vad ska ett första hjälpen apotek innehålla?

Är man det minsta osäker innan man ger sig ut på om kängorna passar eller inte så ska man tejpa ordentligt innan man börjar vandra. Det är mycket lättare att förhindra skavsår än att behandla dem...

Elastoplast tycker jag är den bästa tejpen. Sitter som berg när den väl fastnat.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skippa både Compeden och leukoplasten. Kör på Elastoplast istället, har hållit mina fötter blåsfria under många mil
http://www.skadebutiken.se/cc3/elastoplast/prod_4.html

Konventionellt sätt, håll rent, håll torrt ock skydda. Eller på ren svenska, använd sår tvätt (klorhexadin eller liknande), bytt strumpor ofta, gärna en gång per mil och sätt en liten skyddande tejpbit över.

Ska du ner till Nijmegen?

jo compeed o leuko har jag övergett, iaf under vandring. missade att komma tillbaka o läsa råden i tråden, men provade dubbla Lundhags Liner Sock (tunn strumpa av 80% merinoull o 20% polyamid) med strålande resultat. luftade sockor o fötter under rasterna. sejfade med foot glide (http://www.bodyglide.com/#/products/footglide) som skulle ha samma effekt mot friktion som vaselin, men vara mer lämpat på så sätt att det inte blir till gegga.

syftar du på 16 mils militärmarsch? aj salt i såret, osäkert om jag får va med nämligen, blev utmotad redan på antagningsprövningen (mönstringen). nu fick det bli Valådalen och halva sträckan på samma tid.

Bär aldrig det du inte

kan använda.
Som liten scout skulle vi klara allt med halsduken, näsduken (den rena) och livremmen.
Aklas Mc-sats, sax, 2x 1aförband, räddningsfilt och elastiskbinda, kompletterat med plåster och vettiga piller, tvärstopp och värk samt en pincett brukar räcka länge.
Är du borta mer än 14 dar komplettera med en nagelfil. Somliga behöver cerat och solskydd, andra som inte plockar pors bär på myggmedel. Spenförband är användbara och för dem som envisas med nya kängor finns diverse fottejper och skavsårs förband.
Liknelsen med varuvagnen börjar som ni ser närma sig. Bara för att det går att sy ihop stora sår gör inte att jag rekommenderar nål och tråd samt dränage till envar....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips