Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Hattmakarn jag håller inte med om att lätt utrustning är dyr. Däremot finns det prestigemärken i både övertung och normal utrustning som är rejält prisöversatt. Skälen till det kan vara många.

Däremot blir friluftsliv dyrt om man först skaffar sig en billig utrustning, sen en bättre och slutligen en lättare.

Vid ett par tillfällen har jag sett medelålders nybörjare köpa den kompletta fjällutrustningen i märkesbutiken. Det blir en slutnota som för en budget jordenruntresa. Den inköpta utrustning orkar kunden inte lyfta i ett tag och transport från butiken sker ofta med taxi.

Själv kan jag se oktoberannonsen med komplett fjällutrustning nästan ny till reapris och några fler fjällvandringar blir det nog inte.

En stugtursutrustning på 5-8 kg hade varit lämpligare. Men säljaren fick en stor betalsumma i sin kredithög.

En lätt utrustning behöver inte bli dyrare än en nätt och jämt släpbar.

Visst har de flesta av oss här börjat i 27-35 kg träsket och år för år kapat hekton här och där. När vi med ett lättänk hade kunnat kapa kilon direkt.

Tro inte på dem som säger att du måste ha ett snösäkert kupoltält på sommarvandringen. Själv började jag med enkelväviga bommulls, ryggåstält och vi överlevde, även om vi ankomsten till målet mitt 3,6 kg tält vägde med dyblötheten 9,7kg, som tur var var ju både mat och ork slut när vi kom till vägs ände.

Innan jag visste bättre gick jag i bommullsnickers och dito anorak. Det var ju dubbelanvändning för jag brukade samma grejor på vintern, med lite mer under.

De som är kompis med sin symaskin kan göra som Anders J och bygga sin egen lättviktsutrustning. När Ute-magasinet började var mönster samt knep och knåp en stor del av behållningen.

En stor skillnad mot dagens mode och långresereportage.

Kvalitetstält och knivar fyller här på Utsidan spaltkilometer, men precis som Nemander skriver klarar man av mycket friluftsliv med betydligt enklare grejer. Det gick förr och det går idag samt imorgon.

Morakniven är ingen enkel pryl, den har utvecklats genom årtusendet och bland brukare är det skattad som ett bra redskap. Tillskillnad från sk överlevnadsknivar som inte duger till att bygga riskojor och att snida. Men bra samtalsämnen över lägerelden och kvällswirren är de.

go tur
 
Betalar vi dyrt innebär det inte alltid att pengarna går till stormrika ägare, utan det kan innebära rättvisa löner, kollektivavtal, etc.

Det brukar man ju kunna se på årsredovisningarna vart pengarna går.

Sen undrar ju jag också vilken företagsledning som tänker "Nu har vi pressat tillverkningskostnaden till 40% av den ursprungliga, så vi sänker priset mot kund istället för att öka vår vinstmarginal".
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tro inte på dem som säger att du måste ha ett snösäkert kupoltält på sommarvandringen. Själv började jag med enkelväviga bommulls, ryggåstält och vi överlevde, även om vi ankomsten till målet mitt 3,6 kg tält vägde med dyblötheten 9,7kg, som tur var var ju både mat och ork slut när vi kom till vägs ände.

Kvalitetstält och knivar fyller här på Utsidan spaltkilometer, men precis som Nemander skriver klarar man av mycket friluftsliv med betydligt enklare grejer. Det gick förr och det går idag samt imorgon.

Morakniven är ingen enkel pryl, den har utvecklats genom årtusendet och bland brukare är det skattad som ett bra redskap. Tillskillnad från sk överlevnadsknivar som inte duger till att bygga riskojor och att snida. Men bra samtalsämnen över lägerelden och kvällswirren är de.
go tur

Snösäkert behöver naturligtvis inte ett sommartält vara - men däremot ett åretrunttält. Dessutom är det bra om det klarar minst 20 m/s i vindstyrka, helst mer. Men det beror ju givetvis på var man ämnar befinna sig. Jag är mestadels i högalpina terränger och inte så ofta i skog, men även "normal" fjällvandring mellan stugor förekommer frekvent. Dock primärt i tält.

Man kan alltid klara sig med både billig och dyr utrustning. Men ofta får man precis vad man betalar för, varken mer eller mindre.

Det går bra att hålla sig med Moras scoutkniv och komplettera med en mindre yxa, om man så vill. Vill man bli av med yxan kan en kraftigare kniv vara bra att ha - typ överlevnadskniv. Leatherman Wave + kraftigare kniv fyller de flesta behov, när det inte finns behov av en yxa.

Överlevnadsknivar har såvitt jag kan se inte utvecklats vid skrivbordet utan för att det finns fältmässiga behov. Karesuandokniven har flera exempel på ändamålsenliga, kraftigare knivar - trots att de saknar en fulltånge.
 
Men ofta får man precis vad man betalar för, varken mer eller mindre.

En produkt blir inte automatisk bättre bara för att man höjer priset. Väldigt ofta betalar man för ett märke, eller som i fallet GoreTex, för nån slags utökad garanti (vilket innebär att om man är försiktig om sina grejer får man betala för andras reparationer).

När exakt samma produkt går att köpa billigare från utlandet än från en svensk butik är det uppenbart att en stor del av priset handlar om vinstmarginaler.

Idag finns en tendens att man för att öka omsättning och vinst höjer priserna (och sänker tillverkningskostnaderna). IKEA gjorde tvärtom. I Sverige har IKEA alltid setts som lite "budget", men i många andra länder har IKEA varit premium-märke. Genom att ändra det så dubblade de i princip sin omsättning, eftersom man fick en helt ny kundgrupp.
 
