vad ska ett första hjälpen apotek innehålla?

Hej!

Jag skulle vilja ha bra tips på vad ett första hjälpen kit skulle kunna innehålla.

Jag ska vara i fjällen under en vecka och vi kommer att vara två som går tillsammans.
Vi ska bara vandra, altså inte klättra.

Någon som har en bra lista på vad som behövs?

MVH

Erik

Hur tuffa är ni?

Tok tuff: Gaffa en meter

Lite vekare: Försvarets första förband, klart!

Normal vek: Första förband, leukoplast kirurgtejp, Compeed, Nobligan el dyl,

Tok vek: Använd kundvagn på apoteket :)

Ps Jag är normal vek Ds

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Leukoplast/elastoplast för att förebygga skavsår

Compeed för köttiga skavsår.

Cylokainsalva för brännskador, skavsår osv

Plåster

Dauerbinda för stukningar

Pincet och nål för flisor och stickor

tänk på att spenförband kan ersätta många förband samt elastisk binda. ta med några tabletter med paracetamol och några med acetylsalicylsyra, då kan man blanda vid behov, 3 alvedon och 2 magnecyl fungerar lika bra som receptbelagda värktabletter..(gammalt jägartrix)

Skaffa ett par bra kängor/skor och skippa compeeden.

Problemet är att man inte vet om de är bra (d.v.s. passar ens fötter) förrän man är därute och då är det för sent att gå till affären och byta. Det är nog enklare och billigare att ta med sig några Compeed än att bära med sig en uppsättning kängor och hoppas att några passar.

För att återföra tråden till det seriösa:

forstahjelp.jpg

Plåster kan man med fördel ha i lite olika storlekar och format. Något smärtstillande kan väl vara bra också. Paracetamol är bäst tror jag. Jag har för mig att acetylsalicylsyra inte är så bra om man blöder. Kanske någon medicinskt kunnig kan bekräfta eller dementera detta?

Du

Hej!

Jag skulle vilja ha bra tips på vad ett första hjälpen kit skulle kunna innehålla.

Jag ska vara i fjällen under en vecka och vi kommer att vara två som går tillsammans.
Vi ska bara vandra, altså inte klättra.

Någon som har en bra lista på vad som behövs?

MVH

Erik
Ta hjälp av en kunnig person på apoteket, beskriv vad du ska göra så får du nog med dig vad du behöver, glöm inte lösimagenpiller, huvudvärk o annan värk, det kan behövas piller mot sånt med.

Plåster (metervara, tyg) för småsår
En höger benficka (militärens) alt cederots stora blodstoppare klarar alla realistiska öppna sår.
leukoplast (den röda 50 mm) lagar det mesta, även prylar. Förebygga och åtgärda skavsår.
ev compeed om du vet att du lätt får skavsår
Kirurgtejp eller fjärilar drar ihop större skärsår.
Doverbinda (stukningar, tryckförband)
Några våtservetter/spritservetter.
En karta värktabletter
Hudsalva/idominsalva.
Militärens halsduk fixar det mesta.
Handskar om du hjälper okända (blodsmitta)
Andningsskydd för HLR på okända (smitta)
Solstift med HÖG skyddsfaktor.

Detta brukar räcka för mig. Man behöver inte ta med hela apoteket utan får använda sin fantasi lite om något ovanligt händer. Kraftig saltlösning eller whisky för sårrens. Multiverktygets kniv för stickor. Jag menar varför snåla med lågviktsprylar om man tar med sig en halv akutavdelning för saker som mycket sällan händer.

Kunskap är nog det viktigaste du kan packa ner, Röda Korset har ofta gratisutbildningar. Det är alltför vanligt att folk bär med sig halva apoteket men inte har en aning hur man ska använda sakerna. Har man gjort lumpen så har man 40 tim SJV utb och borde därmed vara rätt van att hantera försvarets första förband och med det kan kan man lösa en massa saker, kombiner det med plåster och de medikament du brukar använda så kommer du långt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips