vad ska ett första hjälpen apotek innehålla?

Jao, visst kan man komba paracetamol + NSAID (Ipren mm), men har du riktigt ont så är det bara opioider som hjälper (t ex tramadol eller ännu hellre morfin, som ju tack och lov inte går att köpa över disk). 1g paracetamol är ju standarddos, men man kan ge en stötdos om 2g om det kniper, kom ihåg max 4g/dag!

Om man läser tidigare första hjälpen-trådar, så varierar våra "kit" väldeliga. Det finns nog inga rätt eller fel, man får hitta sin egen kompromiss mellan bekvämlighet och säkerhet. Själv skulle jag t ex aldrig bära HLR-mask och plasthandskar (i Sverige, där blodsmitterisken är minimal); oddsen att du ska hitta någon som behöver HLR och där sådan gör nytta (tänk på hur långt borta defibrillatorn är; till slut är det ändå den som ska rädda livet!) är minimal.

Men lite grov indelning:
-Skavsårsgrejor: Leukoplast/motsv tejp och ev Compeed
-Sår: Några kirurgtejpar (steri-strips) och ev plåster om man tror på sånt, ett par kompresser eller färdigt första förband (jag tror mer på en Cederrots blodstoppare; vad ska du göra för att behöva lägga tryckförband i fjällen? Hugga kniven i armvecket?). Sen kan man bättra på med skavsårstejpen (den är ett bra multiverktyg)
-Brännsår: Om man vill kanske nåt slags täckt (plastad) kompress är kul att ha?
-Värk: Paracetamol för två dagar, Ipren/motsv för nån dag (man vet oftast vilken man svarar bäst på) och ev nån starkare tablett om du har tillgång och kan använda dem rätt.
-Andra tabletter: Immodium, antihistaminer (mot ev allergier), kortisontabletter (mot ännu mer allergier)
-Pincett (grymt bra!), ev sax (mycket lättare att arbeta med än kniv, kan dessutom klippa naglar!)
-Nån sårtvätt, antingen på flaska eller som färdigladdade sårtvättar.
-Hud: Solstift, kortisonkräm, vaselin (guld mot allt som skaver)
-Stukningar mm: Dauerbinda, dock stor och tar en massa plats

Om du är medicinskt kunnig så kan man nog göra en del gott med t ex Nitrospray, kortisontabletter, snabbverkande astmainhalator, morfintabletter, adrenalinpenna, suturer, Stesolid/motsv muskelrelaxerande, insulinpenna...

Vad jag brukar ha med till hela gänget:
Leukoplast (den breda)
Blodstoppare + nån kompress
2 färdiga sårtvättar (tvål och vatten fixar nog det mesta)
Pincett, ibland sax
Alvedon Forte, Ipren 400mg, Tradolan, Betapred, Stesolid, Immodium

Allt detta blir inte tungt, och det fyller inte mycket.
 
Problemet är att man inte vet om de är bra (d.v.s. passar ens fötter) förrän man är därute och då är det för sent att gå till affären och byta. Det är nog enklare och billigare att ta med sig några Compeed än att bära med sig en uppsättning kängor och hoppas att några passar.

För att återföra tråden till det seriösa:
Mitt inlägg VAR seriöst! Det är är märkligt hur många vandrare som accepterar att deras kängor nöter hål på hälar eller tår och därför är tvungna att bära med sig ett ganska stort antal plåster av olika slag. Men detta är inte ett inlägg i UL-debatten. Några plåster hit eller dit... Men varför stå ut med skavsår??? Sedan jag övergav Lundhags/liknande till förmån för de billigaste Hanwag kan jag lämna alla typer av fotplåster hemma och dessutom nöja mig med en ganska tunn ullstrumpa i kängan.

HåkanF
 
Snöggförband tycker jag är en given hit! Går att använda som stödbinda plåster blodstoppare mm. En höjdare i en akutväska. Säljs på det flesta större apotek.
 
Om plåster och piller

Priomo är att kunna använda vad ni har med er och kan råka ut för. Utbildning och förmåga...
5e förband är beteckningen på det som bärs i höger benficka. När det blöder, skriks och behövs så går det åt flera.... det 5e brukar vara det 1. som kommer rätt....
Med all respekt för Majjen. Alla har individuella fötter och generella råd om kängor, sockar och iläggssulor hamnar lätt något fel. Flera par sockor som glider på varandra sparar fothuden...
Om ni drar ett mgn av tidigare inlägg så får ni ihop ett lagom litet pennfodral eller bättre plastpåse.
Det blir nog bra. //J
 
Mitt inlägg VAR seriöst! Det är är märkligt hur många vandrare som accepterar att deras kängor nöter hål på hälar eller tår och därför är tvungna att bära med sig ett ganska stort antal plåster av olika slag. Men detta är inte ett inlägg i UL-debatten. Några plåster hit eller dit... Men varför stå ut med skavsår??? Sedan jag övergav Lundhags/liknande till förmån för de billigaste Hanwag kan jag lämna alla typer av fotplåster hemma och dessutom nöja mig med en ganska tunn ullstrumpa i kängan.