Inte naivt, men idealistiskt och nostalgiskt.
Sorry, tappade ordet mellan läsning och författande av svar.

Men jag kan inte köpa att en kniv som tillverkas av Morakniv inte är en Morakniv. Det låter som en motsägelse.
Inte egentligen, Morakniv har valt att göra varumärke av ett begrepp, och har sedan vidareutvecklat sin produktion till att sträcka sig utanför begreppet.

Om man sedan väljer att göra skillnad på en kniv från Morakniv och en morakniv är väl dock mer baserat på personlig erfarenhet och preferenser ;).
 
Betalar vi dyrt innebär det inte alltid att pengarna går till stormrika ägare, utan det kan innebära rättvisa löner, kollektivavtal, etc.

Tillverkning i Sverige är ofta dyrt.
Det *kan* för all del vara så, men det är ju *inte* rimligt att anta att något är mer etiskt tillverkat bara för att det kostar mer i butik. Där ligger det tyvärr på konsumenten att kolla upp om företaget i fråga ger några sådana garantier, eller om produkten ståtar med några märken som garanterar schysstare löner eller renare tillverkning.

Bara att den kostar dubbelt så mycket garanterar tyvärr inte ett skit, snarare hittar man förvånansvärt billiga och fina saker i Fair trade-butikerna (men där är det oftast små tanter som står och säljer i billiga lokaler, och marknadsföringen står oftast nämnda tanter för :)).
 
Dyrbar i inköp behöver ju inte innebära bättre prestanda. En prestigeklocka i 100 000 kr klassen visar inte mer exakt tid än en 8$ från macken.

Men med tillräckligt många Logotyper på prestigemärken tror många de har fått en perfekt utrustning. Som de kanske inte kan nyttja optimalt.
Det enda som är säkert är att de har fått i större hål i sin spargris.

Ett strålande exempel är ju i bergvärlden där de som behöver hjälp ner oftast utrustat sig väl med allt utom den mentala orken. Vilken de lokala räddande änglarna har med en ålderstigen enkel utrustning men de kan terrängen och har orken att hjälpa till när det behövs, även i dåligt väder.

Så skrytmärkena behövs nog för svaga egon. Och de flesta av oss har nog en svag punkt där bland logotyperna, men ibland även för funktionen och resultatet.

go tur
 
Ovan trädgränsen är en yxa lika onödig vikt i ryggsäcken som en skivstång.

go tur

Tja, det beror på. Har du en vedklabbe i packningen upp ovan trädgränsen (istället för gas eller annat fossilt bränsle) så är det absolut inte fel med en yxa. Du ska ju - som den inledande hypotesen är - ha med dig ett vedkök.

Det är ju också tänkbart att man förflyttar sig mellan zonerna och understundom går ner i dalsänkan bland björkarna - t.ex för att fylla på bränslet.

Det är detta dilemma som tråden handlar om: hur motiveras en överlevnadskniv i fjällen? Kan yxan undvaras? Hur stor kniv kan tänkas behövas?
 
Ett strålande exempel är ju i bergvärlden där de som behöver hjälp ner oftast utrustat sig väl med allt utom den mentala orken. Vilken de lokala räddande änglarna har med en ålderstigen enkel utrustning men de kan terrängen och har orken att hjälpa till när det behövs, även i dåligt väder.

Så skrytmärkena behövs nog för svaga egon. Och de flesta av oss har nog en svag punkt där bland logotyperna, men ibland även för funktionen och resultatet.
go tur

Oavsett typ av utrustning är den mentala förberedelsen A och O. Även erfarenheten är mer betydelsefull än märkesvalet. Samtidigt finns det identitetsbygge i allt uteliv; ett bygge som balanserar mellan fåfänga och funktionalitet. Frågan är om självkännedomen försvinner bland prylarna.
 
Inte egentligen, Morakniv har valt att göra varumärke av ett begrepp, och har sedan vidareutvecklat sin produktion till att sträcka sig utanför begreppet.

Exakt var sträcker sig företaget utanför begreppet Morakniv?

I plasthandtagen?

Eller i kniven Pathfinder (som man alltså ska sluta tillverka - troligen p.g.a. vikande försäljningssiffror snarare än identitets- eller begreppskris), med förlängning i Garberg?

Den nya kniven Eldris: är den begreppsrelaterad eller hamnar den utanför?
 
När exakt samma produkt går att köpa billigare från utlandet än från en svensk butik är det uppenbart att en stor del av priset handlar om vinstmarginaler.

Jag tror prisskillnaden till stor del handlar om arbetsrätt och lönenivåer. Sverige är på alla sätt ett dyrt land.
Det mest deprimerande är outsourcing av detta skäl.
Varför stödja diktaturer - genom att t.ex. handla varor producerade i Kina?

Fjällräven har produktion i kommunistdiktaturen Vietnam.
Hilleberg producerar i baltstaterna (EU).
Fällkniven producerar delvis i Japan, i vart fall var det så 2005. Citat: "Knivblad och skaft tillverkas i dag i japanska fabriker där Fällkniven äger produktionsmedlen. Slidorna däremot görs i USA, Spanien och Sverige." Precis som delar av Spydercos produktion, så har Fällkniven produktion i den japanska "knivstaden" Seki City...
Mora producerar i Sverige.
EKA vet jag inte var de har sin produktion.
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips