Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk

Hej! Om några veckor ska jag och en vän ge oss ut och vandra en bit på Kungsleden. Vi kommer vara ute i cam 16 dagar vilket är längre än någon av oss vandrat förut. Har max vandrat 7 dagar innan.

Så nu söker jag lite tips på vägen hur kanske ni andra packat som gått den här vägen? Främsta funderingarna är väl över just bränsle till stormköket och hur man kan tänka med mat på en så lång vandring som vi ska göra. Finns det möjlighet att fylla på proviant, såsom bränsle och mat på vägen i t.ex. Ammarnäs. Vad skulle ni haft med er eller vad har ni haft med er på en sådan lång trekk? Allt som har med kläder och annan utrustning har vi redan löst.

Övriga tips mottages gärna också för er andra som gått den här sträckan eller en del av den (t.ex. Hemavan -Ammarnäs eller Ammarnäs-Kvikkjokk).

Hej! Om några veckor ska jag och en vän ge oss ut och vandra en bit på Kungsleden. Vi kommer vara ute i cam 16 dagar vilket är längre än någon av oss vandrat förut. Har max vandrat 7 dagar innan.

Så nu söker jag lite tips på vägen hur kanske ni andra packat som gått den här vägen? Främsta funderingarna är väl över just bränsle till stormköket och hur man kan tänka med mat på en så lång vandring som vi ska göra. Finns det möjlighet att fylla på proviant, såsom bränsle och mat på vägen i t.ex. Ammarnäs. Vad skulle ni haft med er eller vad har ni haft med er på en sådan lång trekk? Allt som har med kläder och annan utrustning har vi redan löst.

Övriga tips mottages gärna också för er andra som gått den här sträckan eller en del av den (t.ex. Hemavan -Ammarnäs eller Ammarnäs-Kvikkjokk).

Gått den vändan för något år sedan, trevlig sträcka mestadels =)

Om nu allt är som vanligt går det fylla på med gas och proviant efter vägen. Dock kostar det ju lite extra ute i butikerna på fjället.. Kör ni annat än gas så vet jag faktiskt inte vad som finns, alltid kört gas själv så aldrig riktigt tänkt på det.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej,
gick sensommaren 2018 från Kvikkjokk till Hemavan. Proviantera kan du i Ammarnäs (finns Ica), Adolfström (liten lanthandel med kuriosa) och i Jäkvikk där det också finns en liten Ica butik.
Sedan har stugorna längs Kungsledens första sträcka (Hemavan - Ammarnäs) viss proviantförsäljning. Kommer inte ihåg om alla hade det eller varannan.
Du behöver inte ha med dig något extra. Det som du packar för en dags övernattning är samma även för 3 veckor förutom mat förstås. Tält behövs så klart även om det finns lite småstugor & raststugor längs leden att övernatta i i nödfall.
Med vänlig hälsning, Veni

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips