Vad ska jag ha för cykel?

Min cykel blev stulen i höstas så det är hög tid att köpa en ny. Den förra var nån Crescent som jag trivdes halvbra med. Skivbromsarna fick jag aldrig att funka överhuvudtaget i princip. Bet knappt något, vettifan varför. Men slipper gärna skivbromsar i framtiden. Sen så tyckte jag att cykeln blev jäkligt svajig när man hängde på två packväskor bak. Kan tänka mig att det blir än värre när packväskor fram också ska på. Beror det på att jag kanske hade en alu-ram? (ingen aning vad för ram det var).

Så det jag vill slippa är problem med skivbromsar och en cykel som känns stabil att hänga på tunga väskor.

Anvädningsområde är långfärdscykling i europa. Blandat underlag, asfalt, grus. Säkert lite off-road bitvis.

Maxpris: Så billig som möjlig, gillar inte att ha dyra saker. (kan sträcka mig till MAX 5000kr) Köper gärna begagnat. Kan man tänka sig att det går att hitta "utrustade" cyklar begagnat nånstans? Med nödvändiga packhållare, väskor och så där.?
 
Jag TROR att det kommer bli svårt att lösa dina krav på 5k.

Sen så drar jag väl en rövare och tipsar om en toppen cykel mycket högre än din budget,
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-dx-cross-2000-4636-611961/aid:611965

Pro DX Cross 2000, sen väljer man att utrusta den med stänkskärmar och pakethållare när man beställer. Kör själv den med ett set med Vaude packsäckar. Riktigt kanonfin cykel. Inga problem att köra fullastad. Styv och fin ram.

Tror att du gör dig själv en björntjänst att lägga 5k på detta, troligen kommer det inte hålla särskilt länge och inte håla nog hög kvalité för att du ska vara nöjd.

Säg så här, hur mycket betalde du för din cresent, sen addera 5k för denna cykeln. Då kanske du nästan kommit upp i 10k vilket då närmar sig för vad cykeln som jag länkade till.

Så mitt råd är att vänta med att köpa tills du kan lägga minst 8k, (då är det ett krav att du handlar utomlands, t.ex. rose eller motsvarande) för att lägga 8k i Sverige är ungefär som att betala 12k från tyskland.

Sen angående att du tyckte ramen svajade så är det inte för att det är alu ram utan för att ramen du hade i sig var dålig troligtvis.
 
Tack för tipset! Men 11 000kr är på tok för mycket för mig. Men om du har mer tips i den prisklassen så tar jag gärna emot, går ju alltid att leta efter begagnat! :)

Det handlar inte egentligen om att ha råd, det SKULLE väl vara möjligt för mig att hosta upp slantarna. Men hur bra cykeln än är så VET jag av tidigare erfarenheter att jag inte alls trivs med dyra prylar. Jag skulle inte känna mig nöjd med en dyr cykel, låter kanske konstigt men jag finner obehag i ett sådant innehav.
 
Är det förresten smart med en crosscykel till mina ändamål? Tungcyklat på asfalterad väg?

Beror väl mest på däcksmönster och lufttryck. Finns gott om slicks som passar till en cross (622 mm och 32-38 mm brett).

Ska du ha mycket packning, kan du gott välja en traditionell touringcykel. Men med lättpackning skulle jag nog fundera på en bra cykelcrosshoj.
/Niklas
 
Hur hittar man egentligen en touringcykel? Har googlat skitmycket men hittar ingen butik som säger "det HÄR är en touringcykel!" utan finns typ bara mountainbike, racer, stadscyklar blaha blaha.
 
För långfärdscykling brukar man rekommendera en cykel med ganska lång hjulbas (mindre orolig styrning på vägen) och långa kedjestag (mindre risk för att slå i hälarna i packväskorna). Naturligtvis fästen för pakethållare och skärmar både i bak och på gaffeln.

Klassiska touringcyklar är bland annat Trek 520, Surly Long Haul Trucker, Fuji Tourer. Men naturligtvis kan man använda praktiskt taget vad som helst att cykla långt på. Jag vet folk som använt sina pendlarcyklar (typ Focus Mares, Kona Jake) och långcyklat med - så länge man är eftertänksam vid packning funkar det och begagnade pendlarcyklar kan man hitta billigt.
 
