vad ska ett första hjälpen apotek innehålla?

Strykarräven;366198 sa:
Själv skulle jag t ex aldrig bära HLR-mask och plasthandskar (i Sverige, där blodsmitterisken är minimal); oddsen att du ska hitta någon som behöver HLR och där sådan gör nytta (tänk på hur långt borta defibrillatorn är; till slut är det ändå den som ska rädda livet!) är minimal.

Jag brukar i alla fall jag se till att jag har både plasthandskar och hlrmask i min förstahjälpenutrustning oavsett om jag är i natur- eller stadsmiljö . En vacker dag stöter du på sprutnarkomanen Helge, med hepatit A-Ö, som har ramlat och slagit upp pannan och behöver lite hjälp innan ambulansen kommer...

I själva utrustningen har jag bara saker som jag vet hur jag ska använda, dvs suturer och intuberingsverktygen stannar hemma... :)

/Jonas
 
jonne: Jag menade såklart i fjällen! På stan är det ju just Hepatit-Håkan som hittas medvetslös/sönderslagen/halvdrunknad/kvävd i sina egna spyor. I stan finns ju dessutom en chans att få dit en ambulans, i fjällen inte.
 
Angående värktabletter Paracetamol/ASA/NSAID

Paracetamol (Alvedon, Panodil, Reliv): Vänligt mot magen och har nästan inga biverkningar. Hjälper bra mot värk och feber. MEN hjälper inte mot inflammation eller mensvärk.

Acetylsalicylsyra - ASA (Treo, magnecyl m.fl.) och andra NSAID som diklofenak (Voltaren), Naproxen (Pronaxen) och Ibeprofin (Ipren m.fl): Dessa hjälper ungefär lika bra mot värk och feber som Paracetamol. MEN de är dessutom effektiva mot inflammation. Detta är något man bör ta i beaktande inför en vandring eftersom inflammatorisk värk inte är helt ovanlig i samband med ansträngning eller om man gör illa sig. Tar man paracetamol vid inflammation kommer det hjälpa mot värken, men NSAID kommer dessutom sänka inflammation och svullnad vilket underlättar läkningen.

Alla NSAID har inverkan på blodkoagulationen genom att påverka blodplättarnas funktion. Men ASA gör detta irreversibelt. En Treo slår ut varenda blodplätt i kroppen och det tar ca en vecka att återbilda hela reserven.

Beträffande övriga förslag på läkemedel som opiater och Stesolid så måste jag avråda. Detta är starka läkemedel och ska inte användas om man inte verkligen vet vad man gör (okej en Tradolan är väl ok om man vet att man tål det). Vad Stesolid skulle göra i en sjukvårdsväska förstår jag inte. Det kan möjligtvis användas för att häva ett allvarligt ryggskott men man lär ändå behöva sjuktransport från platsen. Förvisso häver det epileptiska anfall också men har man någon med någon sjukdom med sig så har man särskild beredskap för just detta.
 
Förvisso häver det epileptiska anfall också men har man någon med någon sjukdom med sig så har man särskild beredskap för just detta.
Stesolid kräver recept, recept kräver diagnos så det borde ju lösa sig självt. Att lösa mediciner på den svarta marknaden för sitt friluftsapotek låter ju...ja, det finns folk till allt.

Dessutom bör väl diazepam administreras med klysma vid EP? O vem har sånt på sig på tur? =)
 
Mitt 1:a hjälpen innehåller

1. Plåster och suturplåster
2. Leukoplasttejp
3. Gasbinda och kompress
4. Värktabletter t.ex. ipren + imodium
5. Liten fällkniv med sax och pincett
6. Tvål (hör egentligen till hygienavdelningen. Dock använder jag den aldrig till hygien, utan har den bara för eventuell sårtvätt pga. sina bakteriedödande egenskaper.)

Mvh /Joel
 
Hm

Reklam är ju puhlt men Aklas Mc sats är ganska bra som grund. Två 1.(5.)förband, plåster, sax, sårtvätt, räddningsfilt. Kompletera med tvärstopp till tarmen, imodium eller opiat, smärtstillande jägarvarianten eller liknande, elastisk binda samt fotplåster i nödig mängd.
Tvål och nagelborste finns redan i hygienpåsen.
Pincett i bra atthaverktygen. Spegel i kompassen. Undvik dubletter om ej nödvändigt.
Efter tankning med ovanstående viker jag in min sats i en större plastpåse. Den har hållt sig torr vid djupare än planerade vad.... En bit eltejp fixar förslutningen och kan återbrukas till tryckförbandshållare....
Stora bensågarsatsen behöver bara de som har förarbevis....
//J
 
Vättlefjäll;374366 sa:
Stesolid kräver recept, recept kräver diagnos så det borde ju lösa sig självt. Att lösa mediciner på den svarta marknaden för sitt friluftsapotek låter ju...ja, det finns folk till allt.

