Vad ska man ha under softshell?

Hej,
undrar vad ni där ute har för något under er softshelljacka. Jag har en Arcteryx Gamma SV och är osäker på hur pass mycket jag behöver under..
 
Det beror väl helt och hållet på vad det är för väder och vad du ska göra! Du måste själv känna efter vad som är lagom för dig. Vad som är lagom för dig skulle någon annan kanske frysa sig blå i...
 
Lager på lager som med andra friluftskläder. Underställ under vid varmt väder/högintensiva aktiviteter.
Underställ och en fleece vid kallt väder/lugna aktiviteter. Testa dej fram.
 
Generellt svar borde väl vara
klä dig som med vindtygsjacka minus ett lager ludd.
:)

Instämmer. Den logiska konsekvensen av det blir ju att en vindblus plus ett luddlager, t ex en undertröja, är mer flexibelt, lättare och billigare än en softshelljacka. Vilket IMHO gör softshelljackan till ett ganska onödigt plagg. Åtminstone om man väljer sina kläder utifrån en funktionsanalys. Så naturligtvis säljer de som smör :)

Jörgen
 
Eftersom det är en serie plagg som jag sett mindre behov av vill jag återigen gärna slå ett slag för vindtäta cykeltights och vindblus, då kan man ju reglera lättare eftersom lagret är oisolerat. Förutsatt man är smart nog att bära mössa och handskar när så erfodras.
Att den massiva MF-kampanjen lyckats syns i sportaffärernas galgsystem och på grundfrågan. Vi kommer nog att få se fler...
//J
 
Ludd? Vad för ludd? Min softshell har inte mycket ludd på insidan (Haglöfs Demon Jacket).

Har f ö använt vindblus och tycker inte alls den är ett överlägset alternativ, traditionellt ja, överlägset, nope.

Om någon missat det så gillar jag min softshelljacka mycket. :)
 
Ludd? Vad för ludd? Min softshell har inte mycket ludd på insidan (Haglöfs Demon Jacket).

Då är det ju ännu enklare: "ha samma grejer under som du brukar" :)

Men även vissa tunnare mjukskal har "ludd", om man tänjer begreppet. Yttertyget i har ofta ett mjukare tyglager laminerat på insidan. Totalt ett lite tjockare tyg, och tjockare tyg innebär mer isolerande luft.

PS. Nu är kanske inte det här är en tråd för eller emot mjuka skal, men jag tycker att de är trevliga för utförsåkning och vardag. :)
 
Eftersom det är en serie plagg som jag sett mindre behov av vill jag återigen gärna slå ett slag för vindtäta cykeltights och vindblus, då kan man ju reglera lättare eftersom lagret är oisolerat. Förutsatt man är smart nog att bära mössa och handskar när så erfodras.
Att den massiva MF-kampanjen lyckats syns i sportaffärernas galgsystem och på grundfrågan. Vi kommer nog att få se fler...
//J
Ja, man kan ju undra varför inte alla går runt i vindtäta cykeltights och vindblusar?

Vi människor må vara korkade, men vi är fåfänga också. Själv gillar jag vindtights och vindblus på (vinter-)fjället, men i stan föredrar jag min yllerock (vilken kostar som en Arc'teryx och medger lika mkt armrörlighet som en tvångströja, men är jääääää.... snygg.)
 
Strykarräven;331620 sa:
Ja, man kan ju undra varför inte alla går runt i vindtäta cykeltights och vindblusar?

Vi människor må vara korkade, men vi är fåfänga också. Själv gillar jag vindtights och vindblus på (vinter-)fjället, men i stan föredrar jag min yllerock (vilken kostar som en Arc'teryx och medger lika mkt armrörlighet som en tvångströja, men är jääääää.... snygg.)

Jo, egentligen har ju svaret på frågan om vad man skall ha under softshell getts tidigt i tråden. Det gamla vanliga: Det beror på vad du skall använda den till. Skall man vandra längs Kungsleden en sommardag med 20 kg på ryggen så behöver man nog inget inunder, då blir en softshell kanskei varmaste laget. Skall man stå still på Stureplan i några minusgrader så ökar behovet av att ha något under.

När jag skriver "funktionsanalys" så menar jag en sådan baserad på behoven "vandring i skog och fjäll", vilket väl bör tilläggas eftersom det är långt ifrån självklart. Eftersom jag i de sammanhangen söker lösningar som gör jobbet och är så lätta som möjligt har jag ännu inte stött på något som slår kombinationen vindblus samt ett större eller mindre antal tunna undertröjor. Men då har jag minimala krav på snygghet. Vilket förmodligen kan intygas av de som sett mig på fjället. En funktionsanalys utifrån att se ball ut på discot i Åre after ski skulle naturligtvis leda till helt andra kläder. Ut med vindblusen och in med en kroppsnära Arcteryx.

Jag menar inte att något av ovanstående är fel, det är upp till var och en att göra sin prioriteringar och sina val. Men jag insåg att jag borde klargöra förutsättningarna för mina val.

Jörgen
 
Martin Fjäderlätt;331609 sa:
Då är det ju ännu enklare: "ha samma grejer under som du brukar" :)

Men även vissa tunnare mjukskal har "ludd", om man tänjer begreppet. Yttertyget i har ofta ett mjukare tyglager laminerat på insidan. Totalt ett lite tjockare tyg, och tjockare tyg innebär mer isolerande luft.

PS. Nu är kanske inte det här är en tråd för eller emot mjuka skal, men jag tycker att de är trevliga för utförsåkning och vardag. :)

Att diskutera något angående softshell utan att specificera vilken typ av softshell det rör sig om blir ju svårt. När du skriver "trevliga för utförsåkning" misstänker jag att vi divergerar, Demon Jacket (liksom Gamma Jacket om jag inte minns fel) saknar membran och är bara ett vindavvisande tyg (http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2779). Jag hade personligen frusit sönder och samman om jag åkte utför i min softshell med mindre än att det var en sådär 20 plusgrader...

Det är som bekant en ganska avgrundsdjup skillnad mellan ett tunt tyg utan membran (exempel FlexAble) och ett tyg som är både vatten- och vindtätt (exempel Gore Softshell).

Angående softshell, senaste numret av utemagasinet ägnar ett antal sidor åt softshell och försöker bl a specificera olika typer av softshell.
 
Senast ändrad:
Per Ö;331667 sa:
Jag hade personligen frusit sönder och samman om jag åkte utför i min softshell med mindre än att det var en sådär 20 plusgrader.

Man kan ju fråga sig om ett plagg som inte ens är vindtätt är ett "skal".

Men nog finns det folk som är så modiga att de åker utför i mjukskal utan membran, och är nöjda med det?

Per Ö;331667 sa:
Angående softshell, senaste numret av utemagasinet ägnar ett antal sidor åt softshell och försöker bl a specificera olika typer av softshell.
Och trots detta misslyckas de (för tusende gången) med att ens nämna plagg som kostar under 1500. :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.