HåkanF
Det var ju bra för dig att du har hittat kängor som passar dina fötter, men det hjälper ju inte dem som inte har haft samma tur. Några Compeed i packningen är en billig och föga utrymmeskrävande försäkring mot en förstörd tur för dem som inte är helt säkra på att inte få skavsår.
 
Problemet är att man inte vet om de är bra (d.v.s. passar ens fötter) förrän man är därute och då är det för sent att gå till affären och byta. Det är nog enklare och billigare att ta med sig några Compeed än att bära med sig en uppsättning kängor och hoppas att några passar.

För att återföra tråden till det seriösa:

forstahjelp.jpg


Plåster kan man med fördel ha i lite olika storlekar och format. Något smärtstillande kan väl vara bra också. Paracetamol är bäst tror jag. Jag har för mig att acetylsalicylsyra inte är så bra om man blöder. Kanske någon medicinskt kunnig kan bekräfta eller dementera detta?

Stämmer att acetylsalicylsyra inte är bra när det blöder, blodförtunnande... två vanliga panodil och två ipren fyra gånger dagligen rekomenderas...
Opioider (morfin) är inte att rekomendera till den som inte med säkerhet vet sig slippa biverkningar (illamående, yrsel och massa annan jobbig skit...)
 
Stämmer att acetylsalicylsyra inte är bra när det blöder, blodförtunnande... två vanliga panodil och två ipren fyra gånger dagligen rekomenderas...
Opioider (morfin) är inte att rekomendera till den som inte med säkerhet vet sig slippa biverkningar (illamående, yrsel och massa annan jobbig skit...)
...vilket leder oss in på en annan viktig aspekt v utelivsmedicin: testa innan du åker ut!

testa de mediciner du har med (ja ja, med vett i skallen förstås), testa att riva ut en blodstoppare eller ett 1:a förband, testa att linda en fotled eller att spjäla ett ben (well, sommartid kanske detta är lite overkill, men ändå kul!).
 
Är det bara jag som tejpar fötterna förebyggande? Om man är litet uppmärksam märker man ju långt innan det har hunnit bli blåsor var de ömma punkterna ligger, och litet tejp där gör att man slipper skavsår.

Lundhags eller ej, de flesta skor har något ställe som ligger emot, men som inte märks om man inte går många mil med packning. Mina kängor använder jag året om, utom dagar som denna när jag föredrar sandaler, och jag får aldrig några tendenser till skavsår i vanliga fall. Men på vandring brukar jag få lov att tejpa i alla fall. Det har även hänt att jag har gått en riktig långpromenad i mina sköna, ingångna gympaskor här hemmavid, och efteråt haft tendenser till rodnad i skinnet. Jag skulle definitiv tejpa där om jag skulle gå samma sträcka i samma skor nästa dag.

Jag brukar ha med: Plåster, sårtvättservetter, några kompresser, tejp, alvedon eller ipren och elastisk binda.
 
...Det har även hänt att jag har gått en riktig långpromenad i mina sköna, ingångna gympaskor här hemmavid, och efteråt haft tendenser till rodnad i skinnet...

Det beror ju på att gymnastikskor andas helt värdelöst och du får fuktiga fötter. Efter en längre promenad -då de fuktiga fötterna varmgnuggats mot skons insida- är det upplagt för öm hud.

Där märker man genast fördelen med vandringsskor (och ullstrumpor förstås).
 
Det måste väl bero på vilka gympa- eller vandringsskor man har? En del andas bättre, andra sämre. Kängor i stil med Lundhags andas inte så bra precis. Så har jag samma sorts strumpor i, alltid ullfrotte, äger inget annat.
 
en liten tanke till oss som har hund, försök att anpassa fältapoteket till djur och människa.. till exempel, spenförband och magnecyl..

Prata alltid med veterinär om doser på människomedicin..
 
Är det bara jag som tejpar fötterna förebyggande? Om man är litet uppmärksam märker man ju långt innan det har hunnit bli blåsor var de ömma punkterna ligger, och litet tejp där gör att man slipper skavsår.
Nej, den mesta skavistejpen bär jag på fötterna. Brukar tejpa rejält innan. Enda problemen är om man vadar och badar mycket under turen, spec där det är grusigt så man fyller tejpen med grus. Tricket är ju att tejpa runt hela så tejp fästs på tejp, och inte bara på huden.

en liten tanke till oss som har hund, försök att anpassa fältapoteket till djur och människa.. till exempel, spenförband och magnecyl..
Dessa förb*nnade bonnläppar som måste släpa korna till fjälls... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Glännman Ska mina fötter frysa även denna vinter ? Utrustning allmänt 48
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
akahl Ska börja paddla-vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Strmbrg Leatherman, va fan, ska dom rosta?... Utrustning allmänt 20
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
Tapio_ut Allt-i-ett-tvättmedel? Utrustning allmänt 16
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Frandsén91 Benchmade 201 activator..är d2 ett bra stål? Utrustning allmänt 14
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
koskenkorva MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum! Utrustning allmänt 16
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
Vättlefjäll Är det inte dags för ett gruppköp? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
niking Dålig mobiltäckning snart ett minne blott? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.