Dessutom bör väl diazepam administreras med klysma vid EP? O vem har sånt på sig på tur? =)
Suck, som jag antog så skulle jag hållit mig till Kalle Anka-plåster och Snögg, annars fokuseras diskussionen på extremerna. Jag menade kanske inte att Jan Banan ska köpa en karta Steso på Plattan och dra ut den i skogen och blanda i fruktsoppan, utan som jag skrev att det finns en del potenta läkemedel som i rätt händer kan göra stor nytta, i fel händer vara till skada. Samma med viss kunskap: är du bra på att dra frakturer rätt och kanske t o m har med en sån där aluminiumskena som kan formas, kan du göra mycket nytta vid ett benbrott. Om nån nolla som jag däremot skulle börja försöka mer än grovreponera skulle det antagligen bara leda till mer helsike.

Benzot tänkte jag mest för att dra urledvridningar rätt. Axlar t ex är inte helt ovanliga i utelivet. Frakturer samma sak.

PS: Precis samma med t ex en insulin- eller adrenalinpenna (well, den senare är betydligt mindre farlig),de kan också göra en massa nytt i rätt händer. Ett bredspektrumantibiotikum är nog inte heller fel, men naturligtvis ska vi inte dela ut sånt till kreti och pleti heller.
 
Senast ändrad:
Min medicinväska för den senaste turen:

Plåster (ca 1 dm)
Dauerbinda (1/2, räcker till en stukning)
2 pkt steristrip
Första förband (försvarets, lättillgängligt)
2 compeed
Leukoplast upprullad på sugrör, ca 1 m
Mepore förband
2 kompresser
Diclofenac 1 karta
Dimor 1 karta
Loratadin 1 karta
Tops
Tramadol 3 st
Försvarets hudsalva
Xylocain
Lansetter 3 st

Summa summarum 111 g

Kanske lite overkill, men vikten blir rimlig i alla fall. Gällande Tramadol så har jag kvar några tabletter sedan ett revbensbrott för ett par år sedan, dvs jag har tagit det och vet hur jag reagerar. (Det blir inte särskilt kul om man har smärtor, då tar de bara bort smärtupplevelsen; när smärtan börjar avta blir det mer intressant...) Dimor är värt vad som helst de tillfällen det krävs (läs: för mycket quinoa ;)). Lansetterna är sjukt bra till att ta ut stickor med eftersom de är så vassa (det är av en typ som sitter i blodprovstagare för t ex diabetiker).

Till detta kommer en Victorinox Classic SD (min kniv) med pincett och sax. Allt packas i en ziplockpåse.

Jag har aldrig behövt använda första hjälpen-grejer på tur till mig själv, däremot har jag fått använda Compeed och Leukoplast på andra. Men det innebär inte att jag tycker att man bör dra slutsatsen att det inte kan komma att behövas.
 
Min favoritgrej är spenförbandet. Jag har frågat på flera apotek, men de har inget. Jula säljer EN meter för 89 kronor.
Jag får beställa på nätet. Det finns ju både blått och hudfärgat.
För inte så länge sedan så var ju snögg det ultimata förbandet som tom ansågs bättre än försvarets förband. Det skulle kunna användas till allt. Tyvärr har jag inte de breda rullar försvaret hade. Det finns ju bara typ fyra centimeter brett.

Spenförband är för att skydda sprickor i spenar. Ett finger ser nästan ut som en spene. En Gerber LMF II tvärs över ett finger ser nästan ut som en spricka. Alltså, Snögg, eller Soft1 som det numera heter är min favorit vid skärskador i fingrar, vilket händer ibland. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Glännman Ska mina fötter frysa även denna vinter ? Utrustning allmänt 48
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
akahl Ska börja paddla-vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Strmbrg Leatherman, va fan, ska dom rosta?... Utrustning allmänt 20
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
Tapio_ut Allt-i-ett-tvättmedel? Utrustning allmänt 16
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Frandsén91 Benchmade 201 activator..är d2 ett bra stål? Utrustning allmänt 14
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
koskenkorva MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum! Utrustning allmänt 16
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
Vättlefjäll Är det inte dags för ett gruppköp? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
niking Dålig mobiltäckning snart ett minne blott? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.