Vad skapar ett vandringscentrum?

Bron Kamajokk

Enl vad jag fått veta så har länsstyrelsen frågan om bron på sitt bord, men tyvär är det ju lång handläggningstid och pengabrist som styr...
Dessutom vill INTE alla i Kvikkjokk ha en bro.

Staten har ju ett ansvar för "de stora lederna" men naturvårdsverket har för lite pengar att dela ut lokalt för att underhålla ledena. De förfaller i allt snabbare takt och frågan är ju om man vill utveckla t.ex ett område som Kvikkjokk vem skall då betala de upprustningar som behövs ?

Kommunen har ju säkert ingen pott för sådant men har kanske med lite fantasi och handlingskraft möjligheter att söka bidrag från t.ex EU...

"Att vilja är att kunna"

Ha de
 
Nu jobbar jag ju inom It-branschen. Men där gör företaget investeringar i att utveckla en programvara som vi sen kan sälja. Kanske kan samma ide appliceras på turistföretagarna i Kvikkjokk? De köper sig en bro om de tror det ökar deras möjlighet att dra dit fler turister.
 
Inkomster

Tyvärr är det ju så att bla de som har vissa inkomster från Båtturerna inte är intresserade av en bro.
Frågan är ju hur de i framtiden skall kunna få inkomster av turismen och kunna överleva i Kvikkjokk.?
 
De som kör båtar ska självklart inte finansiera en bro. det gör ju de som tror de kan ha nytta av den. Om man sen bygger en bro och det innebär att båtarna får sluta gå så får man söka inkomst på annat sätt.

Om man inte bygger broar för att de som kör båtar ska ha jobben kvar hade man aldrig byggt Öresundsbron, Stora bält bron eller tunnels under engelska kanalen.
 
Het fråga i byn.

Jag vet inte om just detta med båttrafikens framtid har nått med den sega hanteringen att göra. Men jag vet att jag själv fått ta emot en del skit då jag bl.a föreslog bro.
Tror personligen att många kommer att nyttja båtmöjligheten även om det blir en bro.. OM båtfolket tar chansen och marknadsför sig, kanske hittar på spännande turer osv...
 
Om en bro medför att det blir fler besökare i omrâdet sâ far väl bâtägarna bredda sina vyer lite och erbjuda mertjänster. Fiske, dykning? eller helt andra aktiviteter. Renburgare verkar ju poppis :)

Nu är det väl skoterförbud i största delen av omrâdet, men vintertid tror jag att skidturer i grupp med nâgra dagar pâ fjället skulle vara bättre att titta pâ än alpin skidâkning, det finns ju redan i mängder och innebär trista ingrepp i miljön.
 
Het fråga i byn.

Jag vet inte om just detta med båttrafikens framtid har nått med den sega hanteringen att göra. Men jag vet att jag själv fått ta emot en del skit då jag bl.a föreslog bro.

Tror personligen att många kommer att nyttja båtmöjligheten även om det blir en bro.. OM båtfolket tar chansen och marknadsför sig, kanske hittar på spännande turer osv...
 
Investera för framtiden

En liknelse:
När man för ett antal år sedan införde skoterförbud och byggde ett avgiftsbelagt ledsystem i Funäsdalsfjällen blev det ett ramaskri bland de företag som levde på skoteruthyrning, " det här tar kål på vår näring, vi blir ruinerade och arbetslösa ".
Redan andra vintern märktes en ökad efterfrågan att få köra på dessa välpreparerade leder och nu är det en stor succe med utvidgad verksamhet.

Så en bro över Kamajokken och ett nytt modernt vandrarcentrum med utökat utbud till andra människor än enbart tältande fjällrävar skulle antagligen dra till sej så mycket turister att båtförarna i Kvikkjokk måste utöka sin verksamhet istället för att gå under. Det skulle också automatiskt ge underlag för förbättrade kommunikationer.
Sen måste ju Kvikkjokksborna se lite in i framtiden för att försörja sej, det håller inte att bara köra på som de alltid gjort, det leder bara till stagnation som ju redan märks ganska tydligt.
 
Bron

om båttrafiken skulle vara helt avhängig den eventuella brons tillkomst,varför åker då flertalet vandrare till Bobäcken;de kan ju faktiskt idag bara åka till kamajokkens andra sida.
Så att gå längs ronningarna kanske inte tilltalar så många ändå=många fortsätter att ta båt till och från leden upp i tarradalen.
Men hur och var skulle en bro byggas så den inte spolas bort?
 
Brofrågan

Finns det inte en efterfrågan av en bro bland lokalbefolkningen i övrigt? Om jag bodde i en by där ett stort vattendrag drog fram i dess utkant, skulle jag finna det naturligt att det gick en bro över det. Om inte annat för att jag skulle kunna gå på kvällspromenader.

Och vad beträffar teknologin är den ingenjörskonst som ligger bakom resandet av broar rätt så vedertagen.
 
Och vad beträffar teknologin är den ingenjörskonst som ligger bakom resandet av broar rätt så vedertagen.

Det är nog ingen som tvivlar på mänsklighetens förmåga att bygga en bro som står fast oavsett vårflod. bara tillräckligt mycket stål och betong så. det kommer bli skitdyrt men det kommer stå kvar.

Frågan är väl snarast om man kan sätta upp en bro så som man brukar i fjällen av standard hängbromodell och var den då ska stå samt hur lång den behöver vara för att inte tas av fårfloden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.