Några förslag

Förmodligen väldigt mycket cykel för pengarna;
http://www.evanscycles.com/products/jamis/coda-elite-2013-hybrid-bike-ec041527#features

Deoreväxlar håller länge, har en hoj med 30 000 km där bakväxeln, en Deore, har hängt med från start. Framväxeln byttes efter 12 000 km från en Alivio som tjänat ut tillen deore som nu växlat utmärkt i 18 000 km.
Jag har mycket goda erfarenheter av skivbromsar, lättare att justera, tar mycket bättre än fälg- och trumbromsar. Fälgarna håller väldigt mycket längre när de inte slits av bromsbelägg. I kuperade och bergiga trakter är problem med överhettning vid långa bromsningar i det närmaste obefintliga.

Eller; http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/lithium-5-2013-hybrid-bike-ec044200#features

eller; http://www.evanscycles.com/products/charge/scourer-2013-hybrid-bike-ec042802#features
 
liggcykel

Om du ska cykla långt är liggcykel bra mycket bekvämare än "vanlig" cykel. Inget ont i rumpa, handleder, rygg eller nacke. Mycket vilsamt. Om man dessutom inte har lä av en klunga utan cyklar själv är det bra mycket mindre luftmotstånd för en liggcykel. Snitthastigheten blir högre och mindre ansträngande att upprätthålla.

Rekommenderar en Optima Highbaron om du är över 1.75 så du når ner till marken. Har inte provat Metabikes men gissar att deras highracer e fin, där kan man även ha tjockare däck vilket kan vara behagligt på grusväg. Hellre feta däck än fjädring. Fjädring suger nästan alltid en hel del av kraften, mindre effektiv kraftöverföring blir det.

Enda nackdelen med liggcykel jag kan komma på är att man "syns" och inte smälter in på samma sätt som på "vanlig" cykel.

Skriver detta efter att just ha cyklat vätternrundan på "vanlig" cykel... skulle ha tagit en av mina liggcyklar istället... fast då får man starta i början eller slutet o jag ville åka klunga med andra. Tokigt.
 
Lämplig touringcykel

Just kommit hem efter en cykelresa till Wien. Bor utanför Laholm, så det blev en resa till Helsingborg, över Själland, längs Jyllands östkust, följde Elbe ett tag och sedan ner genom östra Tyskland till Regensburg och därefter Donau Radweg till Wien. Vad gäller lämplig touringcykel är det inte alltid lätt att hitta i Sverige. Själv har jag sedan sedan några år tillbaks en Giant Expedition RS1. Den har aluminiumram och mkt bra övriga komponenter från Shimano, bra pakethållare och lowriders från Tubus. Jag är mkt nöjd med denna cykel. Touringcyklar är en liten marknad i Sverige och därför är de svåra att hitta. Vill man inte köpa en färdig som jag gjorde kan man ju leta rätt på lämplig ram och utrusta den på lämpligt sätt (blir dock litet dyrare). Aluminium är för mig en självklarhet (väger mindre), då jag cyklar i Europa och inte långtbortistan. Jag har aldrig drabbats av rambrott varken på min touring, MTB eller racercykel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
amanda_lampray.se Vilken cycloscross ska jag köpa? Landsvägscykling 4
Steven82 Är det en Comp jag ska ha? Landsvägscykling 6
Picea Hur hårt ska man pumpa? Landsvägscykling 56
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
olaab Hitta längre bilparkering, Göteborg? Ska cykla Kattegattleden ToR. Landsvägscykling 4
Pysse Hur hårt ska man köra? Landsvägscykling 3
Tårtan1 Ska börja cykla, behöver råd från erfarna. Landsvägscykling 26
hannulan Ska det vara så här Landsvägscykling 19
vid klickande ljud när man inte trampar ska gå att välja bort hur? Landsvägscykling 12
Dayana Vad ska man köpa? Landsvägscykling 2
Skrymt Hur skall jag tänka med däck? Landsvägscykling 15
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Rejsermannen Får jag mycket för pengarna? Rea(fynd?) Landsvägscykling 12
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
Florén Kan jag använda kedjan? Landsvägscykling 5
Siven Vilka kläder behöver jag skaffa Landsvägscykling 9
kristina1986 vart hittar jag konnyckel? Landsvägscykling 9
Maxon Hjälp, jag är nybörjare!! Landsvägscykling 6
HenrikRosen Vilken trainer skall jag välja Landsvägscykling 10
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
sanna.h Vad för cykel? Landsvägscykling 25
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.