN; sa:stearinljusstumpar. inte så coolt, men effektivt.
Fasen heller att man har spaghetti med sig. Men CHIPS däremot, det har man alltid med, och det brinner som, ja, som fettdoppad torr potatis.KLAGER; sa:Har man inget annat torrt så kan man elda spagetti (för det har man ju ALLTID med sig!).
Jag släcker på precis samma sätt. Märkligt nog har jag precis samma inställning till tändstickor och tändare som du, samt tändmaterial. Dessutom har jag mina tändstickor i en gammaldags filmburk, med två plån.bananmannen; sa:En annan fråga; hur släcker ni? Gör man upp eld på marken ska elden självklart släckas till sista glödet. Dutta på vatten från min PET-flaska och sen blåsa för att få de kvarvarande glöden att avslöja mig fungerar för mig. Använder jag riktiga eldstäder så släcker jag inte alls. I stället rakar jag ihop glöden timmen innan jag går för maximal förbränning, sedan rakar jag ut dem så de får svalna av sig och självslockna. Jag tycker det är oartigt att lämna efter sig en eldstad som simmar i vatten eller är full med grus till nästa vandrare.
Ni är i alla fall inte jag, för jag har mina tändstickor och plån i en liten hård tät burk med skruvlock. Stensätter alltid marken och eldar på sten. Skyddar marken, brinner bättre då det blir luftigare och man komer bort från blötmark, lätt att rigga panna bland stenar.Strykarräven; sa:Jag släcker på precis samma sätt. Märkligt nog har jag precis samma inställning till tändstickor och tändare som du, samt tändmaterial. Dessutom har jag mina tändstickor i en gammaldags filmburk, med två plån.bananmannen; sa:En annan fråga; hur släcker ni? Gör man upp eld på marken ska elden självklart släckas till sista glödet. Dutta på vatten från min PET-flaska och sen blåsa för att få de kvarvarande glöden att avslöja mig fungerar för mig. Använder jag riktiga eldstäder så släcker jag inte alls. I stället rakar jag ihop glöden timmen innan jag går för maximal förbränning, sedan rakar jag ut dem så de får svalna av sig och självslockna. Jag tycker det är oartigt att lämna efter sig en eldstad som simmar i vatten eller är full med grus till nästa vandrare.
Är vi egentligen samma person?
j_stellan; sa:Bensin och tändare fungerar bra för mig. Om jag inte har nâgon bensin sâ använder jag nâgra sidor frân min guidebok.
I Afrika kan man alltid plocka upp nâgra plastpâsar eller annat skräp frân marken och använda som tändmaterial. Därefter tar man lite torra grenar. Acacia brinner bra men skapar en tjock beläggning pâ grytor och ger en konstig smak när man grillar.
/Stellan
KLAGER; sa:Har man inget annat torrt så kan man elda spagetti (för det har man ju ALLTID med sig!).
johankse; sa:KLAGER; sa:Har man inget annat torrt så kan man elda spagetti (för det har man ju ALLTID med sig!).
Jag stötte på en engelsk överlevnadsexpert. Han var förtjust i att tända med tamponger. Gissa vilket öknamn han hade bland sina underlydande....
bananmannen; sa:En annan fråga; hur släcker ni? Gör man upp eld på marken ska elden självklart släckas till sista glödet. Dutta på vatten från min PET-flaska och sen blåsa för att få de kvarvarande glöden att avslöja mig fungerar för mig. Använder jag riktiga eldstäder så släcker jag inte alls. I stället rakar jag ihop glöden timmen innan jag går för maximal förbränning, sedan rakar jag ut dem så de får svalna av sig och självslockna. Jag tycker det är oartigt att lämna efter sig en eldstad som simmar i vatten eller är full med grus till nästa vandrare.