Vad ska jag ha i apotekspåsen?

Apoteket

Fråga Apotekets personal dom är kunniga,
och prata med din läkare om att ta med dig något med receptkrav för längre turer som antibiotika, men det kraver en viss utbildning för att veta vad man ska sätta in och för vilka problem.

Långseglare/Mikael Dwight

Jag brukar ta med mig:
Leukoplast: 5cm till fötter och "allt möjligt"
Suturtape: till djupare skärskador
Danamull: Lateximpregnerad, elastisk självhäftande binda.
Några sterilkompresser
2-3 engångsflaskor koksaltlösning till sårvård
Ibuprofen
Citodon
Loperamid typ travello, immodium
Samt arméns första förband

I myggtider ev antihistamin och för längre turer ev antibiotika.

Allt i min lista har jag haft nytta av under tidigare turer.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
cnygardh; sa:
joru; sa:
Som jag skrev, av hygieniska skäl vill jag inte klippa i "sterila" (nåja) plåster m m med en sax som används för vård av ibland väldigt skitiga fötter. Av samma skäl som jag väljer bort kniven alltså.
Kan du inte tvätta fötterna först då? ;)

///Claes

He he, håller i princip med om att man ska försöka använda sin utrustning så flexibelt som möjligt, men trots detta använder jag t ex inte tandborsten för annat än att borsta tänderna med ;). Och nagelklipparen till att klippa naglar med, vilket den för övrigt gör mycket bättre än en sax.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips