Vad ska jag ha för cykel?

Min cykel blev stulen i höstas så det är hög tid att köpa en ny. Den förra var nån Crescent som jag trivdes halvbra med. Skivbromsarna fick jag aldrig att funka överhuvudtaget i princip. Bet knappt något, vettifan varför. Men slipper gärna skivbromsar i framtiden. Sen så tyckte jag att cykeln blev jäkligt svajig när man hängde på två packväskor bak. Kan tänka mig att det blir än värre när packväskor fram också ska på. Beror det på att jag kanske hade en alu-ram? (ingen aning vad för ram det var).

Så det jag vill slippa är problem med skivbromsar och en cykel som känns stabil att hänga på tunga väskor.

Anvädningsområde är långfärdscykling i europa. Blandat underlag, asfalt, grus. Säkert lite off-road bitvis.

Maxpris: Så billig som möjlig, gillar inte att ha dyra saker. (kan sträcka mig till MAX 5000kr) Köper gärna begagnat. Kan man tänka sig att det går att hitta "utrustade" cyklar begagnat nånstans? Med nödvändiga packhållare, väskor och så där.?
 
Jag TROR att det kommer bli svårt att lösa dina krav på 5k.

Sen så drar jag väl en rövare och tipsar om en toppen cykel mycket högre än din budget,
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-dx-cross-2000-4636-611961/aid:611965

Pro DX Cross 2000, sen väljer man att utrusta den med stänkskärmar och pakethållare när man beställer. Kör själv den med ett set med Vaude packsäckar. Riktigt kanonfin cykel. Inga problem att köra fullastad. Styv och fin ram.

Tror att du gör dig själv en björntjänst att lägga 5k på detta, troligen kommer det inte hålla särskilt länge och inte håla nog hög kvalité för att du ska vara nöjd.

Säg så här, hur mycket betalde du för din cresent, sen addera 5k för denna cykeln. Då kanske du nästan kommit upp i 10k vilket då närmar sig för vad cykeln som jag länkade till.

Så mitt råd är att vänta med att köpa tills du kan lägga minst 8k, (då är det ett krav att du handlar utomlands, t.ex. rose eller motsvarande) för att lägga 8k i Sverige är ungefär som att betala 12k från tyskland.

Sen angående att du tyckte ramen svajade så är det inte för att det är alu ram utan för att ramen du hade i sig var dålig troligtvis.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tipset! Men 11 000kr är på tok för mycket för mig. Men om du har mer tips i den prisklassen så tar jag gärna emot, går ju alltid att leta efter begagnat! :)

Det handlar inte egentligen om att ha råd, det SKULLE väl vara möjligt för mig att hosta upp slantarna. Men hur bra cykeln än är så VET jag av tidigare erfarenheter att jag inte alls trivs med dyra prylar. Jag skulle inte känna mig nöjd med en dyr cykel, låter kanske konstigt men jag finner obehag i ett sådant innehav.
 
Är det förresten smart med en crosscykel till mina ändamål? Tungcyklat på asfalterad väg?

Beror väl mest på däcksmönster och lufttryck. Finns gott om slicks som passar till en cross (622 mm och 32-38 mm brett).

Ska du ha mycket packning, kan du gott välja en traditionell touringcykel. Men med lättpackning skulle jag nog fundera på en bra cykelcrosshoj.
/Niklas
 
Hur hittar man egentligen en touringcykel? Har googlat skitmycket men hittar ingen butik som säger "det HÄR är en touringcykel!" utan finns typ bara mountainbike, racer, stadscyklar blaha blaha.
 
För långfärdscykling brukar man rekommendera en cykel med ganska lång hjulbas (mindre orolig styrning på vägen) och långa kedjestag (mindre risk för att slå i hälarna i packväskorna). Naturligtvis fästen för pakethållare och skärmar både i bak och på gaffeln.

Klassiska touringcyklar är bland annat Trek 520, Surly Long Haul Trucker, Fuji Tourer. Men naturligtvis kan man använda praktiskt taget vad som helst att cykla långt på. Jag vet folk som använt sina pendlarcyklar (typ Focus Mares, Kona Jake) och långcyklat med - så länge man är eftertänksam vid packning funkar det och begagnade pendlarcyklar kan man hitta billigt.
 
Några förslag

Förmodligen väldigt mycket cykel för pengarna;
http://www.evanscycles.com/products/jamis/coda-elite-2013-hybrid-bike-ec041527#features

Deoreväxlar håller länge, har en hoj med 30 000 km där bakväxeln, en Deore, har hängt med från start. Framväxeln byttes efter 12 000 km från en Alivio som tjänat ut tillen deore som nu växlat utmärkt i 18 000 km.
Jag har mycket goda erfarenheter av skivbromsar, lättare att justera, tar mycket bättre än fälg- och trumbromsar. Fälgarna håller väldigt mycket längre när de inte slits av bromsbelägg. I kuperade och bergiga trakter är problem med överhettning vid långa bromsningar i det närmaste obefintliga.

Eller; http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/lithium-5-2013-hybrid-bike-ec044200#features

eller; http://www.evanscycles.com/products/charge/scourer-2013-hybrid-bike-ec042802#features
 
liggcykel

Om du ska cykla långt är liggcykel bra mycket bekvämare än "vanlig" cykel. Inget ont i rumpa, handleder, rygg eller nacke. Mycket vilsamt. Om man dessutom inte har lä av en klunga utan cyklar själv är det bra mycket mindre luftmotstånd för en liggcykel. Snitthastigheten blir högre och mindre ansträngande att upprätthålla.

Rekommenderar en Optima Highbaron om du är över 1.75 så du når ner till marken. Har inte provat Metabikes men gissar att deras highracer e fin, där kan man även ha tjockare däck vilket kan vara behagligt på grusväg. Hellre feta däck än fjädring. Fjädring suger nästan alltid en hel del av kraften, mindre effektiv kraftöverföring blir det.

Enda nackdelen med liggcykel jag kan komma på är att man "syns" och inte smälter in på samma sätt som på "vanlig" cykel.

Skriver detta efter att just ha cyklat vätternrundan på "vanlig" cykel... skulle ha tagit en av mina liggcyklar istället... fast då får man starta i början eller slutet o jag ville åka klunga med andra. Tokigt.
 
Lämplig touringcykel

Just kommit hem efter en cykelresa till Wien. Bor utanför Laholm, så det blev en resa till Helsingborg, över Själland, längs Jyllands östkust, följde Elbe ett tag och sedan ner genom östra Tyskland till Regensburg och därefter Donau Radweg till Wien. Vad gäller lämplig touringcykel är det inte alltid lätt att hitta i Sverige. Själv har jag sedan sedan några år tillbaks en Giant Expedition RS1. Den har aluminiumram och mkt bra övriga komponenter från Shimano, bra pakethållare och lowriders från Tubus. Jag är mkt nöjd med denna cykel. Touringcyklar är en liten marknad i Sverige och därför är de svåra att hitta. Vill man inte köpa en färdig som jag gjorde kan man ju leta rätt på lämplig ram och utrusta den på lämpligt sätt (blir dock litet dyrare). Aluminium är för mig en självklarhet (väger mindre), då jag cyklar i Europa och inte långtbortistan. Jag har aldrig drabbats av rambrott varken på min touring, MTB eller racercykel.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips